بازگشت نخست‌وزیر مخلوع و پایان بحران خونبار در سری‌لانکا

مراسم سوگند رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سری‌لانکا
مراسم سوگند رانیل ویکرمسینگه، نخست وزیر سری‌لانکا Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

راجاپاکسه روز شنبه ضمن اعلام کناره‌گیری از قدرت، راه را برای برقراری مجدد آرامش در کشور باز کرده بود.

آگهی

نخست وزیر مخلوع سری‌لانکا بار دیگر در سمت خود ابقا شد و به این ترتیب هفت هفته بحران سیاسی و هرج و مرج فراگیر در این کشور به پایان رسید.

رانیل ویکرمسینگه که چهارم آبان گذشته برکنار شده بود، امروز یکشنبه ۲۵ آذر مجددا برای پنجمین بار در برابر رئیس جمهوری، مایتریپالا سیریسنا سوگند یاد کرد.

رئیس جمهوری سری‌لانکا با برکناری رانیل ویکرمسینگه ۶۹ ساله که او را فردی «بسیار فاسد» خوانده بود، راهیندا راجاپاکسه را به جای او منصوب کرد. راجاپاکسه روز شنبه ضمن اعلام کناره‌گیری از قدرت، راه را برای برقراری مجدد آرامش در کشور باز کرده بود.

در هفته گذشته در پی گفتگوهایی که میان رئیس جمهوری و ویکرمسینگه پشت درهای بسته انجام شد، دو سیاستمدار تصمیم گرفتند با حل اختلاف‌های شدید میان خود، بار دیگر برای تشکیل دولت به توافق برسند.

بیشتر بخوانید:

در پی بازگشت آقای ویکرمسینگه، حزب متبوع او موسوم به «حزب ملی متحد» از جناح لیبرال، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از شهروندان سری‌لانکا سپاسگزاریم که علیه قبضه کردن نامشروع قدرت قیام کردند و کاری کردند تا دموکراسی دوباره احیا شود.»

جزیره ۲۱ میلیون نفری سری‌لانکا در جنوب آسیا پس از برکناری ویکرمسینگه درگیر بحران سیاسی، آشوب و هرج و مرج شد. علاوه بر اینها، بحران شدید اقتصادی در نبود دولت، این کشور را به آستانه ورشکستگی و فلج بودجه‌ای رساند. همه این مشکلات شدید باعث شد تا رئیس جمهوری سری‌لانکا مجددا از نخست‌وزیری که خود برکنار کرده بود، به رغم اختلاف‌های سیاسی و شخصی، برای تشکیل دولت دعوت کند.

پس از برکناری ویکرمسینگه، رئیس‌جمهوری نتوانست نظر اکثریت مجلس را برای انتخاب جانشین او جلب کند. بنابراین در ماه نوامبر با توسل به زور تلاش کرد تا مجلس را منحل کند. اما دادگستری سری‌لانکا تصمیم او برای انحلال مجلس را مخالف قانون اساسی کشور تشخیص داد. پس از آن کشور دستخوش آشوب و درگیری میان موافقان و مخالفان نخست‌وزیر شد. در جریان تیراندازی پلیس به معترضان در این درگیری‌ها چند تن کشته و مجروح شدند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران سیاسی سریلانکا؛ تیراندازی محافظان وزیر خلع شده یک کشته بر جای گذاشت

پیروزی حزب حاکم در انتخابات پارلمانی سریلانکا

بزم جنجالی روس‌های مقیم سریلانکا به سفارت کشید و برگزارکننده آن از ترس جان متواری شد