کریسمس در ایران

کریسمس در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در حالی که ۲۵ دسامبر کشورهای اروپایی روز ولادت عیسی مسیح و روز جشن کریسمس به شمار می‌آید، بر اساس تقویم مذهبی ارامنه -که اکثر مسیحیان ایران را تشکیل می‌دهند- سالروز تولد عیسی مسیح ۶ ژانویه است و همان روز جشن کریسمس ارامنه ایران برپا می‌شود.

آگهی

کریسمس ارامنه بر خلاف پیروان کلیسای کاتولیک واتیکان و مسیحیان پروتستان و ارتودوکس‌های یونانی، ششم ماه ژانویه جشن گرفته می‌شود.

در حالی که ۲۵ دسامبر کشورهای اروپایی روز ولادت عیسی مسیح و روز جشن کریسمس به شمار می‌آید، بر اساس تقویم مذهبی ارامنه -که اکثر مسیحیان ایران را تشکیل می‌دهند- سالروز تولد عیسی مسیح ۶ ژانویه است و همان روز جشن کریسمس ارامنه ایران برپا می‌شود. البته همزمان با برگزاری روز کریسمس در اغلب کشورهای جهان مطابق با ۲۵ دسامبر در کلیسای وانک اصفهان و محله ارامنه نشین اصفهان حال و هوای کریسمسی به پا است. کیک کریسمس، کارت تبریک سال نو، جوراب‌های مخصوص و درخت کاج تزئین شده و بابانوئل و هدیه‌هایش، پای ثابت جشن‌های سال نو مسیحی در گوشه و کنار جهان است.

ارامنه ایران کجا زندگی می‌کنند؟

بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز ۲۵ دسامبر جشن می‌گیرند. در کلیساهای ارتودوکس یونانی نیز ۲۵ دسامبر روز میلاد مسیح و جشن کریسمس به شمار می‌آید.

جمعیت مسیحیان در ایران بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱ در حدود ۱۱۷ هزار نفر برآورد شده است. این آمار در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۰۹ هزار نفر بوده است.

مسیحیان ایران سه نماینده در مجلس دارند. نماینده مسیحیان ارمنی شمال با رای شهروندان مسیحی ایرانی در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، خراسان، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، مرکزی و همدان انتخاب می‌شود. نماینده مسیحیان ارمنی جنوب نیز با رای شهروندان ارمنی ساکن در اصفهان، یزد، خوزستان، فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد. نماینده دیگر مسیحیان ایران در مجلس نیز منتخب شهروندان مسیحی کلدانی و آشوری است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یکی از مسائلی که مسیحیان در ایران با آن مواجه‌اند این است که زنان مسیحی بر اساس قانون اساسی باید در فضاهای عمومی حجاب داشته باشند. البته آنها در داخل کلیساها و به هنگام برگزاری مراسم می‌توانند پوشش مورد نظر خود را داشته باشند. استفاده از مشروبات الکی نیز در ایران برای مسلمانان غیرقانونی است و تهیه و نگهداری و شرب آن در معابر عمومی ممنوعیتی فراگیر دارد.

مجیدیه، میرزای شیرازی و جلفای اصفهان

سکونت ارامنه تهران در برخی خیابان‌ها بیش از دیگر خیابان‌ها و محله‌های تهران است. نمونه‌اش محله مجیدیه است و خیابان میرزای شیرازی و سنایی. بسیاری از پایتخت نشینان، ارامنه تهران را با شیرینی‌فروشی‌های مشهورشان می‌شناسند.

زندگی ارامنه در ایران موجب شده تا جشن کریسمس در برخی خیابان‌های شهر با تب و تاب بیشتری در جریان باشد. محله مجیدیه و خیابان میرزای شیرازی و محله جلفای اصفهان در این میان پر ترددتر اند با مغازه‌هایی تزئین شده با درختان کریسمس و شکلات و بابانوئل و کارت تبریک‌های سال نو.

حال و هوای کریسمسی جلفای اصفهان

اما از تهران که دورتر شویم، زندگی مسیحیان ایران در اصفهان نیز این روزها رنگ و بوی کریسمسی دارد. ارامنه ساکن در اصفهان از زمان شاه عباس در سال ۱۰۱۴ هجری قمری از جلفا واقع در کرانه رودخانه ارس به اصفهان کوچانده شده و در کنار زاینده رود سکنی گزیده‌اند. آنها به یاد وطن سابق خویش نام جلفا را بر محل سکونت جدید خود نهاده‌اند. خیابان جلفای اصفهان نیز از جمله خیابان‌هایی است که این روزها بیش از هر چیز با تب و تاب کریسمسی به چشم می‌آید.

عکس یادگاری با بابانوئل

در منطقه ارمنی‌نشین جلفای اصفهان هم مغازه‌های رنگارنگ و هم چراغ‌های روشن و تزئینات ویژه کریسمس دیده می‌شود. مثل تهران نه تنها ارامنه که دیگر شهروندان نیز علاقه زیادی برای عکس گرفتن با بابانوئل دارند. ارامنه اصفهان نیز برای انداختن عکس یادگاری با بابانوئل و درخت کریسمس به کلیسای تاریخی وانک اصفهان مراجعه می‌کنند. همچنین در فریدون‌شهر در ۲۰۰ کیلومتری غرب اصفهان نیز مراسم کریسمس برگزار می‌شود. ارامنه ایران در گوشه‌ و کنار کشور ساکن اند و اغلب در بسیاری از شهرهای ایران کلیساهای قدیمی به چشم می‌خورد.

وزیر ارشاد در کلیسای کاتولیک آشوریان ارومیه

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و هنر ارشاد هم برای تبریک کریسمس راهی کلیسای کاتالویک آشوریان ارومیه شده است. توماس میرم، اسقف اعظم کلیسای کاتولیک آشوریان ارومیه هم در مراسم جشن میلاد مسیح گفته «امروز میلاد پیامبر صلح و دوستی است که پیام صلح و دوستی را در جهان گسترد. سالهاست ادیان ابراهیمی، مسیحیت و اسلام در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.»

برگزاری کریسمس و جشن‌های مشابه آن این روزها نه تنها در میان ارامنه ساکن ایران که در میان نسل جوان ایرانی نیز طرفدارانی پیدا کرده است. البته این مساله همزمان با نقدهایی همراه شده از جمله اینکه برخی می‌گویند ما در ایران به اندازه کافی جشن‌های ایرانی داریم و در سایه بی‌توجهی به این جشن‌ها است که نسل جوان به جشن گرفتن کریسمس و هالووین روی آورده‌اند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود