سازمان ملل متحد: آتش‌بس در حدیده از روز سه شنبه اجرا می‌شود

سازمان ملل متحد: آتش‌بس در حدیده از روز سه شنبه اجرا می شود
سازمان ملل متحد: آتش‌بس در حدیده از روز سه شنبه اجرا می شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدیده یکی از دشوارترین بخش‌های گفتگو در مذاکرات صلح استکهلم عنوان شده بود. بیش از هفتاد درصد وارادات کالا و نیز اغلب کمک‌های بشر دوستانه از طریق این بندر مهم وارد یمن می‌شود.

آگهی

سازمان ملل متحد اعلام کرد که آتش بس میان طرف‌های درگیر در شهر استراتژیک حدیده واقع در غرب صنعا، پایتخت یمن از روز سه شنبه به اجرا گذاشته خواهد شد.

این درحالیست که برغم توافق روز پنجشنبه طرفین مناقشه در سوئد بر سر آتش بس، درگیری‌ها طی روزهای گذشته در این شهر بندری همچنان ادامه داشت.

بیشتر بخوانید:

یک مسئول سازمان ملل متحد که نخواست نامش فاش شود ضمن تایید خبرهای منتشر شده مبنی بر اجرایی شدن توافقنامه آتش بس حدیده از نخستین ساعات بامداد روز سه شنبه تصریح کرد: «بله، این مسئله صحت دارد.» وی همچنین دلیل انتخاب تاریخ یاد شده برای اجرای توافق آتش بس را ملاحظات «عملیاتی» عنوان کرد.

خالد الیمانی، وزیر امور خارجه یمن یکشنبه شب گذشته در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی کشورش اعلام کرده بود که آتش بس از نیمه شب سه شنبه به اجرا در می آید.

نبرد میان نیروهای وفادار به دولت و شبه نظامیان حوثی در حدیده از روز پنجشنبه، زمان انعقاد توافق آتش بس در سوئد تاکنون همچنان ادامه دارد.

بر اساس مفاد این توافق که تحت نظارت سازمان ملل متحد منعقد شده است آتش بس باید به صورت فوری و هر چه سریعتر در شهر بندری و استراتژیک حدیده برقرار شود.

حدیده یکی از دشوارترین بخش‌های گفتگو در مذاکرات صلح استکهلم عنوان شده بود. بیش از هفتاد درصد وارادات کالا و نیز اغلب کمک‌های بشر دوستانه از طریق این بندر مهم وارد یمن می‌شود که هم اکنون تحت کنترل نیروهای جنبش انصارالله قرار دارد.

جنگ داخلی یمن که از سال ۲۰۱۵ با مداخله نظامی ائتلاف نظامی تحت رهبر عربستان سعودی شدت گرفت تا کنون بیش از ده هزار کشته برجای گذاشته و فجیع‌ترین بحران انسانی عصر حاضر را رقم زده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مناقشه یمن؛ پیشنهاد سازمان ملل برای کنترل مشترک بندر حدیده

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

سازمان ملل: روزانه حدود یک میلیارد وعده غذایی در سراسر جهان دور ریخته می‌شود