برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاخیر افتاد

عکس از اسوشیتدپرس
عکس از اسوشیتدپرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هنوز روز مشخصی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده در افغانستان مشخص نشده است. آخرین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان به سال ۲۰۱۴ میلادی باز می‌گردد که با بحث و مشاجره گسترده درباره فساد انتخاباتی همراه بود.

آگهی

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که برای ماه آوریل (فروردین ماه) برنامه‌ریزی شده بود تا چندماه به تاخیر افتاد. مقام‌های افغانستان همچنین خبر داده اند که «حل مشکلات فنی شناسایی شده در دوره برگزاری انتخابات مجلس در اکتبر به زمان نیاز دارد و این تاخیر نیز به همین خاطر اتفاق افتاده است.»

ابوالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات مستقل در افغانستان گفت: «زمان بیشتری نیاز است تا بتوانیم فهرست رای دهندگان را شناسایی کرده و به کارکنان‌مان درباره سیستم شناسایی بیومتریک آموزش دهیم. این سیستم در واقع برای کاهش سطح فساد طراحی شده است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

حاشیه‌های برگزاری انتخابات مجلس

برگزاری انتخابات مجلس در افغانستان با تاخیر همراه شد. به ویژه پس از آنکه یکسری کارکنان آموزش دیده با سیستم بیومتریک، در غرفه‌های ویژه رای گیری حاضر نشدند و به دنبال آن تعداد بی‌شماری از رای دهندگان که پیشتر ثبت نام کرده بودند نتوانستند نام خود را در فهرست پیدا کنند. بدین ترتیب رای گیری برای روز دوم ادامه یافت چرا که صدها مرکز رای گیری با تاخیر چند ساعته باز شده بود. نتیجه انتخابات به‌خاطر شکایت‌های قانونی در همین زمینه به چالش کشیده شد.

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشخص نیست

هنوز روز مشخصی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده در افغانستان مشخص نشده است. آخرین انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان به سال ۲۰۱۴ میلادی باز می‌گردد که با بحث و مشاجره گسترده درباره فساد انتخاباتی همراه بود.

دو نامزد شناخته شده اشرف غنی و عبدالله‌ عبدالله در یک رقابت نزدیک در نهایت به دور دوم رای‌گیری‌ رفتند. اما پیش از آنکه نتیجه نهایی مشخص شود عبدالله مساله یک فساد گسترده در انتخابات را مطرح کرد و نسبت به برگزاری تظاهرات گسترده هشدار داد. 

جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا نیز پا در میانی کرد و امکان یک وحدت ملی برای تشکیل دولت را فراهم ساخت. او توانست کمیسیون انتخابات را قانع کند که نتایج دور دوم انتخابات را اعلام نکند، آنچه در آن موقع به نظر می‌رسید با خبر پیروزی اشرف غنی همراه باشد. به دنبال آن اشرف غنی به عنوان، رییس جمهوری افغانستان نامیده شد و به عبدالله عبدالله نیز عنوان مدیر اجرایی دولت داده شد.

خوش‌بینی برای صلح با طالبان

این هماهنگی‌ها برای دو سال در نظر گرفته شده بود اما تا کنون ادامه یافته است. نتیجه‌اش هم دولتی است با اختلاف‌های عمیق که کماکان مبارزه با طالبان را در دستور کار خود دارد.

به تاخیر افتادن انتخابات می‌تواند به آمریکا زمان بیشتری بدهد تا جنگ ۱۷ ساله در افغانستان پایان یابد. زلمای خلیل‌زاده، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان، پس از انتصابش به این سمت در سپتامبر تا به حال سفرهای متعددی در منطقه داشته است. بنا بر اخبار رسیده او تا به حال چند بار با اعضای گروه طالبان دیدار کرده است.

خلیل‌زاد گفته که علاقه‌مند است طالبان و دولت افغانستان هر دو تا پیش از انتخابات آوریل به نقشه راه مشترکی برسند. البته هر دو سوی مذاکره نیز گفته‌اند که ضرب‌العجل تعیین شده چندان واقعی به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هفدهمین انتخابات پارلمانی افغانستان؛ از طلاپوش کردن خیابان‌ها تا بازگرداندن اعتماد مردم

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

چرا سربازان اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان گلوله‌های خود را می‌جوشاندند؟