روزنامه‌نگار مشهور اشپیگل به دلیل «دروغ‌پردازی گسترده» اخراج شد

روزنامه‌نگار مشهور اشپیگل به دلیل «دروغ‌پردازی گسترده» اخراج شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کلاوس ریدوتسیوس ۳۳ ساله از سال ۲۰۱۱ کار خود را به عنوان خبرنگار آزاد آغاز کرد. او در این مدت دوبار جایزه خبرگزاری س‌ان ان، یک‌بار جایزه مطبوعات اروپا و چهار بار جایزه «خبرنگار سال» آلمان را از آن خود کرد.

آگهی

هفته‌نامه اشپیگل آلمان می‌گوید کلاوس ریدوتسیوس، خبرنگار این نشریه را که اقدام به جعل حقایق در چندین مقاله خود کرده بود روز چهارشنبه ۱۹ دسامبر اخراج کرده است.

هفته‌نامه اشپیگل که محل کار کلاوس ریدوتسیوس از سال ۲۰۱۷ تاکنون بود در بیانیه‌ای گفته است که این خبرنگار «در مقیاس گسترده به جعل واقعیت» در مقالات خود پرداخته و حتی از شخصیت‌های غیر واقعی و یا افرادی به عنوان منبع استفاده کرده است که هیچگاه با آنان ملاقات نکرده بود.

اشپیگل می‌گوید که به اعتراف خودِ این روزنامه‌نگار محتوای دست‌کم چهارده مقاله از ۶۰ مقاله او در این هفته‌نامه دست‌کاری شده و غیر واقعی بوده است اما این هفته‌نامه به تحقیقات خود درباره دیگر مقالات وی ادامه خواهد داد.

برخی مقالات تحسین شده مانند «کودکان شیر» درباره دو کودک عراقی که توسط داعش ربوده شده بودند یا گزارش «شماره ۴۴۰» درباره زندانیان گوآنتانامو از جمله کارهای این خبرنگار است که واقعی بودن آنها زیر سوال رفته است.

کلاوس ریدوتسیوس ۳۳ ساله از سال ۲۰۱۱ کار خود را به عنوان خبرنگار آزاد آغاز کرد. او در این مدت دوبار جایزه خبرگزاری س‌ان‌ان، یک‌بار جایزه مطبوعات اروپا و چهار بار جایزه «خبرنگار سال» آلمان را از آن خود کرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا نیز روز گذشته اعلام کرد که دو جایزه «روزنامه‌نگار سال» را از آقای ریدونسیوس پس می‌گیرد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

انجمن روزنامه نگاری آلمان در وب‌سایت خود نوشت که شخص آقای ریدوتسیوس با ارسال پیامی هر چهار جایزه «خبرنگار سال آلمان» را به این انجمن باز گردانده است.

فریبکاری‌‌های این خبرنگار توسط یکی از همکارانش افشا شد. خوآن مورنو، که همراه وی بر روی گزارشی درباره تنش‌های مرز آمریکا و مکزیک و بحران مهاجران کار می‌کرد متوجه شد که آقای ریدوتسیوس از افرادی به عنوان منبع خبری خود نام می‌برد که هرگز با آنان ملاقات نکرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خوآن مورنو، خبرنگار اشپیگل

اشپیگل می‌نویسد که خوآن مورنو به دلیل مطرح کردن این اتهام علیه کلاوس ریدوتسیوس هفته‌های سختی را پشت سر گذاشت زیرا هیچ‌یک از همکاران و مدیران حرف وی را باور نمی‌کردند.

هفته‌نامه اشپیگل می افزاید که آقای ریدوتسیوس اگرچه در ابتدا تمامی اتهامات را رد کرده بود اما در نهایت فریبکاری خود را پذیرفت و اعلام کرد: «من بیمار هستم و باید برای این موضوع کمک بگیرم.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خبرنگاران بدون مرز: خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۸ افزایش یافت

گزارشگران بدون مرز: کاهش شمار روزنامه‌نگاران کشته شده در سال ۲۰۱۷

ترکیه، چین و مصر بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان