توصیه‌های مهم برای بچه‌دارها: سراغ اسباب بازی‌های قدیمی بروید

عکس از رویترز
عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فریب آن همه تجهیزات الکترونیکی آموزشی در مغازه را نخورید. آنچه از نظر متخصصان اطفال برای بچه‌ها مفیدتر است نه آن همه لوازم الکترونیکی ‍پر زرق و برق که همان اسباب بازی‌های قدیمی است. همان اسباب بازی‌هایی که شما را ملزم می‌کند تا در واقع با آن ارتباط برقرار کنید و برای بچه‌ها تحرک بدنی به دنبال دارد.

آگهی

فریب آن همه تجهیزات الکترونیکی آموزشی در مغازه را نخورید. آنچه از نظر متخصصان اطفال برای بچه‌ها مفیدتر است نه آن همه لوازم الکترونیکی ‍پر زرق و برق که همان اسباب بازی‌های قدیمی است. همان اسباب بازی‌هایی که شما را ملزم می‌کند تا در واقع با آن ارتباط برقرار کنید و برای بچه‌ها تحرک بدنی به دنبال دارد. آن هم در زمانه‌ای که خطر چاقی بیخ گوش بچه‌ها است.

آکادمی آمریکایی اطفال در دستورالعمل جدید برای افرادی که می‌خواهند برای کودکان اسباب بازی بخرند به نکاتی اشاره کرده «بازی برای پیشرفت بچه‌ها خیلی مهم است. اما بچه‌ها به خوبی از بزرگترها یاد می‌گیرند. آنها مهارت‌های زبانی را می‌آموزند. آنها از بزرگترها و در خلال بازی‌ها یاد می‌گیرند که جهان چطور پیش می‌رود. آنها در همین حال بازخوردهایی می‌گیرند که می تواند فرآیند یادگیری و رفتار مثبت آنها را تقویت کند.»

بازگشت به بازی‌های قدیمی

در وبسایت این آکادمی آمده «ما با انواع نرم افزار و برنامه‌ها و اسباب بازی‌های عجیب و غریب و سیستم‌های مبتنی بر رسانه‌های دیجیتال مخصوص بچه‌ها اشباع شده‌ایم. پدر و مادرها مایل اند بهترین محصولات را برای کودکانشان خریداری کنند. اما این حس مشترک مسیر دور و درازی در پیش دارد.» آکادمی اطفال در این زمینه گفته «بچه‌ها باید از تصورات شان استفاده کنند. آنها نه تنها به حرکت فیزیکی دست و بدن که به بیان خلاقیت‌شان در یک زمان نیاز دارند.»

اسباب بازی‌های ساده و قدیمی مانند ساختمان‌سازی با آجر، کارت بازی و مداد رنگی بهتر از بازی‌های ویدیویی پر زرق و برق می‌تواند این نقش را ایفا کنند.

گول برچسب «آموزشی» اسباب‌بازی را نخورید

این آکادمی همچنین به خریداران اسباب بازی کودک هشدار داده به هنگام مشاهده برچسب «آموزشی» روی اسباب‌بازی احتیاط کنند.در بخشی از دستورالعمل منتشر شده آمده «واقعیت این است که بسیاری از تبلت‌ها، کامپیوترها، و برنامه‌ها با برچسب آموزشی تبلیغ می‌شوند و در کل اصولا آموزشی نیستند. بسیاری از برنامه‌های آموزشی مهارت‌های حافظه را تقویت می‌کنند مانند بازی ABC و بازی با اشکال.»

این روش‌ها تنها بخشی از مراحل آمادگی پیش از مدرسه هستند. مهارت‌هایی که بچه‌های جوان برای آموزش موفق در مدرسه و البته در زندگی به آن نیاز دارند شامل مهارت کنترل هیجان، مدیریت احساسات، خلاقیت، تفکرانعطاف پذیر می‌شود. همه این ها به خوبی از طریق بازی دوستانه و اجتماعی با خانواده و فامیل و دوستان به دست می‌آید.

تاخیر پیشرفت اجتماعی بچه‌ها در فضای دیجیتال

بازی‌های به اصطلاح آموزشی و اَپ‌ها در فضای دیجیتال در واقع شاید پیشرفت اجتماعی افراد را به تاخیر بیندازند. به ویژه اینکه برای بچه‌های جوان‌تر مشغول شدن به این بازی‌ها آن‌ها را از فرایند یادگیری چهره واقعی دور می‌کند.

پدر و مادرها همچنین باید به خاطر بسپارند که بچه‌ها را در استفاده از ویدیو و بازی‌های کامپیوتری محدود کنند. این آکادمی همچنین در بخش دیگری از دستورالعمل جدید خود آورده «زمان مناسب برای مشاهده صفحه برنامه‌های دیجیتالی شامل تلویزیون و کامپیوتر برای بچه‌های ۲ سال به بالا باید هر روز کمتر از یک ساعت باشد. مشاهده صفحه نمایش تلویزیون و کامپیوتر برای بچه‌های زیر ۲ سال قدغن است.»

ورود به بازی‌های کامپیوتری از ۵ سال به بالا

این مطالعه همچنین خاطر نشان کرده «هر بچه آمریکایی دست کم یک بار از موبایل استفاده کرده، خیلی از آنها پیش از یک سالگی با موبایل آشنا می‌شوند. اینکه تقریبا همه بچه‌های آمریکایی چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده‌اند دلیل نمی‌شود که این چنین مساله‌ای درست باشد.»

در دستورالعمل این آکادمی همچنین آمده «تنها بچه‌های بالاتر از ۵ سال مجاز اند با بازی‌های مناسب کامپیوتری بازی کنند. بهتر این است که پدر و مادر یا مراقب بچه‌ها نیز آنها را همراهی کند. البته خیلی از خانواده‌ها نگران اند که اگر بچه‌ آنها تجربه لازم برای بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری را نداشته باشد از هم سن و سال‌های خودش عقب می‌افتد. بهتر است در دام این مساله نیفتید.»

قربانی بازاریابی‌ها نشوید

این مطالعه همچنین افزوده «یک اسباب بازی مشخص برای طی مراحل رشدی فرزند شما ضروری نیست. هیچ اَپ آموزشی وجود ندارد که بخواهد به بچه شما خواندن را آموزش دهد. کار سختی نیست که قربانی بازاریابی‌ها شوید اما بدانید که شما بهترین معلم برای بچه‌تان هستید.»

فهرستی از پیشنهادهای آکادمی اطفال آمریکا

بازی‌های خیالی

عروسک‌ بازی، آشپزخانه‌بازی، حیوان‌بازی و کارت‌بازی و هواپیما بازی می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا در خلال این بازی‌ها زندگی واقعی را تجربه کنند. بازی خیالی بخش عمده‌ای از فرآیند رشد اجتماعی و حسی کودک را شامل می‌شود.

مهارت حرکتی

یافته‌های آکادمی اطفال آمریکا همچنین نوشته «بچه‌ها می‌توانند مهارت حل مساله را با همان اسباب بازی‌های سنتی مانند خانه‌سازی، اشکال و پازل و قطاربازی یاد بگیرند. این شکل اسباب‌بازی‌ها به خوبی می‌تواند مهارت حرکتی بچه‌ها را ارتقا دهد و توسعه ذهن و زبان آنها را نیز به دنبال داشته باشد. خیلی از این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند مهارت‌های ساده ریاضی را هم به بچه‌ها بیاموزند»

هنر

چرا بچه‌ها مداد رنگی و ماژیک و دفتر نقاشی دوست ندارند؟ کیفیت بالا به معنای گرانی نیست. همان بازی‌های قدیمی مثل جعبه مقوایی و پاکت‌های کاغذی هنوز می‌تواند یک بچه کوچولو را خوشحال کند.

ماژیک و مداد رنگی، کتاب‌های رنگ‌آمیزی و گل‌بازی با خاک رس هنوز می‌تواند برای بچه‌ها هدیه‌های خوبی به شمار آید. هدیه‌هایی که هنوز هم می‌توانند خلاقیت‌ساز باشند و کمکی برای بهبود مهارت‌های حرکتی.

آگهی

بازی‌های فیزیکی

خیلی از بچه‌ها چاق اند و اسباب بازی‌هایی که بتواند تحرک را در بچه‌ها به وجود آورد هم برای سرگرمی و هم برای درمان وضعیت چاقی و رسیدن به وضعیت سلامت آنها بسیار موثر است.

توپ‌، سه چرخه و اسباب بازی‌ها با تاکید بر فعالیت جسمی بچه ها همچنین به فراگیری و آموزش اجتماعی آنها نیز کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدیر کل صندوق نجات کودکان: جامعه بین الملل مردم سوریه را تنها گذاشته است

پیشرفتی بسیار بزرگ در درمان ناشنوایی مادرزادی کودکان با ژن درمانی

پسربچه ناشنوای مادرزاد با کمک «درمان انقلابی» توانست برای اولین بار بشنود