اردوغان: شورای امنیت انحصاری است و کشورهای اسلامی در آن جایی ندارند

 اردوغان: شورای امنیت انحصاری است و کشورهای اسلامی در آن جایی ندارند
اردوغان: شورای امنیت انحصاری است و کشورهای اسلامی در آن جایی ندارند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: «از شورای امنیت و سازمان ملل متحد انتظار عدالت نداشته باشید، چون چنین چیزی ممکن نیست. در نظم کنونی جهانی حق تعیین سرنوشت برای مسلمانان به رسمیت شناخته نشده است».

آگهی

رجب طییب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در سخنانی با اشاره به چالش های نظم جهانی و رویکرد انتقادآمیز سازمان های بین المللی در برقراری عدالت در جهان، انگشت اتهام خود را به سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نشانه رفت و این نهاد جهانی را ناکارآمد و تحت انصار پنج کشور قدرتمند بزرگ معرفی کرد.

آقای اردوغان که در جریان مراسم اعطای جوایز تحقیقاتی به چندین سازمان پژوهش محور در مجمتع ریاست جمهوری سخن می گفت در ادامه با تاکید بر جمعیت بزرگ مسلمانان جهان و فقدان جایگاهی مناسب برای کشورهای اسلامی در شورای امنیت، این مسئله را به مثابه ظلمی بزرگ برای ۱.۷ میلیارد مسلمان در سراسر جهان قلمداد کرد و گفت: «از شورای امنیت و سازمان ملل متحد انتظار عدالت نداشته باشید، چون چنین چیزی ممکن نیست. در نظم کنونی جهانی حق تعیین سرنوشت برای مسلمانان به رسمیت شناخته نشده است».

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهوری ترکیه در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه «جهان بزرگتر از پنج کشور عضو شورای امنیت است» به جمعیت بزرگ مسلمانان جهان اشاره و تصریح کرد: «جهان اسلام دارای ۱.۷ میلیارد جمعیت است، اما هیچ‌کدام از کشورهای اسلامی عضو دائم شورای امنیت نیستند.»

رجب طیب اردوغان در این مراسم همچنین پیشرفت های کشورش در زمینه علم و تکنولوژی طی شانزده سال اخیر را ستود و خاطرنشان کرد که ترکیه طی سالهای اخیر به واسطه اتکا با محور توسعه و دستاورهای تکنولوژیک موفق شده است از وابستگی رهایی یابد.

مهار یک حمله سایبری به ارتش ترکیه با استفاده از نرم افزاری پیشرفته

آقای اردوغان در بخشی دیگر از این سخنرانی به تلاش موفقیت آمیز نهاد های اطلاعاتی در کشورش در خنثی سازی یک حمله سایبری به ارتش ترکیه اشاره و تصریح کرد که این مهم به واسطه استفاده از یک نرم افزار پیشرفته صورت گرفته است.

رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص یادآور شد: «نرم افزار "اختاپوس" که در ترکیه طراحی و توسعه یافته سبب مهار حمله سایبری به ستاد کل فرماندهی ارتش شد و سپس در یکی از تمرین های نظامی ناتو نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.»

به گفته رجب طیب اردوغان، ترکیه باید همانند اهمیت به حفاظت از مرزها نسبت به حراست از اطلاعات و داده های کشور نیز حساسیت از خود نشان دهد زیرا به اعتقاد وی «امروزه حملات سایبری و نقص های تکنولوژیک بزرگترین تهدیدها برای امنیت و حریم خصوصی به حساب می آیند.»

اقای اردوغان همچنین با تاکید بر این که کشورش هیچ محدودیتی برای تحقیقات علمی قائل نیست به پیشرفت ها و پروژه های علمی در زمینه های محتلف از جمله هوا و فضا اشاره کرد و گفت: «ما دو هفته پیش با تاسیس یک سازمان ملی فضایی یکی از رویاهای خود را محقق کردیم. بر این اساس ترکیه گامی دیگر برای نزدیک شدن به بالاترین سطح از فناوری و علوم فضایی برداشته است.»

سازمان فضایی ترکیه، یکی از پروژه هایی که در طرح اقدام صد روزه رجب طیب اردوغان گنجانده شده بود روز سیزدهم دسامبر به موجب حکم ریاست جمهوری در روزنامه رسمی این کشور به ثبت رسید.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: حمله به اقتصاد ترکیه حمله به پرچم ماست

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟