چاوش‌اوغلو: در نوار ضبط شده خاشقجی صحبت از قتل برنامه‌ریزی ‌شده است

کنسول‌گری عربستان در استانبول
کنسول‌گری عربستان در استانبول Copyright خبرگزاری آناتولی
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این تازه‌ترین خبری است که ترکیه از محتوای فایل صوتی به دست آمده از قتل جمال خاشقجی فاش می‌کند.

آگهی

وزیر امور خارجه ترکیه می‌گوید در نواری که از آخرین مکالمات ضبط شده خاشقجی به دست آمده، به وضوح شنیده می‌شود که صحبت از «قتل برنامه‌ریزی شده» اوست.

این تازه‌ترین خبری است که ترکیه از محتوای فایل صوتی به دست آمده از قتل جمال خاشقجی فاش می‌کند.

مولود چاوش‌اوغلو روز یکشنبه ۲۵ آذر در جریان سخنرانی در مجمع سالانه دوحه در پایتخت قطر با انتقاد از موضع اروپا در ماجرای قتل خاشقجی گفت: «بسیاری از کشورهای اروپایی چشم خود را روی این جنایت بسته‌اند.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی روز ۱۰ مهر سال جاری پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید و هنوز اطلاعی از محل دفن جنازه وی در دست نیست.

دولت ترکیه مدعی است یک فایل صوتی در اختیار دارد که حاوی آخرین مکالمات جمال خاشقجی پیش از مرگ درون کنسول‌گری عربستان است، اما تاکنون اطلاعات خاصی از این مدرک افشا نشده است. مجلس سنای آمریکا بر اساس گزارشی از سازمان سیا که به این فایل دسترسی داشته، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به عنوان آمر قتل خاشقجی معرفی کرده است.

استرداد گولن از آمریکا به ترکیه به عنوان حق‌السکوت پرونده خاشقجی

چاوش‌اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود تأیید کرد که دونالد ترامپ در حاشیه نشست اخیر سران گروه ۲۰ در آرژانتین، به همتای ترک خود گفته در حال بررسی راه‌های «قانونی» برای استرداد فتح‌الله گولن و چند مخالف دیگر اردوغان به ترکیه است. فتح‌الله گولن، منتقد سرسخت دولت اردوغان که در آمریکا در تبعید به سر می‌برد از سوی حکومت ترکیه به طراحی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در این کشور متهم شده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع نزدیک به کاخ سفید نوشته بود رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد گولن را به عنوان «حق‌السکوت» به ترکیه مسترد کند تا دولت آنکارا از حمله و اتهام‌زنی به عربستان در پرونده خاشقجی دست بردارد.

بیشتر بخوانید:

داود چاوش‌اوغلو در سخنانی که به نظر می‌رسید به نوعی زمینه‌چینی و بهانه دادن به آمریکا برای استرداد گولن به ترکیه باشد، گفت: «من اخیرا شواهد مستدلی از سوی اف‌بی‌آی دریافت کرده‌ام که نشان می‌دهد تشکیلات متعلق به گولن چگونه از پرداخت مالیات فرار کرده است.»

دخالت سازمان ملل

سازمان ملل متحد نیز بارها نگرانی خود را از روند بررسی پرونده قتل خاشقجی اعلام کرده است. این بار نیز دبیر کل این سازمان خواستار انجام تحقیقات «قابل اعتماد» در مورد قتل جمال خاشقجی شد و آن را «اساسی» خواند.

آسوشیتدپرس
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحدآسوشیتدپرس

آنتونیو گوترش در سخنرانی خود در مجمع سالانه دوحه در این زمینه گفت: «بسیار ضروری است که تحقیقاتی باورپذیر در مورد این پرونده انجام شده و برای مسببان آن مجازات در نظر گرفته شود.»

دبیر کل سازمان ملل در عین حال مشخص نکرد که آیا منظور او تحقیقات در سطح بین‌المللی و با مشارکت کشورهای دیگر است یا خیر. وی همچنین گفت: «من به جز آنچه در رسانه‌ها آمده، چیز خاصی درباره این موضوع [قتل خاشقجی] نمی‌دانم.»

وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه گذشته گفته بود کشورش در مورد امکان انجام تحقیقات بین‌المللی در پرونده خاشقجی با سازمان ملل در تماس بوده است. او در مورد گفتگو با گوترش گفته بود: «ما در این مورد با دبیر کل سازمان ملل و مسئولان کشورهای دیگر صحبت کرده‌ایم و به این گفتگوها ادامه خواهیم داد.»

آقای چاوش‌اوغلو در سخنرانی روز یکشنبه خود در مجمع دوحه نیز اعلام کرد که عربستان هنوز اطلاعاتی در مورد قتل خاشقجی در اختیار ترکیه نگذاشته است. به گفته او، عربستان هنوز اعلام نکرده که جسد این روزنامه‌نگار منتقد در اختیار کدام همدست قاتلان گذاشته شده است.

عربستان تا کنون پذیرفته که خاشقجی به دست کسانی درون کنسول‌گری کشته شده و جسد او با همدستی شخص دیگری به خارج از ساختمان کنسول‌گری منتقل شده است.

وزیر خارجه ترکیه باز دیگر تأکید کرد: «ما می‌دانیم که بدن خاشقجی قطعه‌قطعه شده و به بیرون از کنسول‌گری منتقل شده است. اما هنوز نمی‌دانیم کجاست و این پرسش اساسی است که باید به آن پاسخ داده شود.»

ترکیه پیش از این گفته بود که نیازی به تحقیقات بین‌المللی نیست و پرونده با همکاری عربستان بررسی می‌شود. با این حال دولت ترکیه گفته است که از همکاری عربستان در این پرونده دلسرد شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیهرویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پخش تصاویری از «بقایای جسد خاشقجی» در تلویزیون ترکیه

عربستان استرداد مظنونان به قتل خاشقجی را رد کرد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین