ترکیه؛ بازجویی از هنرپیشه سرشناس به اتهام «سخنان تهدید آمیز بر ضد اردوغان»

متین آکپینار، هنرپیشه ترکیه ای به اتهام تهدید اردوغان تحت بازجویی قرار گرفت
متین آکپینار، هنرپیشه ترکیه ای به اتهام تهدید اردوغان تحت بازجویی قرار گرفت Copyright عکس از آناتولی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متین آکپینار با شرکت در برنامه ای در شبکه «هالک تی وی»، تلویزیون نزدیک به اپوزیسیون ترکیه با تاکید بر دمکراسی آن را تنها گزینه موجود برای نجات کشور از بی نظمی و تک قطبی گرایی خوانده بود.

آگهی

یک هنرپیشه معروف تلویزیون و سینمای ترکیه روز دوشنبه به دلیل آنچه دستگاه قضایی این کشور آن را «سخنان تهدید آمیز» بر ضد رجب طیب اردوغان تلقی کرده مورد بازجویی قرار گرفت.

بخش ترک زبان سی ان ان در گزارشی با تایید این خبر تاکید کرد متین آکپینار، بازیگر ۷۷ ساله ترکیه ای روز دوشنبه برای بازجویی به دفتر دادستانی استانبول فراخوانده شد.

دادستانی استانبول پیشتر روز یکشنبه اعلام کرده بود که تحقیقاتی را در باره این پرونده آغاز کرده است. این مرجع قضایی سخنان متین آکپینار در یک برنامه تلویزیونی را «توهین آمیز» تلقی کرده و آنرا حاوی «تهدید به کودتا و قتل» بر ضد رئیس جمهوری ترکیه توصیف کرده است.

به گزارش رسانه های ترکیه تحقیقات قضایی در خصوص این پرونده پس از آن آغاز شد که آقای آکپینار با شرکت در برنامه ای در شبکه «هالک تی وی»، نزدیک به اپوزیسیون ترکیه با تاکید بر دمکراسی آن را تنها گزینه موجود برای نجات کشور از بی نظمی و تک قطبی گری خوانده بود.

این هنرپیشه قدیمی و با سابقه که بیشتر به دلیل بازی در فیلم ها سریال های کمدی شهرت دارد در این برنامه گفته بود: «اگراین مهم تحقق پیدا نکند، همانطور که در اشکال مختلف فاشیسم شاهد آن بودیم، رهبر از پا آویزان یا در زندان با زهر کشته خواهد شد و یا به سرنوشت دیگر رهبران در گذشته دچار خواهد شد.»

در این گزارش همچنین به نقل از متین آکپینار آمده است که کلیه رهبران ترکیه، به جز مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن پس از گرایش به سمت روسیه توسط کودتا از کار برکنار شده اند.

به جز آقای آکپینار، موجدت گزن، دیگر هنرپیشه ترک که در برنامه تلویزیونی شبکه هالک تی وی حضور داشت نیز به دلیل اتهامات مشابه تحت بازجویی مقامات قضایی این کشور قرار گرفته است.

عرصه سیاسی در ترکیه طی ده های اخیر بارها شاهد کودتاهای نظامی بوده که همواره موجی از سرکوب و فشار های سیاسی را با خود به همراه داشته است.

نجم الدین اربکان، نخستین رئیس دولت اسلامگرای ترکیه در سال ۱۹۹۷ تحت فشار ستاد کل نیروهای مسلح این کشور مجبور به کناره گیری از قدرت شد. رجب طیب اردوغان نیز در ژوئیه سال ۲۰۱۶ از یک کودتای نافرجام گریخت و در راس حکومت باقی ماند.

بیشتر بخوانید:

ابهامات کودتای نافرجام ترکیه، همراه با یورونیوز

حکم بازداشت ۱۰۳ نظامی ترکیه به اتهام ارتباط با شبکه گولن صادر شد

هشدار اتحادیه اروپا به ترکیه در خصوص بازداشت چند استاد دانشگاه و فعال سیاسی

رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه در سخنانی با اشاره به اظهارات تلویزیونی دو هنرپیشه سرشناس کشورش گفت که آنها باید به دلیل این سخنان «حساب پس دهند».

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادستان ترکیه به دنبال حبس ابد برای ۱۶ نفر از متهمان پارک گزی

آمریکا استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه را به عنوان حق سکوت قتل خاشقجی بررسی می‌کند

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین