گفت‌وگوی صلح طالبان و آمریکا در امارات؛ آیا جنگ ۱۷ ساله پایان می‌یابد؟

عکس از آسوشیتدپرس
عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان طالبان و مقام‌های رسمی آمریکا بنا دارند دوشنبه در امارات متحده دیدار کنند. نیروهای نظامی خبر داده‌اند که مقام‌های آمریکا و‌افغانستان و طالبان به زودی دیدار خواهند کرد. این تلاش‌‌ها برای پیگیری روند صلح‌ و پایان جنگ در افغانستان انجام می‌شود.

آگهی

در حالی نمایندگان طالبان و مقام‌های رسمی آمریکا امروز دوشنبه ۱۷ دسامبر در امارات عربی متحده دیدار می‌کند، که بسیاری امیدوارند این گفت‌وگوها زمینه‌ای را برای صلح‌ و پایان جنگ در افغانستان فراهم کند. 

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی اصلی طالبان گفته این دیدار به منظور حل دیپلماتیک مسائل و تلاش برای خاتمه دادن ۱۷ سال جنگ در افغانستان است.

در همین حال محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با انتشار پیامی در توئیتر خود برگزاری گفت‌وگوهای مستقیم نمایندگان طالبان و آمریکایی در امارات را تایید کرده است.

در توئیت او چنین آمده است: «در کنار جامعه جهانی و دیگر ذی‌نفعان، پاکستان نیز به برقراری صلح و آشتی ملی در افغانستان متعهد است. گفت‌وگوها در امارات عربی متحده ادامه دارد. امیدواریم این به خونریزی در افغانستان پایان دهد و صلح در منطقه را به ارمغان آورد.»

دیدار با نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان

ذبیح الله مجاهد همچنین گفته که نمایندگانی از عربستان و پاکستان و امارت نیز در این گفت‌وگوها حاضر خواهند شد. در این دیدارها دست کم دو نشست میان نمایندگان طالبان و زلمای خليل زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در قطر برگزار خواهد شد.

سفارت آمریکا در کابل هنوز خبر هیچ دیداری را تایید نکرده است. این دیدارها در قالب تلاش‌های دیپلماتیک برای حل درگیری‌ها در افغانستان دنبال می شود. طالبان نیز تا اینجای کار از دیدار با دولت رسمی افغانستان در کابل سر باز زده با این توضیح که این دولت غیر مشروع است و سوی دولت‌های خارجی تحمیل شده است.

گفت‌وگوهای در پرده

طالبان از سال ۲۰۰۱ به اینسو در تلاش بوده تا قوانین اسلامی سختگیرانه ای را در کشور افغانستان برپا کند. حمدالله محیب، مشاور امنیت داخلی اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان نیز به رویترز گفت: «گرچه دولت افغانستان به طور مستقیم در این گفت‌وگوها مشارکت نداشته اما گروهی از کابل روز یکشنبه با مقام‌های سعودی و آمریکایی در امارات دیدار داشته‌اند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تغییر معنادار محل مذاکرات از قطر به امارات

دیپلمات‌های غربی بر این باوراند که تغییر مرکز گفت‌وگوها از دوحه به امارات در نتیجه تلاش‌های امارات عربی متحده برای جلب مشارکت عربستان سعودی در این‌ گفت‌گوها است. به تبع روابط عربستان و قطر نیز در حال حاضر روابطی خصمانه است. در عین حال روابط عربستان و پاکستان رو به بهبود است. چنانچه در ماه‌های اخیر عربستان سعودی بسته حمایتی شش میلیارد دلاری خود را به پاکستان اختصاص داد. وضعیت اقتصادی در پاکستان رو به وخامت است و حمایت‌های عربستان در این مقطع موثر به نظر می‌رسد. 

اعضای برجسته طالبان در افغانستان گفته‌اند که این گفت‌وگوها سه روز ادامه خواهد داشت. منابع نزدیک به طالبان همچنین به رویترز خبر داده اند که در این گفت‌وگوها مقام‌هایی از دفتر سیاسی طالبان در قطر حاضر خواهند شد. همچنین ملا یعقوب نیز دو نفر را برای شرکت در این گفت‌وگوها خواهد فرستاد، ملا یعقوب پسر بزرگتر ملاعمر، بنیانگذار طالبان است. در این دیدارها ملا صدیق‌الله و ملا امیر خان متقی نیز حاضر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عبدالله عبدالله: هنوز قانع نشده‌ام که طالبان خواهان صلح هستند

سفر هیئت طالبان به پکن

اصابت چند راکت به غزنی همزمان با سفر اشرف‌ غنی