دیوارنگاری جلیقه زردها که معادل هزار دلار بیت کوین در آن پنهان است

دیوارنگاری جلیقه زردها که معادل هزار دلار بیت کوین در آن پنهان است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هنرمند خیابانی در این دیوار نگاری از نقاشی مشهور «آزادی هدایتگر مردم» الهام گرفته است که یکی از مهمترین لحظات انقلابی در تاریخ فرانسه را به تصویر می‌کشد.

آگهی

هنرمند خیابانی مشهور فرانسوی با الهام از جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» و اثر مشهور «آزادی هدایتگر مردم»، نقاشی روی یکی از دیوارهای شهر پاریس کشیده است.

این نقاشی دیواری را که از روز یکشنبه ششم ژانویه سال ۲۰۱۹ و همزمان با هشتمین هفته جنبش اعتراضی «جلیقه زردها» روی یکی از دیوارهای محله ۱۹ شهر پاریس دیده می‌شود، اثر «پاسکال بویار آکا» است. این نقاشی شامل پازل ۲۶ صدم پول اینترنتی «بیت‌کوین»‌ معادل ۱۰۰۰ دلار است.

پاسکال بویار آکار که خود یکی از طرفداران پول اینترنتی «بیت‌کوین» است می‌گوید برای حل این معما باید جلوی دیوار باشید. او این نقاشی را به مناسبت دهمین سالگرد پیدایش «بلوک پیدایش بین‌کویت» کشیده است.

نقاشی «آزادی هدایتگر مردم» مربوط به انقلاب ۱۸۳۰ میلادی در فرانسه است. در این اثر زنی نیمه برهنه دیده می‌شود که نماد «ماریان» الهه آزادی است و در یک دست پرچم فرانسه و در دست دیگر اسلحه دارد و انقلابیون را به سمت آزادی و پیروزی هدایت می‌کند.

معترضان جنبش «جلیقه زردها»‌ در یکی از تجمعات خود در ماه دسامبر برای حمله و اعتراض به سیاست‌های پولی فرانسه به تبلیغ «بیت‌کوین» دست زدند. برخی از آنها روی جلیقه‌های خود شعار «بیت کوین بخر» را نوشته بودند.

نقاشی «آزادی هدایتگر مردم» اثر اوژن دلاکروا، نقاش فرانسوی قرن نوزدهم، یکی از برجسته‌ترین و تاثیرگذارترین تصاویر انقلابی در فرانسه است.

در دیوارنگاری پاسکال بویار آکا، «ماریان»‌ هدایتگر «جلیقه زردها» است که در صف اول انقلابیون قرار دارند.

جرقه جنبش «جلیقه زردها» با اعتراض به طرح پیشنهادی دولت برای وضع مالیات بر سوخت‌ زده شد. این جنبش روز هفدهم نوامبر (۲۶ آبان) با تجمع در بزرگراه‌ها، میادین اصلی پاریس و شهرهای دیگر فرانسه آغاز شد.

معترضان جنبش «جلیقه زردها»‌ از آن موقع روزهای شنبه در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری در خیابان‌های شهرهای مختلف در سراسر فرانسه تجمع می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شش ماه پس از شروع جنبش جلیقه‌ زردها؛ معترضان چه چیزی به‌دست آوردند؟

زیان شرکت‌های فرانسوی از جلیقه‌‌ زردها؛ ۶۰ میلیون یورو

برج ایفل پس از ۶ روز تعطیلی به دلیل اعتصاب کارگران بار دیگر میزبان گردشگران شد