تبعات توافق تلفنی ترامپ و اردوغان: رشد ارزش لیر و بهبود چشم‌انداز اقتصاد ترکیه

تبعات توافق تلفنی ترامپ و اردوغان: رشد ارزش لیر و بهبود چشم‌انداز اقتصاد ترکیه
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی حصول توافق سیاسی میان اردوغان و ترامپ در خصوص آینده سوریه، چشم‌انداز آتی اقتصاد ترکیه همزمان با آغاز سیر نزولی تورم و رشد ارزش لیر بهبود یافت.

آگهی

در پی حصول توافق سیاسی میان اردوغان و ترامپ در خصوص آینده سوریه، چشم‌انداز آتی اقتصاد ترکیه همزمان با آغاز سیر نزولی تورم و رشد ارزش لیر بهبود یافت.

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا طی تماس تلفنی دو هفته پیش خود با همتای ترک خود سعی داشت تا او را نسبت به تبعات حمله ترکیه به کردهای سوریه آگاه کند، متقاعد شده تا با خروج از سوریه ادامه پاکسازی این کشور از نیروهای داعش را به ترکیه واگذار کند.

توافقی که نه تنها مقام‌های سیاسی ترکیه را متعجب کرد، موجب شگفتی بسیاری از متحدان آمریکا و مقامات سیاسی این کشور از جمله جیمز متیس، وزیر دفاع مستعفی این کشور شد.

بیشتر بخوانید:

برخی کارشناسان معتقدند با وجود ریسک‌های بالا، آقای اردوغان موفق شده معامله بزرگی با آمریکا انجام دهد. او همزمان با این که ترکیه را به بازگیر عمده منطقه بدل کرده، توانسته جایگاه این کشور را به عنوان متحد آمریکا بهبود بخشد. جایگاهی که خدشه‌دار شدن آن طی ماه‌های گذشته بحران اقتصادی بزرگی برای ترکیه به ارمغان آورده بود.

در چنین نرخ تورم اقتصاد ترکیه طی یک روند نزولی که از دو ماه پیش آغاز شده، در پایان ماه دسامبر به ۲۰.۵ درصد رسید.

نرخ تورم اقتصاد ترکیه در ماه اوکتبر گذشته با ثبت رکورد ۲۵.۲ درصدی به بالاترین حد طی ۱۵ سال گذشته رسیده بود.

نتایج تازه‌ترین نظرخواهی رویترز از ۱۲ اقتصاددان نشان می‌دهد که کاهش نرخ تورم در ماه ژانویه افزایش خواهد یافت.

همچنین ارزش برابری لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا که در پی بروز تنش سیاسی ماه اوت میان دو کشور و نیز افزایش نگرانی سرمایه گذاران خارجی از نقض استقلال بانک مرکزی ترکیه توسط دولت نزدیک به ۴۷ درصد افت کرده بود، روند بهبود خود را آغاز کرده است.

در حالی که طی مبادلات ماه سپتامبر هر ۶.۲ لیر ترکیه در برابر ۱ دلار آمریکا معامله می‌شد، این نرخ اخیرا به ۵.۲ رسیده است. همچنین شاخص اعتماد اقتصادی ترکیه هم بار دیگر افزایش یافته و از ۷۵.۲ درصد فراتر رفته است.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه وعده داده که دولت او ضمن افزایش حداقل دستمزدها، کاهش نرخ مالیات‌ها و نرخ تورم را همچنان در دستور کار خود خواهد داشت.

انتخابات محلی ترکیه به منظور انتخاب شهرداران شهرهای ۸۱ استان این کشور ماه مارس آینده برگزار خواهد شد. پیروزی در این انتخابات برای حزب عدالت و توسعه، حزب تحت رهبری آقای اردوغان واجد اهمیت بالایی است. بر همین اساس، بهبود سریع شرایط اقتصادی این کشور و افزایش سطح اقتدار سیاسی دولت، اولویت اصلی آقای اردوغان است.

بیشتر بخوانید:عزم ترکیه برای آغاز عملیات در شرق فرات در خاک سوریه

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیم قرن رقابت اقتصادی: پیشتازی ترکیه و عربستان؛ تعقیب و گریز ایران و اسرائیل

واکنش‌ها به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و استعفای جیمز ماتیس

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟