آیا کاتالونیا از مدل استقلال اسلوونی پیروی می‌کند؟

عکس از رویترز
عکس از رویترز
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حرکت کاتالونیا به سمت استقلال پیچیده شده و برخی طرفداران استقلال کاتالان‌ها امیدوار اند کارلس پوجدمون همان مسیری را طی کند که اسلوونی به سمت استقلال از یوگسلاوی پیمود.

آگهی

حرکت کاتالونیا به سمت استقلال پیچیده شده و برخی طرفداران استقلال کاتالان‌ها امیدواراند کارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت کاتالونیا همان همان مسیری را برود که اسلوونی برای استقلال از یوگسلاوی پیمود.

در سال ۱۹۹۰ پس از کسب اکثریت مطلق آرا از سوی ائتلاف احزاب ملی‌گرا در مجلس اسلوونی، مقام‌های این جمهوری یوگسلاوی تلاش‌ برای مذاکره با بلگراد جهت دسترسی به استقلال را در دستور کار خود قرار دادند. اما نتیجه این بود که اسلوونی یک همه‌پرسی یک‌جانبه برگزار کرد. آنچه از سوی یوگسلاوی اقدامی غیرقانونی به شمار می‌آمد. اما اسلوونی اعلام استقلال کرد و بعدتر اجرای آن را به تعویق انداخت تا مذاکرات بیشتری با بلگراد داشته باشد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

رامون ترموسا، نماینده پارلمان اروپا که رویکردی نزدیک به کسب استقلال کاتالونیا دارد به پوجدمون پیشنهاد داده راهی را برگزیند که پیش از این اسلوونی در آن مسیر گام نهاده بود؛ یعنی حرکت به سوی استقلال. به این ترتیب کاتالونیا نیز مانند تجربه اسلوونی زمان لازم برای مذاکره با مادرید و در عین حال شناخته شدن در سطح بین‌المللی را در اختیار خواهد داشت.

رفراندوم یک‌جانبه

ترموسا در گفت‌وگو با رادیوی کاتالان زبان اوندا واسکا همچنین گفته «بعد از ۶ ماه مذاکره سازنده با بلگراد، اسلوونی در نهایت توانست رفته رفته در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.»

او افزوده که برگزاری رفراندوم یک‌جانبه از سوی کاتالونیا می‌تواند در عین حال فرصت لازم را در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند در سطح بین‌المللی کسب مشروعیت کنند.

تفاوت‌های اسلوونی و کاتالونیا

اما با وجود اینکه هر دو منطقه یک همه‌پرسی غیرقانونی برگزار کردند، اما به نظر می‌رسد که تفاوت‌های آن‌ها بیش از شباهت‌هایشان باشد.

احتمالا رهبران کاتالان مدل استقلال اسلوونی را از همان آغاز در نظر داشتند. چنانچه پوجدمون پیش از این به خبرگزاری فرانسه گفته بود که در سال ۱۹۹۱ به اسلوونی سفر کرده تا شاهد فرآیند استقلال این کشور باشد و او حالا همان مدل استقلال را در دستور کار قرار داده است؛ نخست با اعلام استقلال کاتالونیا و بلافاصله با به تعویق انداختن اجرای آن در ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۷.

  • عضویت در اتحادیه اروپا

برعکس کاتالونیا، اسلوونی وقتی اعلام استقلال کرد نه عضو اتحادیه اروپا بود و نه ناتو. به عنوان بخشی از اسپانیا، کاتالونیا به طور طبیعی عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. در موضوع بحران کاتالونیا، بروکسل به طور قطع جانب اسپانیا را خواهد گرفت. کاتالونیا هنوز به موفقیت چندانی در همراه کردن و کسب حمایت نهادهای اروپایی نرسیده‌ است. این نکته را هم باید در نظر گرفت که آنها بحران کاتالونیا را به نحوی بروز مشکل در مسائل داخلی اسپانیا قلمداد خواهند کرد؛ دیوان دادگستری اتحادیه اروپا و دیوان حقوق بشر اروپا دعاوی استقلال‌طلبان کاتالونیا را عملا رد کرده اند.

  • استقلال از دولت مرکزی؛ جامعه متحد یا جامعه از هم پاشیده؟

در اسلوونی هیچ شاهدی بر اینکه استقلال این منطقه در نهایت به از هم پاشیده شدن جامعه بینجامد به چشم نمی‌خورد. اما بحران کاتالونیا برای کسب استقلال می‌تواند جمعیت منطقه را چند پاره کند. چنانچه صف‌آرایی جدایی‌طلبان و اتحادگرا‌ها از زمان اعلام برگزاری رفراندوم در بارسلون کلید خورده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتصاب و اعتراض خیابانی در منطقه کاتالونیای اسپانیا

رئیس منطقه کاتالونیا در بروکسل: از عدالت فرار نکرده‌ام

رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیای اسپانیا: در آستانه بازپس‌گیری کنترل منطقه هستیم