حمیرا ریگی، در چند قدمی سفیر شدن

عکس از ایرنا
عکس از ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

معاون اول رئیس جمهوری خبر داد که حمیرا ریگی، فرماندار قصر قند به عنوان سفیر ایران در برونئی معرفی خواهد شد.

آگهی

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه یازدهم دی‌ماه به نقل از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری خبر داد که حمیرا ریگی، فرماندار قصر قند به عنوان سفیر ایران در برونئی معرفی خواهد شد. مدت‌هاست که اخباری مبنی بر این انتصاب به گوش می‌رسد و این نخستین بار است که یک مقام در دولت حسن روحانی به طور مشخص در این زمینه اعلام نظر کرده است.

با این حال بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز چهارشنبه این وزارتخانه با تأکید بر اینکه «من در حال حاضر نمی‌توانم چنین انتصابی را تایید کنم» گفت: «ممکن است یک زمانی به ایشان و یا تعدادی دیگری از زنان پیشنهادهایی برای این سمت شده باشد. اگر ایشان چنین پیشنهادی را دریافت کرده و یا در مورد این موضوع با ایشان صحبتی شده است، تا کنون من اطلاع دقیق قابل بیانی از این موضوع ندارم.»

فاطمه حسینی، نماینده مجلس به‌گفت‌وگوی خود با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای حضور زنان متخصص در این وزارتخانه در سمت‌های مدیریتی اشاره کرد و پیشاپیش انتصاب حمیرا ریگی را به عنوان سفیر ایران در برونئی تبریک گفته است. احتمال دارد این نماینده در جریان جزییاتی باشد که نشان می‌دهد انتصاب ریگی به این سمت قطعی شده است.

در همین حال شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران نیز پیش از این از انتصاب حمیرا ریگی به عنوان سفیر ایران در برونئی اظهار رضایت کرده بود.

حمیرا ریگی، زن بلوچ و اهل سنت

حمیرا ریگی که حالا بیش از هر زمان دیگری نامش برای بر عهده گرفتن سفارت بمبئی در ایران مطرح شده یک زن بلوچ و اهل سنت است که از ۲۵ سالگی وارد عرصه سیاست شده و بخشدار چابهار بوده است.

ریاست اداره بهزیستی چابهار، مشاور مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان، دبیر کمیسیون امور زنان فرمانداری چابهار و دبیر کمیسیون شورای شهر چابهار از دیگر سوابق خانم ریگی است.

در کنار نام حمیرا ریگی چندی پیش هم نام پروین فرشچی، معاون سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سفیر جدید ایران در هلسینکی (فنلاند) مطرح شد. گرچه خانم فرشچی خبر را تایید کرد اما گفته بود که مراحل اداری این انتصاب در جریان است. هنوز جزییات بیشتری در این باره مطرح نشده است.

طلسم ۳۷ ساله سفیر زن

طلسم انتصاب سفیر زن در ایران در سال ۱۳۹۴ با انتصاب مرضیه افخم به عنوان سفیر ایران در مالزی شکسته شد. مرضیه افخم از نیمه دوم اسفندماه ۱۳۶۱ در وزارت خارجه مسئولیت خود را آغاز کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت وزارت خارجه، او لیسانس زبان انگلیسی را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و فوق لیسانس مطالعات منطقه‌ای را از دانشگاه آزاد اسلامی گرفته است. این دیپلمات ۵۳ ساله هنگام شروع به کارش در وزارت امور خارجه ۲۰ ساله بود.

مرضیه افخم، نخستین سفیر زن ایران بعد از انقلاب

تابوی انتصاب استاندار زن

انتصاب سفیر زن در شرایطی در ایران امکان‌پذیر شده که هنوز اما و اگرهایی بر سر انتصاب استاندار زن وجود دارد. چنانچه پیش از این طیبه‌ سیاوشی با اشاره به نشست فراکسیون امید پیش از رای اعتماد به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته بود: « سؤال درباره انتصاب استانداران زن که مطرح شد، ایشان گفتند اجازه نمی‌دهند وزیر زن بگذاریم؛ اما زنان فرماندار زیادی منتصب کرده‌ایم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش از انقلاب

مهرانگیز دولتشاهی، نخستین سفیر زن ایران در دوران قبل از انقلاب بود. این دیپلمات ایرانی سال ۱۳۵۴ راهی دانمارک در شمال اروپا شده بود و به مدت سه سال مسئولیت سفارت ایران در دانمارک را بر عهده داشت. خانم دولتشاهی از خانواده قاجار بود. او دختر محمدعلی میرزا شکوه الدوله، وزیر پست و تلگراف و تلفن دوره پهلوی و خواهرزاده صادق هدایت بود. خانم دولتشاهی در آلمان دکترای علوم اجتماعی گرفت و در سال ۱۳۲۵ در سازمان خدمات اجتماعی و انجمن حمایت از زندانیان مشغول به کار شد. او از دوره ۲۱ که برای نخستین بار زنان نماینده پارلمان شدند تا دوره ۲۳ نماینده کرمانشاه بود. دولتشاهی سال ۱۳۸۷ و در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

منابع حقوق بشری از توقیف لوح جایزه اروپایی ساخاروف و بازجویی از وکیل خانواده مهسا امینی خبر می‌دهند

واکنش رئیس پارلمان اروپا به ممنوع‌الخروج شدن خانواده مهسا امینی: حقیقت را نمی توان پنهان کرد

نرگس محمدی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل کیست و چه فعالیت‌هایی کرده است؟