پروژه‌ای ژاپنی برای حفظ گنجینه‌های مصر

پروژه‌ای ژاپنی برای حفظ گنجینه‌های مصر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در موزه بزرگ مصر می‌توانید برای اولین‌بار تمام مجموعه گنجینه آرامگاه توت‌عنخ‌آمون (توتنخامِن) که در سال ۱۹۲۲ کشف شد را در یک مکان ببینید.

آگهی

در این برنامه ژاپن در جهان برای کشف موزه جدید و بسیار بزرگ مصر به نزدیکی اهرام نزدیک قاهره آمدیم. ژاپن نه تنها یکی از مهمترین شرکای مالی این موزه است بلکه نقشی کلیدی در حفظ و ترمیم گنجینه‌های باستانی مصر دارد که در این مکان از آنها نگهداری می‌شود.

در این موزه منحصر به فرد حدود ۱۰۰ هزار قطعه آثار باستانی در فضای ۵۰ هزار متر مربعی موزه به نمایش گذاشته شده است. اینجا می‌نوانید برای اولین‌بار تمام مجموعه گنجینه آرامگاه توت‌عنخ‌آمون (توتنخامِن) که در سال ۱۹۲۲ کشف شد را ببینید. توت‌عنخ‌آمون، یازدهمین فرعون مصر باستان بیش از سه هزار سال پیش بر این کشور حکمرانی می‌کرد.

برای مثال با همکاری متخصصان ژاپنی جعبه‌ای بزرگ حاوی یک تابلوی نقاشی ۴ هزار ساله که پیش از این در موزه قدیمی در مرکز شهر قاهره از آن نگهداری می‌شد به موزه جدید منتقل شد.

این نقاشی یکی از ۷۲ آثار باستانی است که تحت پروژه آژانس بین‌المللی همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) از آنها حفاظت می‌شود و جلوگیری از آسیب به آن اهمیت بالایی دارد.

متخصصان حمل و نقل ژاپن در حال نظارت بر این عملیات ظریف بودند. آنها مهارت‌های ضروری را به همکاران مصری خود آموزش داده و ابزارهای لازم را برایشان فراهم کردند. ماموریت آنان در نهایت با موفقیت به پایان رسید و این عتیقه ارزشمند به بخش نگهداری موزه بزرگ مصر منتقل شد.

اولین کاری که کارشناسان ژاپنی انجام دادند آموزش بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از کارکنان با استفاده از نسخه‌های شبیه‌سازی شده بود.

تخت‌های روان و ارابه‌هایی که در این موزه نگهداری می‌شود جزو قطعاتی هستند که از گنجینه توت‌عنخ‌آمون (توتنخامِن) استخراج شدند.

در آزمایشگاه تخصصی چوب این موزه، اسکنرهای سه بعدی ژاپنی که ابزاری حیاتی برای دانشمندان هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه به آنان اجازه می دهد تا انواع چوب به کار رفته در قطعات مختلف را شناسایی کرده و فهرست چوب‌های مورد استفاده در مصر باستان را تهیه کنند.

نماینده آژانس بین‌المللی همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در قاهره می‌گوید که این پروژه نه تنها در حفظ و مرمت گنجینه‌های ارزشمند مصر بلکه در به دست آوردن مزایای اقتصادی موفقیتی بزرگ بوده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

آشنایی با صومعه‌ای که ده‌ فرمان به موسی «وحی» شد