عربستان درخواست بازگرداندن دختر پناهجو از تایلند را تکذیب کرد

دیدار رهف محمد القنون، دختر پناهجوی سعودی با مقام‌های سازمان ملل در تایلند
دیدار رهف محمد القنون، دختر پناهجوی سعودی با مقام‌های سازمان ملل در تایلند Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهف به نمایندگان سازمان ملل گفته است که در صورت بازگشت به کشورش ممکن است به دست اعضای خانواده خودش کشته شود.

آگهی

عربستان درخواست از دولت تایلند برای بازگرداندن دختر پناهجوی سعودی را تکذیب کرد.

سفارت عربستان سعودی در بانکوک روز سه‌شنبه ۱۸ دی با اعلام این مطلب در صفحه توییتر خود نوشت که این کشور چنین درخواستی به مقام‌های تایلندی نداده است. ظاهرا این توییت پس از دیدار مقام‌های کمیساریای عالی پناهندگان با این شهروند سعودی در تایلند منتشر شده است.

رهف محمد القنون، دختر ۱۸ ساله تبعه عربستان هنگامی که با خانواده‌اش به کویت سفر کرده بود از فرصت استفاده کرده و با تهیه بلیط تایلند قصد داشت به استرالیا برود و در آنجا پناهنده شود، اما پلیس تایلند هنگام ورود او به فرودگاه بانکوک در روز شنبه ۱۵ دی ماه او را به دلیل نداشتن ویزا و بلیط برگشت دستگیر کرد.

با فشار و هشدار دیدبان حقوق بشر و برخی دیگر از نهادهای حقوق بشری، دولت تایلند روز دوشنبه موقتا از استرداد رهف محمد القنون به کویت صرف‌نظر کرد. او در هتلی واقع در بخش ترانزیت فرودگاه اقامت داشت و از ترس بازگردانده شدن به کشورش حاضر نشده بود از اتاقش خارج شود. او همچنین گفته بود تا زمانی که امکان ملاقات با مقام‌های سازمان ملل برایش فراهم نشود، در اتاقش خواهد ماند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

این پناهجوی جوان می‌خواهد به دور از قوانین سختگیرانه اسلامی در کشوری «آزاد» زندگی کند و گفته است که در صورت بازگشت به کشورش با خطر مرگ روبرو خواهد بود.

دیدار با مقام‌های کمیساریای عالی پناهندگان

دولت تایلند پس از حدود ۴۸ ساعت، شامگاه دوشنبه بالاخره به رهف اجازه داد تا وارد خاک این کشور شده و با مقام‌های کمیساریای سازمان ملل دیدار کند. مسئولان دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تایلند روز سه‌شنبه اعلام کردند درخواست این پناهجو را رسما ثبت کرده و قصد دارند تا یک کشور ثالث را به پذیرفتن او متقاعد کنند.

رویترز
دیدار رهف محمد القنون، دختر پناهجوی سعودی با مقام‌های سازمان ملل در تایلندرویترز

جوزپه وینچنتیس، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تایلند ضمن قدردانی از مقام‌های دولت بانکوک برای انصراف از تصمیم استرداد، اعلام کرد تشکیل و تکمیل پرونده این پناهجو چند روز به طول خواهد انجامید.

مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان در چند کشور جهان از جمله استرالیا و بریتانیا از هم‌اکنون از دولت‌های متبوع خود خواسته‌اند تا این شهروند آواره سعودی را بپذیرند.

زنان در عربستان اسیر محدودیت‌های بسیاری هستند و در معرض تهدیدهای خانواده خود در صورت تخطی از قوانین اسلامی و مسايل ناموسی قرار دارند. رهف به نمایندگان سازمان ملل گفته است که در صورت بازگشت به کشورش ممکن است به دست اعضا خانواده خودش کشته شود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس آمریکا: علت مرگ خواهران عربستانی احتمالا خودکشی بود

جشن بزرگ هندوها در مالزی؛ باورمندانی که به نشانه توبه قلاب به پوست خود می‌زنند

دادگاهی در تایلند فردی را به اتهام اهانت به خانواده سلطنتی به ۵۰ سال زندان محکوم کرد