«ماترا» پایتخت فرهنگی اروپا

 «ماترا» پایتخت فرهنگی اروپا
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انتخاب ماترا به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا فرصتی است که مردم چهره‌ای جدید وشگفت‌انگیز از شهرشان به دیگران ارائه کنند.

آگهی

شهر «ماترا» در ناحیه باسیلیکاتا در ایتالیا یکی از دو شهری است که به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا ۲۰۱۹انتخاب شده است. این شهر در دهه پنجاه میلادی قرن بیستم به خاطر شرایط بد کسانی که در غارهای موسوم به «ساسی» زندگی می کردند، به «مایه شرم ایتالیا» مشهور بود. امروز دیگر هیچ نشانه ای از فقر یا روزهای سخت باقی نمانده است. انتخاب «ماترا» به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا فرصتی است که مردم چهره‌ای جدید وشگفت‌انگیز از شهرشان به دیگران ارائه کنند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

ارائه چهره ای جدید از ماترا

اتحادیه اروپا هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا معرفی می کند. این شهر به مدت یک سال قلب برنامه های مختلف فرهنگی خواهد بود که هدفشان معرفی و ارتقای فرهنگ و هنر اروپایی است.

قرعه پایتخت فرهنگی اروپا برای سال ۲۰۱۹ میلادی، به نام دو شهر «ماترا» در ایتالیا و «پلوودیو» در بلغارستان افتاده است.

شهر «ماترا» در ناحیه باسیلیکاتا در جنوب ایتالیا قرار دارد. طی دهه پنجاه میلادی قرن بیستم غارهای موسم به «ساسی» که از جنس صخره های آهکی «توفا» ساخته شده است، محل زندگی کسانی بود که در شرایط فقر به سر می بردند. به همین دلیل هم «ماترا» در آن زمان به «مایه ننگ» ایتالیا معروف بود.

انتخاب این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا برای مردم این شهر فرصتی است تا چهره ای جدید از «ماترا» به دیگران نشان بدهند.

همه مردم متعهد هستند که پروژه‌ای اجتماعی و فرهنگی را به اجرا درآورند که عمیقاً به آن اعتقاد دارند و برای آنها به مثابه احیای نام خوش شهرشان است.

پائولو وری، مدیر بنیاد موسوم به «ماتئرا باسیلیکاتا ۲۰۱۹» می گوید: «از یک طرف تلاش کردیم برای شناساندن شهر محتوای جدید خلق کنیم. از سوی دیگر هم باید ببینیم انتظار اروپا ازپایتخت فرهنگی چیست. تاکیدمان بیشتر روی این نکته بود که خودمان را با شهرهای دیگر مقایسه نکنیم بلکه با آنها همکاری کنیم.»

ماترا شهری برای آینده

شعار «ماترا» برای سال ۲۰۱۹ «آینده باز» است؛ شعاری که همانطور که از آن برمی آید بر دو مفهوم آینده و باز بودن تکیه می کند. در دورانی که حرف از بستن مرزهاست، «ماترا» به دنبال آینده ای است که بر اساس گفتگو و پذیرفتن دیگری ساخته شده است.

پائولو وری در این باره می گوید: «شهر ماترا قبل از اینکه به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شود به پایتخت مهمان نوازی معروف بود. مردم اینجا اولین بار که شما را ببینند با شما حرف می زنند و از شما فرار نمی کنند. نقطه قوت ما، مردم ما هستند. «ماترا» می خواهد فرهنگی را به اشتراک بگذارد توسط همه و برای همه شکل گرفته است.»

بیشتر بخوانید: درباره پلوودیو، پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹ چه می‌‌دانیم؟

مردم داوطلبانه در برگزاری مراسم افتتاحیه شرکت می کنند

همه مردم شهر در برنامه های مربوط به پایتخت فرهنگی اروپا نقش دارند و به صورت داوطلبانه در آنها شرکت می کنند. پائولو وری می گوید که جوانان در این برنامه شرکت می کنند، چون بلافاصله درک کردند که ارتباطی قوی بین آینده تک تک آنها و آنچه انجام می‌شود وجود دارد.

او می افزاید: «مسلما جمعی از افراد باتجربه‌تر و مسن‌تر از سناتورهای شهر بودند که می‌دانستند می‌توانند نشان دهند آنچه طی سال‌ها در گوش‌شان خوانده شده بود و ماترا را مایهٔ شرم ایتالیا عنوان می‌کرد، غلط است.»

همه منتظر ۱۹ ژانویه ۲۰۱۹ هستند. این روز مراسم افتتاحیه دوره ای است که طی آن ماترا پایتخت فرهنگی اروپاست. حدود ۱۲ ساعت این شهر به مرکز تمام اروپا تبدیل می‌شود: اروپا با فرهنگی که مردم را به هم می‌پیوندد و آن ها را از هم جدا نمی‌کند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

مراسم آغاز میزبانی پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۸

دو پایتخت فرهنگی اروپا، آغاز ماموریتشان را جشن گرفتند