دادستان کل کشور در جمع دانشجویان علوم و تحقیقات: قول می‌دهم رسیدگی کنم

دادستان کل کشور در جمع دانشجویان علوم و تحقیقات: قول می‌دهم رسیدگی کنم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«راننده رییس دانشگاه ما را با ماشین هل می‌دهد و از میان ما می‌گذرد. رییس دانشگاه اینطور با ما رفتار می‌کند و یکی دیگرشان هم دیروز آمده و با ما می‌گوید حق با مشتری است. اگر با مشتری هستیم به خودشان بی احترامی کرده‌اند. چند تا اتوبوس تمیز کردند و رنگ زدند و می‌گویند اتوبوس‌ها عوض شده.»

آگهی

تجمع دانشجویان در دانشگاه علوم تحقیقات به روز دوم رسید. آنها کماکان نسبت به کمبود امکانات این دانشگاه با وجود اخذ شهریه بالا گله دارند. سه شنبه گذشته سانحه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به جان‌ باختن ۱۰ دانشجو و زخمی شدن ۲۵ نفر منجر شد.

معترضان مسئولان دانشگاه را به «بی مبالاتی و بی‌لیاقتی» در حفاظت از جان همکلاسی‌های خود متهم کرده و از روز گذشته در شعارهایشان خواستار استعفای علی اکبر ولایتی، رییس کنونی دانشگاه آزاد هستند.

اکنون تصاویری در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در تجمع امروز دانشجویان حاضر شده است. خبرگزاری دانشجو ویدیویی از سخنان دانشجویان و آقای منتظری پخش کرده و برخی کاربران در توییتر آن را باز نشر کرده‌اند.

وعده دادستان برای پیگیری حادثه دانشگاه علوم تحقیقات

آقای منتظری درجمع دانشجویان حاضر شد و به آنها تسلیت گفت: «این حادثه دلخراش را به خانواده این عزیزان و دانشجویان تسلیت عرض می‌کنیم. بعد از وقوع حادثه در این دانشگاه احساس وظیفه کردم که ورود کنیم و ببینیم علت حادثه چه بوده، اینکه آیا حادثه طبیعی بوده یا اینکه افرادی در این زمینه قصوری داشته‌اند. رییس قوه قضاییه نیز دستور دادند و به من تاکید کردند که بر روند پیگیری‌ها نظارت کنم. من آمده‌ام تا همین کار را انجام دهم. اگر شما عزیزان در این حوادث با متانت برخورد کنید و یکی دو نفر از شما خواسته‌هایتان را بگویید، من می‌شنوم و مطمین باشید آنچه در حوزه فعالیت ما باشد، انجام خواهیم داد تا حقی تضییع نشود. ما وظیفه‌مان را انجام خواهیم داد و شما نیز در شرایط کنونی کشور آرامش خودتان را حفظ کنید. مطمین باشید ما در حمایت از دانشجویان و عزیزانی که جان و سلامت شان را از دست داده اند، ایستاده‌د ایم.»

سخنان دادستان در میان همهمه دانشجویان به سختی به گوش می‌رسد. دانشجویان عصبانی‌اند و از اینکه چرا تا به حال هیچ مسوول دیگری به آنها پاسخ نداده، گله دارند.

به ویژه اینکه اخبار و تصاویری منتشر شده که گویا محمد مهدی طرانچی رئیس دانشگاه‌ آزاد با ورود به دانشگاه علوم تحقیقات سوار بر خودرواش بنا داشته از جمع دانشجویان رد شده و در همین حین دو نفر مجروح شده اند. مسوولان دانشگاه آزاد این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

«به ما می‌گویند حق با مشتری است»

دختر جوانی در میان جمع صدایش را بلند می‌کند و خطاب به دادستان کل کشور می‌گوید: «راننده رییس دانشگاه ما را با ماشین هل می‌دهد و از میان ما می‌گذرد. رییس دانشگاه اینطور با ما رفتار می‌کند و یکی دیگرشان هم دیروز آمده و با ما می‌گوید حق با مشتری است. اگر با مشتری هستیم به خودشان بی احترامی کرده‌اند. چند تا اتوبوس تمیز کردند و رنگ زدند و می‌گویند اتوبوس‌ها عوض شده، شما قسم بخورید که اتوبوس‌ها عوض شده؟ آقا اتوبوس‌ها هنوز عوض نشده!»

اینجا صدای دادستان کل کشور دوباره در میان همهمه و اعتراض دانشجویان به گوش می‌رسد که می گوید: «شما مطئن باشید من به شما قول می‌دهم که رسیدگی کنیم. من پیش از آنکه بخواهم رییس دانشگاه را ببینم به جمع شما آمدم و نظارت لازم را خواهم داشت. نکته مهم بحث ایمن سازی است. چه جاده و اتوبوس و چه آموزش لازم به راننده که ما این‌ها را دنبال خواهیم کرد.»

«اگر طهرانچی به ما می‌‌زد جواب خون ما را شما می‌دادید»

در ادامه دختر جوان دیگری از وسط جمع بلند می‌شود و دوباره به همان ماجرای برخورد رییس دانشگاه با خودرو اش به تعدادی از دانشجویان اشاره می‌کند. دختر دانشجو از دادستان تهران تشکر می‌کند و می‌گوید:«شما نخستین مسوولی هستید که به جمع ما آمدید اما چرا مسوولان یک عذرخواهی کوچک را هم دریغ می‌کنند چرا حتی به ما تسلیت نگفتند. همین الا ماشین آقای طهرانچی از اینجا رد می‌شد. خود بنده جلوی ماشین آقای طهرانچی بودم. گفتم بیایید و با ما صحبت کنید و داشتند از روی من رد می‌شدند. آنوقت جواب خون من را شما می‌دادید؟»

«شما نخستین مسئولی هستید که به جمع ما آمدید»

دختر دانشجو از دادستان تهران تشکر می‌کند و می‌گوید: «شما نخستین مسئولی هستید که به جمع ما آمدید اما چرا مسئولان یک عذرخواهی کوچک را هم دریغ می‌کنند چرا حتی به ما تسلیت نگفتند. همین الان ماشین آقای طهرانچی از اینجا رد می‌شد. خود بنده جلوی ماشین آقای طهرانچی بودم. گفتم بیایید و با ما صحبت کنید و داشتند از روی من رد می‌شدند. جواب خون من را شما می‌دادید؟»

دادستان کل کشور کماکان در جمع دانشجویان ایستاده و این بار پسر جوانی خطاب به او می‌گوید : « درمان همه این چیزها این است که شورای صنفی داشته باشیم. در شوراهای صنفی می‌توانیم همه این مسایل صنفی را دنبال کنیم. دانشگاه ما شورای صنفی هم ندارد»

ماجرای برخورد ماشین رییس دانشگاه چه بود؟

خبرگزاری برنا نخستین رسانه‌ای بود که امروز نیز خبر داده محمد مهدی طرانچی، رئیس دانشگاه‌ آزاد با ورود به دانشگاه علوم تحقیقات سوار بر خودرواش از روی دانشجویان این دانشگاه رد شد و دو نفر را مجروح کرد. در همین زمینه ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. این خبر البته ساعاتی بعد از سوی مسوولان دانشگاه آزاد تکذیب می‌شود و هنوز صحت و سقم آن مشخص نیست.

در فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده است، خودروی ال نود سفید رنگی دیده می‌شود که با سرعت بسیاری در محوطه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در حال حرکت است و تعدادی از دانشجویان به دنبال ماشین دویده و قصد متوقف ساختن خودرو را دارند. در بخش دیگر تصاویر دو دانشجوی مصدوم دختر روی زمین افتاده و خودرو آمبولانس در محل برای مداوای آن ها حضور یافته است.

یکی از کاربران در تویتر فیلمی را منتشر کرده که نمایی از حادثه‌ای را دارد که امروز بارها از زبان دانشجویان در حضور دادستان کل کشور مطرح شد.

برخوردهای امنیتی با دانشجویان

خبرگزاری ایرنا نوشته که نیروهای حراست دانشگاه با دانشجویانی است که اقدام به عکاسی و فیلم‌برداری از تجمع می‌کنند، برخورد می‌کند. این گزارش همچنین افزوده که حراست دانشگاه علوم تحقیقات نیز با خبرنگار افتخاری ایرنا برخورد بدی داشته، گوشی او را گرفته و اقدام به ضبط آن کرده است. محتویات تلفن همراه خبرنگار شامل عکس، پیامک و غیره نیز مورد بازرسی قرار گرفته است.

در جریان تجمع دیروز در دانشگاه علوم تحقیقات نیز یکی از مسوولان گفته بود که حق با مشتری است. ادبیات او خشم دانشجویان حاضر در محوطه دانشگاه را به دنبال داشت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دانشجویان چه می‌خواهند؟

خواسته دانشجویان واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد همان روز نخست با انتشار بیانیه‌ای محور خواسته‌های خود را از اعلام کردند.

آگهی

«درخواست استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد، عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رئیس دانشگاه، ساخت یادبود برای عزیزان از دست رفته، استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی از جمله این خواسته‌ها بود. آنها همچنین بر ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل، رایگان شدن یا حداقل کم شدن هزینه آژانس‌ها تا پایان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و در نهایت تعویق امتحانات به دلیل مناسب نبودن اوضاع روحی دانشجویان را خواستار شدند.»

بیشتر بخوانید:واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران ۹ کشته بر جای گذاشت

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجمع اعتراضی مردم و دانشجویان دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان علوم تحقیقات

سلطه دروس تئوریک در رشته های فنی و تجربی دانشگاههای ایران

جنجال بر سر برکناری رئیس دانشگاه آزاد