سیطره کامل اسلام‌گرایان بر استان ادلب؛ رهبر تحریر‌الشام از موضع ترکیه در قبال کردها حمایت کرد

سیطره کامل اسلام‌گرایان بر استان ادلب؛ رهبر تحریر‌الشام از موضع ترکیه در قبال کردها حمایت کرد
Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابومحمد جولانی، رهبر گروه جهادی تحریر الشام (جبهه‌النصره سابق)، یگان‌های مدافع خلق را دشمن انقلاب سوریه خواند و گفت مانعی در برابر ریشه‌کنی این گروه نخواهد گذاشت.

آگهی

ابومحمد جولانی، رهبر گروه اسلام‌گرای تحریر الشام، در مصاحبه‌ای در روز ۱۴ ژانویه با اعلام حمایت از موضع ترکیه در قبال کردهای شمال سوریه خواستار اداره استان ادلب از سوی غیرنظامیان شد.

این چهره جهادی که پیش از این رهبری جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، را برعهده داشت با «دشمن انقلاب» خواندن یگان‌های مدافع خلق و بدون نام بردن از ترکیه گفت این گروه جهادی در مسیر کمپین نظامی برای «ریشه‌کن کردن» آنان مانعی ایجاد نخواهد کرد.

رجب طیب اردوغان پیشتر اعلام کرده بود که ترکیه با شورشیان سوری تحت حمایت خود عملیات بیرون راندن کردها از شرق فرات را عملی خواهد کرد.

موضع‌گیری «نرم» ابومحمد جولانی در برابر ترکیه چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که هیئت تحریر الشام با تحمیل توافقی به شورشیان تحت حمایت ترکیه سیطره خود را بر استان ادلب سوریه تحکیم کرده بود.

این توافقنامه میان هیات تحریر الشام، به رهبری شاخه اسبق القاعده در سوریه موسوم به جبهه النصره، و شورشیان سوری جبهه تحریر وطنی تحت حمایت ترکیه، منعقد شده بود .

با این توافق کل ناحیه ادلب تحت مدیریت شاخه اداری و غیرنظامی وابسته به هیات تحریر الشام، موسوم به حكومة الإنقاذ السورية، درمی‌آید.

هیات تحریرالشام هر چند تلاش کرده است با تغییر نام و جابجایی رهبران خود را از القاعده منفصل نشان دهد، با این حال از نظر بسیاری از تحلیلگران این اقدامات به منظور گمراه کردن سرویس‌های اطلاعاتی غربی انجام می‌شود و نشانی از تغییرات بنیادین ندارد.

رویترز
رئیس جمهور ترکیه به دفعات تاکید کرده است که کردها را از مرزهای شمالی سوریه خواهد راندرویترز

بیشتر بخوانید:

روستاها و شهرک‌های ادلب تحت کنترل شورشیان جبهه تحریر وطنی در هفته‌های اخیر شاهد حمله گسترده نیروهای وابسته به هیات تحریرالشام بودن که با غلبه نهایی آنان همراه بود. عقب رانده شدن شورشیان تحت حمایت ترکیه همچنین شکستی برای این کشور به شمار می رود که قول داده بود از نفوذ بیشتر افراطگرایان در ادلب جلوگیری کند.

کنان رحمانی، یک مقام سازمان حقوق بشری «کمپین سوریه» در این خصوص به روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید: « مدیریت هیات تحریر الشام به افزایش موارد نقض حقوق بشر و وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی خواهد انجامید و این وضعیت دستاویزی برای رژیم اسد و روسیه قرار خواهد گرفت تا عملیات تهاجمی خود را برای بازپس‌گیری ادلب مجددا آغاز کنند.»

در ماه سپتامبر و در حالی که انتظار می‌رفت ادلب و دو میلیون آواره ساکن آن با حمله قریب‌الوقوع نیروهای دولتی سوریه و متحدین آن مواجه شوند، توافقی میان ترکیه و روسیه امضا شد که با برپا ساختن منطقه‌ای حائل میان شورشیان و نیروهای دولتی سوریه، هرگونه عملیات تهاجمی در این ناحیه را ممنوع اعلام می‌کرد.

هشت سال جنگ داخلی در سوریه قریب نیم میلیون کشته و بیش از ۱۱ میلیون آواره بر جا گذاشته است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دو انفجار در ادلب سوریه دست کم ۱۵ کشته بر جای گذاشت

بشار اسد: با اردوغان دیدار کنم که چه شود؟ با هم نوشیدنی بنوشیم؟

اردوغان: رهبر داعش را در سوریه کشتیم