تردیدهای یونکر در مورد آمادگی رومانی برای ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا

تردیدهای یونکر در مورد آمادگی رومانی برای ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه از شک و تردیدهایش درباره اینکه آیا رومانی توانایی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را خواهد داشت یا نه، سخن گفت. رومانی در چند روز آینده برای نخستین بار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از کشور اتریش تحویل خواهد گرفت.

آگهی

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا روز شنبه از شک و تردیدهایش درباره اینکه آیا رومانی توانایی وقدرت کافی بریا ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را خواهد داشت یا نه، سخن گفته است. رومانی در چند روز آینده برای نخستین بار ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از کشور اتریش تحویل می‌گیرد. سخنان یونکر به ویژه به دنبال افزایش تنش میان بوداپست و بروکسل به گوش می‌رسد. 

کشور رومانی که از سال ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا پیوسته و این نخستین بار است که رومانی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را تجربه خواهد کرد. یونکر در همین زمینه گفته است:«با وجود اینکه کشور رومانی از نظر تکنیکی به خوبی آماده شده اما دولت بوداپست هنوز به خوبی نفهیده که ریاست بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به چه معنا است.»

ریاست بر اتحادیه اروپا نیازمند شنیدن دیگران است

یونکر همچنین افزود: «ریاست بر اتحادیه اروپا نیازمند آمادگی کامل برای شنیدن دیگران است و اینکه نگرانی‌های خود را در پس‌زمینه قرار دهیم. من درباره این مساله و اینکه آیا رومانی بتواند چنین کند، تردید دارم.»

کشور رومانی که از سال ۲۰۰۷  به اتحادیه اروپا پیوسته برای ریاست این دوره اتحادیه اروپا شانس زیادی دارد. اتحادیه اروپا در حال حاضر با رشد فزاينده طیف‌های مختلف دولت پوپولیستی در بخارست مواجه است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رومانی ابتدای ژانویه ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از اتریش تحویل می‌گیرد و تا تا پایان ژوئن و به مدت ۶ ماه رییس دوره‌ای این اتحادیه خواهد بود. این در حالی است که در ماه نوامبر کمیسیون اتحادیه اروپا کمبودهای بالا در زمینه حاکمیت قانون و مبارزه با فساد در رومانی را مورد تایید قرار داد. در گزارش  کمیسیون اتحادیه اروپا تاکید شده بود که روند اصلاحات در رومانی متوقف شده و گام های رو به عقبی در این زمینه دیده می‌شود.

ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا هر ۶ ماه یک‌بار به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا واگذار می‌شود. در حال حاضر، اتریش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جانشینان احتمالی ژان کلود یونکر در کمیسیون اروپا چه کسانی هستند؟

اتحادیه اروپا در یک نگاه؛ «کتاب سفید» ژان کلود یونکر برای اروپای پس از برکسیت

دولت رومانی به حکم دیوان حقوق بشر اروپا در زمینه حقوق همجنسگراها تمکین نخواهد کرد