همه مستشاران نظامی ایران از عراق به خانه بازگشتند

عکس از خبرگزاری مهر
عکس از خبرگزاری مهر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفیر ایران در بغداد به ایسنا خبر داده که « بعد از شکست داعش، مشاوران نظامی ایرانی از عراق خارج شدند و همه آنها به ایران بازگشته‌اند.»

آگهی

ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد به ایسنا خبر داده که « بعد از شکست داعش، مشاوران نظامی ایرانی از عراق خارج شدند و همه آنها به ایران بازگشته‌اند. برخلاف جمهوری اسلامی ایران، آمریکا به رغم پایان داعش، همچنان نیروهای خود را در منطقه حفظ کرده و به جای اعلام پایان ماموریت نظامی نیروهایش، در برخی مناطق در حال تقویت پایگاه و پادگان‌های نظامی‌اش و ایجاد مواضع جدید است.»

از ابتدای ورود فعالیت نیروهای دولت اسلامی موسوم به داعش در خاک عراق، ایران در کنار نیروهای نظامی عراقی به مبارزه با داعش پرداخته است. قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس { شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران} از جمله چهره‌های سیاسی است که در این سال‌ها بارها در عراق حضور داشته است. سخنان سفیر ایران در عراق مبنی بر بازگشت مستشاران نظامی ایران از عراق در شرایطی مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور در بازدیدی غیر منتظره از نظامیان آمریکایی در خاک عراق توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. مقام‌های عراقی از اینکه ترامپ سرزده و بدون هماهنگی وارد خاک این کشور شده گله کردند و حاضر به دیدار با او نشدند. آنها تاکید کردند که دوران اشغال عراق به پایان رسیده است.

آمریکایی‌ نمی خواهد داعش در منطقه از بین برود

مسجدی همچنین درباره مواضع اخیر دولت‌ آمریکا و امکان خروج نیروهای نظامی از خاک سوریه نیز گفته «خروج نظامیان آمریکا از سوریه را باید در چارچوب سیاست راهبردی واشنگتن در منطقه ارزیابی کرد. سیاست راهبردی آمریکا در منطقه، ایجاد بی‌ثباتی و بحران در منطقه است و به همین دلیل با هر تلاشی که منجر به صلح و آرامش در منطقه شود، کارشکنی می‌کند. آمریکایی‌ها نمی خواهند داعش و تروریسم در منطقه از بین برود بلکه می‌خواهند آن را مدیریت کنند تا منطقه همواره در شرایط التهاب و بحران باقی بماند.»

هزینه‌ و خسارات حضور نظامی آمریکا در سوریه برای واشنگتن

این دیپلمات همچنین افزوده «حضور نظامی آمریکا در سوریه برای واشنگتن هزینه‌ها و خسارات زیادی را به دنبال داشت و به رغم حضور چند ساله آمریکایی‌ها در خاک سوریه، اما این نیروهای بیگانه فاقد هرگونه پایگاه مردمی هستند و این امر آمریکایی‌ها را به شدت نگران کرده است.» به گفته ایرج مسجدی، آمریکایی‌ها دخالت در امور منطقه را جزو حقوق‌شان تلقی می‌کنند و برای همین در بسیاری از نقل و انتقالات نظامی خود و ایجاد مواضع و پایگاه، حتی از کشورهای منطقه هم اجازه نمی گیرند.

او سیاست زورگویی آمریکا را در منطقه و جهان به سیاست «عصر حجر» و «قانون جنگل» تعبیر کرد و افزود که آمریکایی‌ها طوری حرف می زنند که انگار دنیا، مال آنها است و همین امر باعث نفرت از آنها شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: خبر دریافت غذا در برابر پول گاز از عراق دروغ است

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود