تظاهرات جلیقه زردها؛ دولت فرانسه قوانین سخت گیرانه وضع می‌کند

تظاهرات جلیقه زردها؛ دولت فرانسه قوانین سخت گیرانه وضع می‌کند
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جلیقه زردها در اولین شنبه سال جدید میلادی برای هشتمین هفته متوالی برای اعتراض به سیاست های دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به خیابانها آمدند.

آگهی

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه روز دوشنبه در واکنش به تظاهرات دو روز پیش جلیقه زردها در شهرهای مختلف این کشور از وضع قوانین سختگیرانه در مورد تجمعات بدون مجوز خبر داد.

نخست وزیر فرانسه در مورد ناآرامی‌های اخیر کشورش گفت: «فرانسه بنا دارد برای سخت‌تر شدن برگزاری تجمع‌های از پیش اعلام نشده قوانین تازه‌ای وضع کند. این قوانین پاسخی است به خشونت جلیقه‌زردها در تظاهرات اخیرشان در شهرهای مختلف فرانسه!»

او این سخنان را دو روز پس از آن اعلام کرد که معترضان در بلوار سنت ژرمن پاریس سنگر مشتعلی ایجاد کردند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

نخست وزیر فرانسه در مصاحبه با شبکه اول تلویزیون این کشور گفت: «ما باید حق اعتراض در فرانسه را حفظ کنیم و در عین حال آنها که قوانین را زیر پا می‌گذارند نیز باید مجازات شوند.»

او همچنین افزود: «به همین خاطر است که دولت در واقع طرفدار به روز کردن قوانین برای مجازات آنهایی است که به تعهدشان برای اعلام پیش از موعد زمان برگزاری اعتراض‌ها عمل نمی کنند. آنهایی که به تظاهرات بدون مجوز می‌پیوندند و آنهایی که با نقاب به این تظاهرات می‌روند.»

نخست وزیر فرانسه همچنین اعلام کرده که پیشنهاد دولت برای تغییر در وضعیت قانون تظاهرات در فرانسه تا ماه فوریه آماده خواهد شد. به گفته او دولت فرانسه می‌تواند قوانین جدیدی را در بستر قانون کنونی وضع کند همانطور که به گفته نخست وزیر فرانسه در موضوع فوتبال هم قوانینی به وجود آمد تا «اوباش» به شکل خاص از حضور در استادیوم‌ها منع شوند.

او همچنین تاکید کرده که «خرابکارها و اراذل و اوباشی» که در پاریس و دیگر شهرها اقدام به غارت مغازه‌ها و تخریب بانک‌ها کرده‌اند باید تمام هزینه‌ خسارتهای وارده را جبران کنند.

جلیقه زردها در اولین شنبه سال جدید میلادی برای هشتمین هفته متوالی برای اعتراض به سیاست های دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به خیابانها آمدند. مسیر تظاهرات روز شنبه در پاریس برخلاف هفته های گذشته از پیش به فرمانداری اعلام شده بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به مطرح شدن دوباره سهمیه‌بندی پناهجویان در فرانسه

امید ماکرون به فرونشاندن اعتراضات جلیقه‌زردها با روش لوئی شانزدهم

اعتراض با تراکتور و تپاله گاو؛ کشاورزان خشمگین فرانسه بزرگراه‌ها را می‌بندند