عراق؛ پایان عصر داعش و رواج جراحی زیبایی در موصل

 عراق؛ پایان عصر داعش و رواج جراحی زیبایی در موصل
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها در کمتر از دو سال، پنج موسسه بزرگ زیبایی در موصل گشایش یافت. این موسسات با نشان های پر زرق و برق و بهره بردن از تکنیک های مختلفی چون لیزر، تزریق های پوستی و روش های مختلف جراحی، خدمات گوناگونی را برای ترمیم و زیباسازی پوست و مو و برطرف کردن لکه ها و علائم سوختگی به مشتریان ارائه می دهند.

آگهی

موصل، مقر اصلی جنگجویان داعش در زمان اشغال خاک عراق پس از خروج این نیروها شکل و ظاهر دیگری به خود گرفته است.

زنان ساکن شهر در دوران حکمرانی داعش به مدت سه سال پوشش کامل سیاه به تن داشتند و مردان از حق تراشیدن ریش محروم بودند. جراحی زیبایی در آن دوره گناه محسوب می شد و مراکز زیبایی همگی به کل تعطیل بودند. امروز اما در موصل کاشت مو و لیفتینگ به امری رایج تبدیل شده است.

نخستین کلینیک‌های زیبایی در موصل تنها چند هفته پس از آزادسازی شهر از کنترل داعش در ژوئیه ۲۰۱۷ دایر شد که استقبال ساکنان را به همراه داشت.

بدین ترتیب تنها در کمتر از دو سال، پنج موسسه بزرگ زیبایی در این شهر گشایش یافت. این موسسات با نشان‌های پر زرق و برق و بهره بردن از تکنیک های مختلفی چون لیزر، تزریق‌های پوستی و روش های مختلف جراحی، خدمات گوناگونی را برای ترمیم و زیباسازی پوست و مو و برطرف کردن لکه ها و علائم سوختگی به مشتریان ارائه می دهند.

راجی نجیب، تبعه سوری ساکن در موصل از جمله افرادی است که برای برطرف کردن مشکل طاسی به یکی از کلینیک های زیبایی مراجعه کرده است. او به توصیه دوستانی این تصمیم را گرفته که پیش از این خود آنها در یکی از موسسات محلی اقدام به کاشت مو کرده بودند.

نجیب کارمند چهل ساله بخش خصوصی در این مورد به خبرگزاری فرانسه می گوید: «آنها به من گفتند که تجهیزات موسسه مدرن است و با قیمتی مناسب می توان از مهارت و کارایی متخصصان در آنجا استفاده کرد.»

کلینیک‌های زیبایی موصل؛ قیمت‌های مناسب و مشتریان زیاد

در موصل برای کاشت مو با احتساب هزینه های پس از عمل باید دست کم معادل ۸۰۰ یورو کنار گذاشت. این درحالیست که در اربیل، شهری که ده‌ها کیلومتر با موصل فاصله دارد و یا در ترکیه، کشور همسایه این عمل دست کم ۴۰۰ یورو بیشتر خرج بر می دارد که باید برای شهروندان عراقی به آن هزینه رفت و آمد را هم اضافه کرد.

بر اساس این گزارش تزریق پلاسما، تکنیک ترمیم ریشه‌های مو جهت جلوگیری از ریزش، هزینه ای معادل ۶۳ دلار برای هر جلسه به همراه دارد که این مبلغ در شهر اربیل دست کم ۲۰ دلار گرانتر است. برای کارآمد بودن، متقضایان باید سه تا شش جلسه از این تکنیک استفاده کنند.

اختلاف هزینه موجود از شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی در موصل حکایت دارد زیرا این شهر سال‌ها به طور مستقیم درگیر جنگ بوده است. بازار کار موصل هنوز آنچنان که باید رونق نیافته، دستمزدها پایین و نرخ بیکاری رو به گسترش است.

نجیب می گوید کلینیک‌های زیبایی جدا از قیمت‌های مناسب، زندگی را برای وی راحت کرده است زیرا لازم نیست برای این دست از خواسته های خود به کردستان، بغداد یا خارج از کشور سفر کند، کاری که پیش از این افراد برای بهره بردن از جراحی زیبایی انجام می دادند.

این مساله حتی پیش از دوره اشغال شهر توسط داعش نیز رواج داشت، زمانی که عراق پیش از سقوط صدام حسین برای بیش از یک دهه تحت تحریم قرار داشت و پس از آن هم میدان تاخت و تاز اقدامات خشونت‌آمیز شبه نظامیان و گروه‌های اسلام‌گرای افراطی بود. در آن دوره در واقع موارد بسیار اندکی از جراحی های زیبایی و ترمیمی در موصل انجام می‌شد. برای این کار لازم بود فرد مدارکی دال بر معلولیت مادرزادی و یا بروز یک حادثه جدی ارائه کند.

پنج کلینیک زیبایی شهر موصل اکنون به صورت تمام وقت کار می کنند و همواره پر از مشتری هستند. مشتریان با سن و سالهای متفاوت که در میان آنها تعداد زیادی از مردان نیز به چشم می خورد همچنان به این موسسات پر زرق و برق روی می آورند.

در بخشی از گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است: «یک کارمند زن سرنگ به دست در یکی از این موسسات زیر پوست یک مشتری زن پلاسما تزریق می کند و مشتری دندان های خود را از درد به هم می فشارد. مدیر این موسسه می گوید دهها مشتری هر روز برای دریافت این سرویس و خدماتی دیگر نظیر سفید کردن دندان و ترمیم های پوستی به اینجا مراجعه می کند.

مدیر یک موسسه دیگر استفاده از متخصصان لبنانی، به کار گیری روش های مدرن و واردات دستگاه و ابزارهای پیشرفته از خارج را دلیل اقبال مشتریان می داند.

ترمیم جراحات جنگی

اداره کل بهداشت و سلامت استان نینوا که موصل مرکز آن است به خبرگزاری فرانسه می گوید که فعالیت این موسسات که برخی از آنها جایگزین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده اند به دقت مورد ارزیابی قرار می گیرند.

پس از سه سال اشغال شهر توسط داعش و نه ماه درگیری ویرانگرانه برای بیرون کردن آخرین بازمانده های این گروه پیکارجو، ارائه خدمات پزشکی در موصل هنوز به مرز استاندارد نزدیک نشده است.

به گزارش کمیسیون حقوق بشر استانی در موصل، شمار تخت های بیمارستانی پس از ورود داعش به این شهر در سال ۲۰۱۴ از ۳۶۵۷ به ۱۶۶۲ عدد کاهش یافته است.

علی عدنان، یکی از کارکنان زن در کلینیک شهرازاد می گوید با موارد متعددی از بیماری های پوست و مو مواجه است که دلیل اصلی آن‌ها استرس وآلودگی ناشی از انفجارها و درگیریها در زمان اشغال داعش و یا دوره درگیریهای شدید برای بیرون راندن این نیروها بوده است.

آگهی

این کلینیک همچنین مشتریانی دارد که برای ترمیم آثار ناشی از جراحات جنگی و انفجارها به آنجا مراجعه می کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

منابع بیشتر • خبرگزاری فرانسه

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئویی تلخ که موصل ویران را به تصویر کشیده است

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

«بمب ساعتی» اردوگاه الهول؛ عراق خواستار تخلیه بازماندگان داعش و تعطیلی اردوگاه شد