تجمع کشاورزان اصفهان در مقابل پل خواجو

عکس از ایلنا
عکس از ایلنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«اصفهان به حکومت کمک می‌کند چرا این گونه با آن رفتار می کنید؟ اصفهان آتش زیر خاکستر است. کشاورزان جلوی شما ایستادند، در آینده هر خطری باشد بر گردن آقای لاریجانی و دولت است.»

آگهی

زنگ خطر آب اصفهان به صدا در آمده است، هم برای کشاورزان و هم برای شهروندان. کشاورزان دیگر آبی برای کشت زمین‌های خود ندارند و تامین آب شرب ۵ میلیون اصفهانی نیز با اما و اگرهای فراوانی مواجه است. صبح روز چهارشنبه نیز حسن کامران، نماینده اصفهان در صحن علنی مجلس هشدار داد که این شهر «آتش زیر خاکستر است.»

مهدی مقدری، سخنگوی شورای شهر اصفهان پیش از این به اعتمادآنلاین گفته بود: « تمام چاه‌های شهرداری اصفهان خشک شده و ۵ میلیون انسان نه برای کشاورزی و صنعت بلکه برای شرب خود با بحران آب مواجه هستند.»

امروز چهارشنبه نیز جمعی از کشاورزان شرق و غرب اصفهان در اعتراض به آنچه «تداوم پایمال شدن حق‌آبه‌» خواندند در مقابل پل خواجو در اصفهان تجمع کردند.

اصفهان آتش زیر خاکستر است

این تجمع در حالی در اصفهان برگزار شد که روز چهارشنبه کامران، نماینده اصفهان در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: «اصفهان به حکومت کمک می‌کند چرا این گونه با آن رفتار می کنید؟ اصفهان آتش زیر خاکستر است. کشاورزان جلوی شما ایستادند، در آینده هر خطری باشد بر گردن آقای لاریجانی و دولت است. شکم گرسنه ایمان ندارد. باید به قانون توجه شود و موضوع حق آبه هم اجرایی شود.»

عکس از ایلنا

امیدها به ستاد احیای زاینده رود

اسفندیار امینی، دبیر نظام صنفی کشاورزی اصفهان در همین زمینه به ایسنا گفت: «کشاورزان خواهان حق‌آبه از دست رفته خود هستند. سال‌ها زمان برد تا خواسته‌های کشاورزان در مصوبات شورای عالی متبلور شود؛ متاسفانه از سال ۹۲ تاکنون هیچ یک از بندهای این مصوبات اجرایی نشد تا اینکه استعفای نمایندگان اصفهان موجب شد با دستور رئیس جمهور ستاد احیای زاینده رود تشکیل شود.»

به گفته او «معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، کشاورزان را به آرامش دعوت کرد، اما گویا از اقدام موثر خبری نیست و تنها آب به استانهایی همچون چهارمحال و بختیاری و یزد منتقل می‌شود و کشاورزان از حق آبه خود همچنان بی‌نصیب مانده‌اند. قرار بود با بررسی وضعیت زاینده رود در تاریخ ۱۵ آذر ماه، اقدامات لازم در بالادست برای رسیدن روان آبها به سد زاینده رود صورت گیرد که این کار انجام نشد.»

عکس از تجمع امروز کشاورزان اصفهان در محل پل زاینده‌رود

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ردیف تراکتورها، اعتراض نمادین کشاورزان

کشاورزان ورزنه‌ای گله دارند که سال‌های ۹۶ و ۹۷، آبی به کشاورزان داده نشد و تلنبار شدن وام‌ها، نبود آب، تورم و گرانی‌، مشکلات کشاورزان را سنگین‌تر کرده است.

در این میان گله و اعتراض روستاییان ورزنه‌ای بیش از دیگر مناطق بوده چنانچه آنها مدعی‌اند زمین‌های زراعی چند هزار ساله ورزنه‌ای‌ها حالا تبدیل به کویر شده است. در مهرماه سال ۹۷ نیز برخی از شهرها و روستاهای شرق اصفهان شاهد تجمع کشاورزان و تراکتورداران بودند. اعتراض آنها این بود که وعده‌ مسئولان مبنی بر جاری شدن آب زاینده رود در فصل پاییز و حمایت مادی از کشاورزان محقق نشده است. کشاورزان ورزنه همچنین بر این باور اند که حق‌آبه آنها در طرح انتقال آب اصفهان به یزد به نادرست صرف کارخانه‌های یزد می‌شود و نه آب شرق. البته مسئولان در یزد بر این باورند که ۹۶ درصد از آب انتقالی صرف آب شرب شهروندان یزد می‌شود و تنها ۴ درصد آن مصرف کارخانه‌ای دارد.

محمدعلی طالبی استاندار یزد هم امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اختلافات اخیر دو استان یزد و اصفهان بر سر منابع آب شرب دو استان گفت: «آبی که از استان اصفهان به یزد می‌آید، پاسخگوی نیاز آب شرب استان نیست و به دنبال منابع پایدارتر هستیم. الان سالانه حدود ۵۰ میلون متر مکعب آب به استان منتقل می‌شود، درحالی که تخصیص ما ۱۰۰ میلیون متر مکعب بوده است. در یزد حتی یک قطره آب هم برای کشاورزی استفاده نمی‌کنیم.»

نمای دیگری از تجمع امروز کشاورزان اصفهانی به دنبال خشکسالی و کمبود آب/ ایسنا

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران کمبود آب در کشورهای مختلف؛ نیمی از مردم جهان آب ندارند

بحران آب در ایران را جدی بگیریم؛ همراه با یورونیوز

وضعیت ساکنان جنوب ایران در نبود خدمات دولتی در گرمای سوزان و خشکسالی توام با فقر روزافزون