امید ماکرون به فرونشاندن اعتراضات جلیقه‌زردها با روش لوئی شانزدهم

جلیقه زردها در پاریس
جلیقه زردها در پاریس Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهور فرانسه در ۱۵ ژانویه طرح «بحث بزرگ» را کلید می‌زند. در این طرح که سه ماه به طول خواهد انجامید، قرار است مردم به شیوه زمان لوئی شانزدهم شکایات و پیشنهادات خود را به دولت منتقل کنند.

آگهی

در سال ۱۷۸۹ لوئی شانزدهم آریستوکرات‌های فرانسه، روحانیون و شهروندان را فراخواند تا با گفتگو راهی برای حل بحران مالی دربار و فرونشاندن نارضایتی مردمی بیابند.

این مرحله‌ای از انقلاب فرانسه بود. چهار ماه بعد شاه از قدرت خلع و چهار سال بعد با گیوتین سرش از تن جدا شد. دو قرن پس از آن تاریخ، امانوئل ماکرون که اغلب به خاطر شیوه رفتار اشرافی اش مورد انتقاد واقع می‌شود به همان شکل خواهان گفتگوی ملی شده است تا بتواند آتش اعتراضات جلیقه زرد‌ها را پس از نه هفته ناآرامی فرونشاند.

او در ۱۵ ژانویه طرح «بحث بزرگ» را کلید می‌زند. در این برنامه که سه ماه به طول خواهد انجامید، مردم فرانسه همچون زمان شاه نگون بخت، شکایات و پیشنهادات خود را در در شکایت‌نامه‌هایی که توسط شهرداری‌های ۵ هزار بخش فرانسه توزیع شده است به ثبت می‌رسانند و به دولت تحویل می دهند.

رویترز
یک جلیقه زرد برگه شکایتنامه توزیع شده توسط شهرداریها را در دست داردرویترز

بحث بر ۴ محور اصلی متمرکز خواهد بود: مالیات‌ها، انرژی سبز، اصلاحات نهادی و شهروندی. گفتگو‌ها در اینترنت و در سالن‌های اصلی شهر برپا خواهند شد. با این حال مقامات رسمی گفته‌اند تغییر اصلاحات بنیادی ماکرون که به قصد لیبرالیزه کردن اقتصاد انجام خواهد شد تغییرناپذیر خواهند بود.

استفان سیرو، تاریخ‌نگار دانشگاه سرژی‌پونتوآز، به روزنامه پاریزین می‌گوید: «امانوئل ماکرون مثل لویی شانزدهم می‌ماند که شکایت‌نامه‌ها را می‌گرفت اما چیزی از آن‌ها سر در نمی‌آورد.»

ماکرون که محبوبیتش در ماه گذشته با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای همراه بوده قول داده است تا از بحث‌ها برای کانالیزه کردن خشم عمومی و پی‌ریزی سیاست جدید مبتنی بر اصول دموکراسی مشارکتی بیشتری استفاده کند.

با این حال طرح گفتگوی ملی رئیس جمهور با استقبال نه چندان گرم معترضان روبرو شده است. یک نظرسنجی انجام شده در روز چهارشنبه نشان می دهد تنها ۴۰ درصد شهروندان قصد دارند در این طرح شرکت کنند.

معترضان یا جلیقه‌زردها از آن سو با فراخوان‌های امضای بزرگ خواهان برگزاری رفراندوم هستند. در مقابل نخست‌وزیر، ادوارد فیلیپ ایده رفراندوم پیشنهادی از سوی شهروندان را «ابزاری مفید در یک دموکراسی» خوانده است، هرچند گفته است استفاده از آن باید محدود باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات جلیقه زردها؛ دولت فرانسه قوانین سخت گیرانه وضع می‌کند

تداوم تظاهرات جلیقه زردها در پاریس

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد