صدور کیفرخواست برای نسرین ستوده؛ وکیل «دختران خیابان انقلاب» به دادگاه می‌رود

صدور کیفرخواست برای نسرین ستوده؛ وکیل «دختران خیابان انقلاب» به دادگاه می‌رود
Copyright عکس از ایلنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خانم ستوده چند روز بعد از بازداشت در تماس تلفنی با همسرش گفته بود که در پی شکایت مهدی پیتام، بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب به زندان اوین منتقل شده است. ستوده وکیل شجری‌زاده بود.

آگهی

وکیل نسرین ستوده وکیل دادگستری که از خرداد ماه سالجاری در زندان به‌سر می‌برد از صدور کیفرخواستی جدید برای موکلش و ارسال آن به دادگاه انقلاب خبر داد.

پیام درفشان در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که پرونده موکلش به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارسال شده است.

به گفته این وکیل دادگستری برخی اتهام‌های خانم ستوده در شعبه بازپرسی منع تعقیب خورده است اما برخی اتهام‌های دیگر اضافه شدند.

وی درباره دو پرونده این وکیل دادگستری گفت: «یک پرونده مربوط به شکایت بازپرس دادسرای کاشان از اوست و پرونده دیگر نیز تحت عنوان اتهامی عضویت در کمپین لگام (لغو گام به گام مجازات اعدام) تشکیل شده است.

نسرین ستوده از ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در زندان است. پیش از این رضا خندان همسر وی در فیس‌بوک خود نوشته بود که علت بازداشت ستوده شکایت یک بازپرس از دادسرای کاشان است.

خانم ستوده چند روز بعد از بازداشت در تماس تلفنی با همسرش گفته بود که در پی شکایت مهدی پیتام، بازپرس پرونده شاپرک شجری‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب به زندان اوین منتقل شده است. ستوده وکیل شجری‌زاده بود.

شاپرک شجری‌‌زاده، یکی از دختران خیابان انقلاب، در سفر به کاشان به اتهام مبادرت به کشف حجاب بازداشت شده بود.

اتهام دیگر خانم ستوده عضویت در کمپین لگام (لغو گام به گام اعدام) که درباره این اتهام هم پیشتر همسر وی گفته بود: «کمپین لگام، کمپینی بود که عده‌ای از دوستان در آن فعالیت می‌کردند برای اینکه احکام اعدام را از قوانین حذف کنند. به همسرم گفتند که شما به صورت غیرقانونی این کمپین را تاسیس کردید و در آن عضو بودید.» گفته می‌شود که نسرین ستوده بعد از تشکیل این کارزار به آن پیوسته بود.

بیشتر بخوانید:

چرا نسرین ستوده در زندان است؟

وکیل مدافع نسرین ستوده در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره دلیل زندانی بودن موکل خود در حال حاضر گفت: «موکلم به خاطر محکومیت غیابی به پنج سال حبس تحت عنوان اتهامی جاسوسی که از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب صادر شده، در زندان به سر می برد؛ البته در این پرونده اتهامات ستوده طبق کیفرخواست صادره، تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری بود اما شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای موکلم، حکم صادر کرده است.»

وی درباره دلیل این تناقض گفت: « وقتی هم به این موضوع اشاره کردیم، دادیار اجرای احکام دادسرای اوین طی نامه ای به رئیس دادگاه اعتراض و اعلام کرد که حکم با کیفرخواست تطبیق ندارد اما قاضی پرونده پاسخ داد که از نظر دادگاه، اتهام نسرین ستوده جاسوسی است.»

خانم ستوده شهریور سال ۸۹ نیز بازداشت و به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

وی در نهایت پس از سپری کردن سه سال حبس در سال ۹۲ آزاد شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا محکومیت زندان نسرین ستوده را «به‌شدت» محکوم کرد

آزادی رضا خندان و پایان اعتصاب غذای نسرین ستوده و فرهاد میثمی

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد