نامۀ کیم جونگ-اون به مون جائه-این: همدیگر را بیشتر ببینیم

نامۀ کیم جونگ-اون به مون جائه-این: همدیگر را بیشتر ببینیم
Copyright Korea Summit Press/via Reuters
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای کیم با اشاره به دعوت مون جائه-این از او برای سفر به سئول، از اینکه این سفر هنوز عملی نشده عذرخواهی کرده است.

آگهی

کیم جونگ-اون، رهبر کرۀ شمالی می‌خواهد در سال جدید میلادی دیدارهای بیشتری با مون جائه-این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی داشته باشد. این پیامی بود که آقای کیم در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور کشور همسایه اعلام کرد.

بنا بر اعلام دفتر رئیس جمهوری کرۀ جنوبی، آقای کیم به دنبال آن است که با برگزاری نشست‌های بیشتر، هدف غیرهسته‌ای شدن شبه جزیرۀ کرۀ را محقق کند.

رهبر کرۀ شمالی روز یکشنبه در نامه‌اش به رئیس جمهوری کشور همسایه، به تحولات تاریخی مهمی اشاره کرده که در سال ۲۰۱۸ میلادی در این شبه جزیره روی داده است؛ از جمله سه دیدار آنها پس از سالهای دشمنی و رویارویی.

او با ستودن این تحولات، به مسالۀ توقف مذاکرات غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره که میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در جریان بود و تاثیر توقف این مذاکرات بر روابط دو کره پرداخته است.

آقای کیم همچنین با اشاره به دعوت مون جائه-این از او برای سفر به سئول، از اینکه این سفر هنوز عملی نشده عذرخواهی کرده و از «تمایل قوی» خود را برای عملی شدن این سفر در سال پیش‌رو سخن رانده است. با این وجود تاکید کرده است که دربارۀ عملی شدن این سفر پس از نظارت بر وضعیت شبه جزیرۀ کره تصمیم خواهد گرفت.

آقای کیم در این نامه سخنی از آمریکا یا شخص دونالد ترامپ نرانده اما این نامه را در زمانی فرستاده است که بار دیگر شک و تردیدها دربارۀ تمایل کرۀ شمالی به برچیدن زرادخانه‌های هسته‌ایش افزایش یافته است.

در اوایل ماه جاری میلادی کرۀ شمالی به آمریکا هشدار داد که تحریم و فشار نمی‌تواند این کشور را مجبور به کاری در موضوع برنامۀ هسته‌ایش کند.

کیم جونگ-اون و دونالد ترامپ در جریان گفتگوهای سنگاپور در ماه ژوئن، برای غیرهسته‌ای کردن شبه جزیرۀ کره به توافق رسیدند اما از آن زمان تا کنون هر دو سوی این گفتگو در عملی کردن این توافق چندان موفق نبوده‌اند.

مقامات کرۀ شمالی و آمریکا همچنین در تلاش بودند تا دیدار دوباره‌ای میان دونالد ترامپ و آقای کیم در ماه نوامبر ترتیب دهند اما تلاش‌ها برای عملی شدن این دیدار نیز به نتیجه‌ای نرسید.

بیشتر بخوانید:بن‌بست مذاکرات کره؛ ترامپ در دیدار سنگاپور چه قولی به کیم داد که عمل نکرد؟

دفتر رئیس جمهوری کرۀ جنوبی در ادامۀ شرح نامۀ آقای کیم می‌افزاید: «رئیس کیم اعلام کرده است که می‌خواهد در سال پیش رو رئیس جمهور مون را با هدف پیشبرد مذاکرات صلح، تحقق رفاه و حل و فصل موضوعات مربوط به غیرهسته‌ای شدن شبه جزیرۀ کره بیشتر ببیند.»

در واکنش به این نامه، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی نیز در پیامی توییتری ضمن سپاسگزاری از رهبر کشور همسایه اعلام کرد که «رهبر کرۀ شمالی یک بار دیگر این موضوع را روشن ساخت که درصدد عملی شدن توافقاتش با ایالات متحده آمریکا و کرۀ جنوبی است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ به کیم پیشنهاد داده بود با هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری آمریکا سفر کند

آغاز به کار کنگره حزب حاکم کره شمالی؛ اعتراف کیم جونگ-‌اون به شکست در تحقق اهداف اقتصادی

کرۀ شمالی: حتی با از سرگیری مذاکرات نیز آمریکا چیزی برای ارائه ندارد