در ششمین شنبه اعتراضی جلیقه زردهای فرانسوی دهها نفر بازداشت شدند

در ششمین شنبه اعتراضی جلیقه زردهای فرانسوی دهها نفر بازداشت شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز شنبه در پاریس، پلیس حدود ۳۰ نفر را مورد بازجویی قرار داد و ۳ نفر را بازداشت کرده است. پلیس این افراد را به اتهام «تجمع برای ارتکاب خشونت» دستگیر کرده است.

آگهی

ششمین شنبه اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسوی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه در حالی دنبال می شود که در جریان مسدود کردن جاده‌ها که از شب گذشته آغاز شده است یک راننده کشته و دهها نفر در حاشیه این اعتراض ها دستگیر شده‌اند.

راننده ۳۶ ساله کشته شده، جمعه شب در منطقه پرپینیون در جنوب فرانسه در حالی که جاده مسدود شده بود و کامیون‌ها در جاده توقف کرده بودند به پیشت یک کامیون کوبیده است و در اثر این تصادف کشته شده است.

دادستان پرپینیون گفته است که راننده کامیونی که خورودی فرد کشته شده به آن کوبیده است در محل باقی مانده است تا پلیس از راه برسد این در حالی است که بیشتر جلیقه‌زردهایی که جاده را مسدود کرده بودند، پیش از رسیدن پلیس، از محل گریخته بودند و تنها چند زن جلیقه زرد که در اثر این تصادف شوکه شده بودند در محل حاضر بودند.

روز شنبه در پاریس، پلیس حدود ۳۰ نفر را مورد بازجویی قرار داده است و ۳ نفر را بازداشت کرده است. پلیس این افراد را به اتهام «تجمع برای ارتکاب خشونت» دستگیر کرده است.

منابع وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرکنندگان روز شنبه را در کل کشور حدود ۲۴ هزار نفر ارزیابی کرده اند (ساعت ۲ بعدازظهر) این میزان شنبه گذشته ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام شده بود. وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرکنندگان شنبه ۲۲ دسامبر در کل کشور را ۳۸۶۰۰ نفر عنوان کرده است (ساعت ۱۸). این تعداد در شنبه گذشته ۶۶ هزار نفر اعلام شده بود.

از سوی دیگر در روزهای گذشته بحث درباره خشونت بی سابقه پلیس فرانسه در برخورد با معترضان موضوع بحث جامعه شناسان و تحلیلگران سیاسی و حقوق بشری در رسانه های فرانسوی بوده است. قطع شدن دست یک معترض در اثر استفاده پلیس از نارنجک‌های ویژه و همچنین استفاده از تفنگ های موسوم به «فلش بال» که گلوله های کائوچویی شلیک می کند و باعث نابینا شدن تعدادی از معترضان شده است، استفاده پلیس فرانسه از این سلاح‌ها را به پرسش کشیده است.

عکس زیر که فیگورهای ماریان (سمبل انقلاب فرانسه و شعار آزادی، برابری و برادری) را نشان می دهد ابتدا در اعتراضات هفته های گذشته به خیابان آمدند و در اعتراض روز شنبه جاری با بدن‌های که بطور سمبلیک پانسمان شده بود بار دیگر در شهر لیل فرانسه در اعتراض به خشونت پلیس حضور یافتند.

به گزارش فیگارو، از تعداد جلیقه‌زردهایی که در ششمین شنبه اعتراضات و ۳ روز مانده به کریسمس به خیابان‌ها آمده‌اند به میزان قابل توجهی کاسته شده است. با این حال تجمعات پراکنده‌ای در مناطق مختلف پایتخت از جمله در منطقه ۱۸ پاریس شکل گرفته است. تجمعاتی که در گروههای فیسبوکی جلیقه‌ززدها برنامه ریزی شده است.

به گزارش پلیس، در پاریس حوالی ظهر، حدود ۸۰۰ جلیقه‌زرد دست به تظاهرات زده اند. پلیس تلاش کرده است که از شکل گرفتن تجمعات گسترده جلوگیری و معترضان را از یکدیگر جدا کند.

در شهرهای دیگر فرانسه از جمله نانت نیز معترضان به خیابان آمدند.

معترضان جلیقه زرد همچنین در شهرها و مناطق دیگر فرانسه نیز روز شنبه دست به تجمع زدند. پلیس فرانسه موفق شد که اتوبان ٰA63 در مرز فرانسه با اسپانیا را که توسط معترضان مسدود شده بود، باز کند. جلیقه زردها در این منطقه از ساعت ۳ صبح روز شنبه مانع حرکت کامیون‌ها شده بودند. همچنین در همین ساعات جلیقه زردها در مرز فرانسه با بلژیک در اتوبان‌های A2 و A22 جاده را مسدود کرده بودند.

اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسوی از ۱۷ نوامبر (اولین شنبه اعتراضات) با حضور بیش از ۲۸۲ هزار معترض در شهرهای مختلف فرانسه آغاز شد که به افزایش مالیات بر سوخت، کاهش قدرت خرید مردم و کاهش مالیات ثروتمندان معترض بودند. در ۲۴ نوامبر (دومین شنبه اعتراضات) تعداد معترضان به ۱۶۶ هزار نفر کاهش یافت. در یکم و هشتم دسامبر (سومین و چهارمین شنبه اعتراضات) تعداد معترضان به ۱۳۶ هزار نفر رسید و ۱۵ دسامبر (پنجمین شنبه اعتراضات) تعداد جلیقه زردها با کاهش قابل توجه به ۶۶ هزار نفر رسید.

با کاهش قابل توجه تعداد معترضان هنوز ۲۰۰ میدان خارج از شهرها در سراسر فرانسه در دست جلیقه‌زردهایی است که روز و شب دست به تجمع می زنند. با این حال تعطیلات کریسمس و سال نو از جمله دلایل کاهش حضور معترضان است و بسیاری از کارشناسان معتقدند باید منتظر اتمام تعطیلات شد و آنگاه دقیق تر می توان ارزیابی کرد که این جنبش به پایان خود رسیده است یا به اشکال دیگری ادامه خواهد یافت.

[**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید**](به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید)

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین تجمع در سال جدید؛ جلیقه‌زردها خشمگین از دستگیری چهره‌های برجستۀ جنبش

ماکرون: سرمایه داری لیبرال افراطی به پایان خود نزدیک می‌شود

برج ایفل پس از ۶ روز تعطیلی به دلیل اعتصاب کارگران بار دیگر میزبان گردشگران شد