پارلمان مقدونیه رای به تغییر نام کشور داد

پارلمان مقدونیه رای به تغییر نام کشور داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از شهروندان و سیاستمداران یونان کشور مقدونیه را بخشی از تمدن و فرهنگ و قلمروی سرزمین تاریخی خود می‌دانند.

آگهی

پارلمان مقدونیه روز جمعه ۱۱ ژانویه با اصلاح قانون اساسی رای به تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» داد تا ضمن توافقی که با یونان به‌عمل آمده بود ۲۷ سال مناقشۀ اسکوپیه و آتن پایان یابد.

در نشست پارلمان ۱۲۰ نفری مقدونیه، ۸۱ نمانیده با تغییر نام کشورشان موافقت و نمایندگان حزب مخالف دولت (VMRO-DPNE) این جلسه رای‌گیری را بایکوت کردند.

مقدونیه و یونان در ماه ژوئن بر سر تغییر نام توافق کردند، با این وجود نام جمهوری مقدونیه شمالی زمانی رسما به کار گرفته و استفاده خواهد شد که پارلمان یونان نیز بر توافق به‌عمل آمده مهر تایید بزند.

زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه، در نشست نمایندگان خطاب به آنان گفت که تغییر نام کشور، درهای جدیدی را بر آینده، آینده اروپایی مقدونیه و پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می گشاید.

بخشی از شمال یونان که تسالونیکی، دومین شهر بزرگ یونان در آن قرار دارد، مقدونیه نام دارد. بسیاری از شهروندان و سیاستمداران یونان کشور مقدونیه را بخشی از تمدن، فرهنگ و قلمروی سرزمین تاریخی خود می‌دانند.

یونان به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا تا به امروز مانع عضویت مقدونیه در ناتو و اتحادیه اروپا بوده است. هر دو نهاد برای پذیرش عضو جدید به اتفاق آراء نیاز دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات مقدونیه شمالی؛ آیا اسکوپیه در آستانه پیوستن به اتحادیه اروپاست؟

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد