مادر کودک یمنی برای آخرین دیدار با فرزند رو به مرگش وارد آمریکا شد

مادر کودک یمنی رو به مرگ سرانجام مجوز ورود به آمریکا را دریافت کرد
مادر کودک یمنی رو به مرگ سرانجام مجوز ورود به آمریکا را دریافت کرد
Copyright 
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رابرت پالادینو، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از صدور ویزای مادر عبدالله، داستان این خانواده را «بسیار ناراحت کننده» توصیف و با آنها در این «شرایط دشوار» ابراز همدردی کرد.

آگهی

مادر یک کودک یمنی که برای ملاقات با فرزند رو به مرگش در آمریکا پیشتر با محدودیت‌های دولت دونالد ترامپ روبرو شده بود سرانجام با دریافت مجوز وارد فرودگاه بین المللی سان فرانسیسکو شد.

علی حسن، پدر این کودک که برای استقبال از همسرش به فرودگاه آمده بود با ذکر این نکته که «خانواده دوره بسیار دشواری را پشت سر گذاشت و حالا این شانس را داریم که با هم باشیم» از خبرنگاران خواست در طول مدتی که باردیگر با فرزندشان هستند به حریم شخصی این خانواده احترام بگذارند.

مادر کودک یمنی که عینکی سیاه به چشم و روسری سفید به سر داشت سپس به همراه همسر برای دیدن فرزندش به بیمارستانی در اوکلند، شهری در ایالت اوکلند حرکت کرد.

ورود مادر کودک رو به مرگ یمنی به فرودگاه سانفرانسیسکو

مجوز استثنایی ورود مادر کودک یمنی برای سفر به آمریکا در حالی صادر شده است که به موجب فرمان مهاجرتی دولت دونالد ترامپ شهروندان کشور یمن و چهار کشور دیگر مسلمان، به همراه اتباع کره شمالی و ونزوئلا از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند.

تلاش یکساله برای دستیابی به یک حق انسانی

وزارت خارجه آمریکا پس از ماه ها مخالفت سرانجام ملزم شد تحت فشار به صورت اسئثنایی با ورود مادر کودک یمنی به این کشور موافقت کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که وکلای این خانواده و شورای روابط آمریکایی-اسلامی، نهادی متشکل از گروه های حقوق مدنی و افراد پرنفوذ مسلمان در هفته جاری تصمیم گرفتند این پرونده را در دستگاه قضایی پیگیری کنند.

حسن، پدر کودک که شهروند آمریکا و ساکن استکهلم است پاییز سال جاری عبدالله، فرزند خود را که از اختلال مغزی ژنتیکی رنج می برد برای مداوا به ایالت کالیفرنیا آورده بود.

وی که پیشتر بارها برای جلب حمایت عمومی از خانوده اش فراخوان داده بود روز دوشنبه یک روز پیش از صدور ویزای همسرش در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود: «همسرم نگران است. او هر روز تماس می گیرد و می خواهد برای آخرین بار فرزندش را در آغوش بگیرد.»

این زوج پس از ازدواج در سال ۲۰۱۶ از یمن، کشور جنگ زده زادگاه خود گریخته و به مصر پناه بردند. تلاش برای دریافت ویزای مادر از سال گذشته آغاز شد تا خانواده بتوانند در کالیفرنیا مستقر شوند.

با وخیم شدن حال عبدالله، پدر خانواده تصمیم گرفت او را برای درمان به کالیفرنیا ببرد. پس از این انتقال تلاش برای دریافت مجوز استثنایی ورود مادر آغاز شد در حالی که پزشکان مجبور شدند عبدالله را برای زنده ماندن به دستگاه‌های پزشکی وصل کنند.

پدر عبدالله که تحمل دیدن این وضعیت را نداشت برای پایان دادن به رنج فرزندش تصمیم داشت درخواست جداسازی او از دستگاه را مطرح کند اما به اصرار یک مددکار اجتماعی در بیمارستان از این کار منصرف شد و با همکاری او مسئله را با شورای روابط آمریکایی-اسلامی در میان گذاشت.

پدر عبدالله بر سر بالین فرزندش

همدردی تحت فشار دولت آمریکا

رابرت پالادینو، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از صدور ویزای مادر عبدالله داستان این خانواده را «بسیار ناراحت کننده» توصیف و با آنها در این «شرایط دشوار» ابراز همدردی کرد.

یکی از وکلای خانوده یمنی می گوید مادر عبدالله با دریافت ویزای اقامت می تواند در کنار همسرش در آمریکا زندگی کند و راه برای او جهت دریافت هویت و مدارک شهروندی باز شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: «امیدواریم این ماجرا دولت آمریکا را متوجه این مسئله کند که فرایند محدودیت مهاجرتی مشکل ساز است و کارایی ندارد.» به گفته این وکیل «هزاران خانواده از جمله افرادی که بیماری در این نقطه از جهان دارند و نمی توانند در آخرین ساعات بر بالینش باشند به موجب این حکم از یکدیگر جدا شده‌اند.»

فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ که بر اساس آن اتباع و شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی، کره شمالی و ونزوئلا از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند ژوئن سال جاری میلادی از سوی دیوان عالی آمریکا مورد تایید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کودک ۱۰ ساله یمنی که به دلیل جنگ و قحطی تنها ۸ کیلوگرم وزن دارد

واکنش‌ها به تصمیم دیوان عالی آمریکا در تایید فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ

حمله جدید ارتش آمریکا به یک مکان دیگر در یمن؛ بایدن: حوثی‌ها تروریست هستند