تراژدی یمن؛ کودک سربازان ۱۰ ساله‌ای که می‌جنگند، می‌کشند و کشته می‌شوند

تراژدی یمن؛ کودک سربازان ۱۰ ساله‌ای که می‌جنگند، می‌کشند و کشته می‌شوند
Copyright AP Photo/Nariman El-Mofty
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کودکان از خانه یا مدرسه ربوده شده یا در ازای آزاد شدن عضوی از خانواده که در بازداشت بوده، مجبور به جنگیدن شده‌اند.

آگهی

محمد کودک ۱۳ سالۀ یمنی از دو سال پیش جنگیدن را آغاز کرده است. او در کنار نیروهای حوثی با شبه نظامیان وابسته به ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی می‌جنگد. به گفتۀ خودش تا کنون هم دیگران را شکنجه داده و هم کشته است و زنده ماندن یا مرگ خودش نیز چندان برایش مهم نیست.

محمد یکی دهها کودک یمنی است که از سوی حوثی‌ها یا نیروهای تحت حمایت ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی به کار گرفته شده‌اند تا بجنگند. سن برخی از این کودکان به ۱۰ سال می‌رسد.

نزدیک به چهار سال از جنگ یمن می‌گذرد و تا کنون هر دو طرف جنگ شمار قابل توجهی از کودکان را به میدان نبرد فرستاده‌اند؛ اقدامی که نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر محسوب می‌شود.

از شمار کودک سربازانی که از سوی ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی به کار گرفته شده‌اند آماری در اختیار نیست؛ اما در جبهۀ مقابل بنا بر اعلام یکی از مقامات نظامی حوثی‌ها که نخواسته است نامش فاش شود، نزدیک به ۱۸ هزار کودک سرباز از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۱۴ میلادی تا کنون به خدمت گرفته شده‌اند.

گزارش سازمان ملل در این باره رقم کمتری را نشان می‌دهد. این سازمان حضور دستکم ۲۷۲۱ کودک برای جنگ در هر دو سوی جبهه را تایید کرده؛ با این وجود این سازمان تاکید کرده است که شمار کودک سربازان بسیار بیشتر از این رقم است بویژه آنکه خانواده‌های یمنی به دلیل ترس، حاضر به صحبت در این باره و ارائه اطلاعات نیستند.

گفته می‌شود دو سوم از این تعداد در خدمت نیروهای حوثی و مابقی در اختیار دیگر گروههای درگیر در جنگ یمن بوده‌اند.

کودک سربازان چگونه به خدمت گرفته می‌شوند؟

برخی از کودک سربازان به خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی گفته‌اند که داوطلبانه و به میل خودشان به نظامیان پیوسته‌اند زیرا به آنها قول پرداخت پول داده شده یا این فرصت داده شده تا اسلحه به دست بگیرند.

اما گروهی از کودکان نیز گفته‌اند که مجبور به این کار شده‎اند. آنها از خانه یا مدرسه ربوده شده یا در ازای آزاد شدن عضوی از خانواده که در بازداشت بوده، مجبور به جنگیدن شده‌اند.

برخی از این کودکان را می‌توان در ایستهای بازرسی بین شهری دید که اسلحه‌ها را روی شانه‌های کوچکشان حمل می‌کنند. گروهی نیز به عنوان پیاده نظام به خط مقدم جبهه فرستاده شده‌اند.

ریاض، یکی دیگر از این کودک سربازان می‌گوید که نیمی از سربازانی که در کنار او در خط مقدم می‌جنگیدند، کودک بودند. به گفتۀ او فرماندهان نظامی معمولا کودکان را مجبور می‌کنند که در زمان اجرای عملیات حتی در حالی که هواپیماهای ائتلاف در حال بمباران هستند، به پیشروی ادامه دهند.

بسیاری از این کودک سربازان کشته شده و اجسادشان پوشیده در کفن برای خانواده‌هایشان فرستاده شده است.

بنا بر گزارش یونیسف از زمان آغاز جنگ یمن تا کنون بیش از ۶هزار کودک کشته یا معلول شده‌اند. حملات ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی عامل اصلی مرگ بخش قابل توجهی از کودکان یمن بوده است؛ با این وجود مشخص نیست که در کنار این حملات، چه تعداد از کشته شدگان این جنگ، کودک سربازان به کار گرفته شده در هر دو سوی جبهه بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلیمانی: مبنای انجام عملیات لو رفتن نبود؛ رضایی: کربلای۴ نبود هنوز جنگ ادامه داشت

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند