واکنش ایران به تحریم‌های اتحادیه اروپا: اقدامات مقتضی خواهیم داشت

واکنش ایران به تحریم‌های اتحادیه اروپا: اقدامات مقتضی خواهیم داشت
Copyright Fars
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نشان می‌دهد این اتحادیه در مبارزه با تروریسم صداقت ندارد.

آگهی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۹ دی، تصمیم اتحادیه اروپا به تحریم چند تبعه ایرانی را بی پایه و اساس خواند و آن را محکوم کرد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نام دو شهروند ایرانی و اداره کل امنیت داخلی وزارت اطلاعات ایران را به دلیل حملات ناکام اخیر در خاک اروپا به فهرست افراد و سازمان‌های تروریستی اضافه کرده است.

این عملیات ناکام اشاره به آنچه اتهام انجام عملیات تروریستی در اجلاس سازمان مجاهدین خلق در فرانسه و همچنین انجام عملیات تروریستی در دانمارک بوده است دارد، دو عملیاتی که ایران دست داشتن در آنها را رد کرده است.

از سوی دیگر و در آستانه تصمیم گیری اتحادیه اروپا در خصوص تحریم چند تبعه ایرانی، هلند هم گزارشی در خصوص دو عملیات قتل دو تبعه هلندی ارائه کرد.

یکی از آنها علی معتمد، شهروند هلندی ایرانی‌تبار بود که بعد از ظهر ۱۵روز دسامبر ۲۰۱۵ زمانی که ۵۶ سال داشت، هنگام بازگشت به منزل از محل کار با شلیک گلوله به سرش در شهر آلمیره به قتل رسید. بعدا گزارش شد دادگاهی در هلند با صدور حکمی، هویت واقعی این فرد را محمدرضا کلاهی اعلام کرده است. محمد رضا کلاهی، متهم اصلی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ بود.

مورد دوم در نهم ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی گزارش شد، گزارشی که مربوط به کشته شدن رهبر گروه الحوازیه به نام احمد نیسی در مقابل خانه‌اش بود. جنبش الحوازیه گروهی است که عملیات تروریستی اهواز را در سپتامبر سال ۲۰۱۸ انجام داد.

بیشتر بخوانید:

روز سه‌شنبه محمد جواد ظریف هم در توییتر خود با انتشار مطلبی نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا اعتراض کرد.

وزیر خارجه ایران در این توییت خود نوشت: «اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به منافقین - گروهی که ۱۲۰۰۰ ایرانی را به قتل رساند و به صدام برای جنایت علیه کردهای عراق کمک کرد- و تروریست‌های دیگری پناه می‌دهند که قتل ایرانی‌های بی‌گناه را از اروپا صحنه گردانی می‌کنند. اتهام‌پراکنی علیه ایران، اروپا را از مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها مبرا نمی‌کند.»

بهرام قاسمی اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش این اقدام اتحادیه اروپا را نشانه عدم صداقت این اتحادیه در مبارزه با تروریسم خواند و افزود: «اتحادیه اروپا به جای قرار دادن نام گروههای تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرست تحریم خود، آنان را در اقدامات ضد انسانی و تروریستی خود آزاد گذارده و حتی تحت حمایت خود قرار می دهد؛ اما جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پایان اتحادیه اروپا را تهدید کرد که تهران در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا چهار سازمان مرتبط با سپاه قدس ایران را تحریم کرد

قاسمی: تحریم‌های جدید آمریکا بخشی از یک جنگ روانی علیه ایران است

ایران همچنان در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باقی ماند