واکنش‌ها به مطرح شدن دوباره سهمیه‌بندی پناهجویان در فرانسه

واکنش‌ها به مطرح شدن دوباره سهمیه‌بندی پناهجویان در فرانسه
واکنش‌ها به مطرح شدن دوباره سهمیه‌بندی پناهجویان در فرانسه
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به باور آقای آنری، ماکرون سعی دارد با مطرح کردن موضوع مهاجران، بخشی از بار تقصیر دولت خود را در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی به گردن پناهجویان بیندازد.

آگهی

پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه در «نامه به فرانسوی‌ها» در مورد سهمیه‌بندی پناهجویان در این کشور واکنش مخالفان دولت را برانگیخته است.

امانوئل ماکرون در نامه‌ای که روز یکشنبه خطاب به مردم کشورش نوشت از آنها فرانسه دعوت کرد تا به منظور پایان دادن به اعتراض و تنش فراگیر در این کشور در برنامه «گفتگوی ملی» شرکت کنند. وی با مطرح کردن حدود سی مشکل عمده کشور در این نامه در قالب چند پرسش، در بخشی از این نامه با دفاع از طرح موسوم به «اهداف سالیانه» تلویحا خواستار تحقق بخشیدن به طرح سهمیه‌بندی و تعیین سقف برای پذیرش پناهجویان شد. او خواستار آن شده است که موضوع پناهجویان در طرح «گفتگوی ملی» مطرح شود.

طرح «گفتگوی ملی» که از سوی دولت فرانسه پیشنهاد شده قرار است از روز سه‌شنبه آغاز شود و طی آن مردم و نهادهای مختلف کشور درباره مسائل مهم مورد اختلاف با دولت گفتگو و مناظره کنند.

پیشینه طرح

«اهداف سالیانه» نام طرحی است که در زمان دولت دست راستی نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری اسبق فرانسه به مجلس این کشور پیشنهاد شده بود و بر اساس آن قرار بود پذیرش پناهجویان به صورت «گزینشی» انجام شود. این طرح در مجلس مورد بحث قرار گرفت، اما پس از چندی با روی کار آمدن دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند رها شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فرانسوا فیون، نامزد انتخابات قبلی ریاست جمهوری از حزب دست راستی جمهوری‌خواهان نیز تلاش کرد تا اجرای این طرح را به عنوان شعار تبلیغاتی خود در دستور کار قرار دهد، اما خودش در انتخابات ناکام ماند و دستش به صندلی ریاست جمهوری نرسید.

در ماه دسامبر گذشته دولت فرانسه اعلام کرده بود که موضوع مهاجران را در گفتگوی ملی مطرح نخواهد کرد. اما اکنون امانوئل ماکرون با اشاره به این طرح چرخش محسوسی به سیاست‌های راست‌گرایانه از خود نشان داده و به باور برخی تحلیل‌گران تلاش می‌کند تا بخشی از اعتراض‌های جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» را آرام کند.

او در نامه خود نوشته است که طرفدار «حق پناهجویی» است اما برای او اولویت با کسانی است که «جان یا امنیت‌شان در کشور خودشان به خطر افتاده باشد» و نه کسانی که «به دنبال زندگی بهتر» هستند و اصطلاحا «مهاجر اقتصادی» نامیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

واکنش‌ها

روزنامه لوموند با انتشار مطلبی در این زمینه یادآوری می‌کند که با وجود رسیدن موج پناهجویان در سال‌های اخیر، شمار مهاجران «قانونی» به فرانسه از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو تغییر چندانی نکرده است.

Migrants' protest. Paris La Chapelle

پی‌یر آنری، مدیر انجمن «فرانسه، خاک مهاجران» که طرفدار حقوق پناهجویان است در واکنش به طرح این موضوع در نامه ماکرون به روزنامه لوموند گفت: «بسیار متأسفم که در میانه این بحران و بلبشو، موضوع مهاجرت مطرح می‌شود زیرا به تصمیم‌گیری هیجانی در مورد این موضوع مهم خواهد انجامید.»

به باور آقای آنری، ماکرون سعی دارد با مطرح کردن موضوع مهاجران، بخشی از بار تقصیر دولت خود را در زمینه‌های اقتصادی و معیشتی به گردن پناهجویان بیندازد.

فرانسوا ژمن، استاد فرانسوی دانشگاه لی‌یژ بلژیک و کارشناس امور مهاجران در این زمینه می‌گوید: «مهاجرت موضوع مهمی است که باید درباره آن بحث شود، اما مطرح کردن عمدی آن در این وهله تلویحا به این معنی است که مهاجران یکی از علت‌های افول جامعه هستند که جلیقه‌زردها به آن اعتراض دارند و کاسه کوزه‌ها باید بر سر پناهجویان شکسته شود.»

این مسئله حتی اعتراض برخی از اعضای حزب حاکم را هم برانگیخته است. اورلین تاشه، نماینده مجلس ملی فرانسه از حزب «جمهوری به پیش» در گفتگو با روزنامه لوموند از این که امانوئل ماکرون در مورد چنین تصمیم مهمی حتی با رهبران حزب خودش هم مشورت نکرده، به شدت از او انتقاد کرد.

دعوت ماکرون به گفتگوی ملی پس از آن مطرح شد که ده‌ها هزار تن از جلیقه‌زردها روز شنبه برای نهمین هفته متوالی در خیابان‌های پاریس و سایر شهرهای فرانسه دست به راهپیمایی و اعتراض زدند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماکرون: بعضی از فقرا ادا در می‌آورند

فرانسه؛ تهدید و ضرب و شتم خبرنگاران توسط تعدادی از جلیقه زردها

تظاهرات جلیقه زردها؛ دولت فرانسه قوانین سخت گیرانه وضع می‌کند