لهستان کارمند چینی شرکت هوآوی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد

لهستان کارمند چینی شرکت هوآوی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخن گوی سازمان اطلاعات لهستان گفته است دستگیری این تبعه چینی مربوط به اعمال فردی وی بوده است و اتهاماتش رابطه ای مستقیم به شرکت هوآوی ندارد.

آگهی

مقامات لهستان از دستگیری دو نفر از جمله یک کارمند چینی شرکت هوآوی به اتهام جاسوسی خبر دادند. یک سخنگوی سازمان اطلاعات لهستان به خبرگزاری رویترز گفته است که دستگیری این تبعه چینی مربوط به اعمال فردی وی بوده است و اتهاماتش رابطه مستقیم با شرکت هوآوی ندارد.

شرکت هوآوی اخیرا از سوی دولت های غربی به خصوص آمریکا زیر ذره بین قرار گرفته است. واشنگتن مدعی است شرکت هوآوی با دولت چین همکاری می کند و تجهیزات تولیدی این شرکت می تواند به عنوان ابزار جاسوسی مورد استفاده پکن قرار گیرد. با وجود این اتهامات، هنوز مدرک و شواهدی که ادعای واشنگتن را اثبات کند، افشاء نشده است.

شرکت هوآوی بارها اتهامات وارده را رد کرده است. با این حال چند کشور اروپایی دسترسی این شرکت چینی به بازارهایشان را محدود کرده اند.

سخنگوی سازمان امنیت داخلی لهستان به رسانه‌ها گفت: «یک تبعه چینی کارمند هوآوی و یک شهروند لهستانی که کارمند سابق سازمان اطلاعات بوده است روز هشتم ژانویه به اتهام جاسوسی دستگیر شدند. این دو فرد تفهمیم اتهام شده و سه ماه آینده را در بازداشت به سر خواهند برد.»

بیشتر بخوانید:

آمریکا: بازداشت مدیر هوآوی برای دور زدن تحریم ایران ربطی به مذاکره با چین ندارد

بازداشت مدیر هوآوی؛ چین سفیر آمریکا را احضار کرد

«هوآوی» و تحریم‌های ایران؛ درخواست آزادی مشروط مدیر اجرایی شرکت

وزیر خارجه چین در واکنش به خبر دستگیری این کارمند شرکت هوآوی ابراز «نگرانی شدید» کرد و از مقامات لهستان خواست تا پرونده وی را «عادلانه» بررسی کنند.

شرکت هوآوی نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «هوآوی اصول و قوانین کشورهایی را که در آن فعالیت دارد رعایت می کند و از کارمندان خود نیز می خواهیم از قانون کشوری که در آن هستند، پیروی کنند.»

چندی پیش خانم منگ وانژو، دختر بنیانگذار شرکت هوآوی و یکی از مدیران این شرکت در کانادا به درخواست آمریکا بازداشت شد. آمریکا خانم وانژو را متهم کرده است که بانک‌های بین‌المللی را در ارتباط با فعالیت های شرکت هوآوی در ایران فریب داده و این بانک‌ها را با خطر نقض تحریم‌های ایران مواجه کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تاکید آمریکا و کانادا بر عدم دخالت امور سیاسی در پرونده مدیر هوآوی

بازداشت دیپلمات سابق کانادایی در چین چند روز بعد از دستگیری یکی از مدیران هوآوی

تحریم‌های ایران؛ چین خواستار آزادی دختر یکی از مالکان شرکت «هوآوی» شد