امیر کوستوریتسا: باورهای دهه هفتاد را کم داریم

امیر کوستوریتسا: باورهای دهه هفتاد را کم داریم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جشنواره کوستندورف به همت امیر کوستوریتسا، کارگردان مشهور صرب و با بودجه دولت صربستان دایر شده است.

آگهی

دوازدهمین دوره جشنواره فیلم و موسیقی کوستندورف در روستای موکرا گورا در صربستان آغاز به کار کرد. این جشنواره به همت امیر کوستوریتسا، کارگردان مشهور صرب و با بودجه دولت صربستان دایر شده است.

کوستوریتسا می‌گوید: «امروز به جایی رسیده‌ایم که فناوری، امکان تولید فیلم‌ را بیش از پیش در اختیارمان گذاشته است اما جنبش‌ها و باورهایی را کم داریم که مثلا در دهه ۷۰ میلادی داشتیم. من فکر می‌کنم اینجا جای خاصی است چون پناهگاهی است برای اخلاق و زیبایی‌شناسی و تمامی مشکلاتی که به نوعی متوجه بشریت است.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

فیلم‌های بخش مسابقه این جشنواره بازتاب روحیه ضدسرمایه‌داری آن هستند. مثلا فیلم «با تمام امکانات» (All inclusive) ساخته کورینا شوینگروبر. این فیلم که روی عرشه یک کشتی فیلم‌برداری شده به از خود بیگانگی جامعه مدرنی می‌تازد که وسواس سرگرمی دائم دارد.

کورینا شوینگروبر کارگردان این فیلم می‌گوید: «واقعا امیدوارم مردم فکر کنند چطور تعطیلات‌مان را می‌گذرانیم، یا چطور کل زندگی‌مان را با مصرف کردن و فکر نکردن می‌گذرانیم. همه چیزمان شده این دنیای سرگرمی و همه دارند دائم عکس می‌گیرند و پست می‌کنند. واقعا گرفتار یکجور زندگی ساختگی هستیم.»

فیلم شبیه تر به بگزی از زندگی گرفتار سرگرمی انتقاد می‌کند.

فیلم «شبیه‌تر به بگزی» (Being More Like Bagsy) بر این نکته تمرکز دارد که چطور با کارمان هم‌ذات پنداری می‌کنیم. فیلم داستان زن بیکاری است که شرکت دفن زباله به او کاری پیشنهاد می‌کند تا دوباره احساس مفید بودن در اجتماع را داشته باشد.

سازنده این فیلم میکل اشتورم گلومشتاین، سیاستمدار حزب سبز است که حالا به کارگردانی رو آورده. او می‌گوید: «ما داریم وارد دوره می شویم که شمار اندکی از افراد دیگر کارکردی در اقتصاد ندارند. اگر به این مسأله آنها رسیدگی نشود، مسأله‌ای که مهم است. آنوقت برای حل کردن چالش‌های بیسار مهم اجتماعی دچار دردسر خواهیم شد.»

فضای جشنواره کوستندورف خودمانی است. کارگردانان جوان در کنار کارگردان‌های معروف غذا می‌خورند و درباره ایده‌هایشان با هم گپ می‌زنند. وقت قهوه خوردن ممکن است با یک ستاره سینما هم‌کلام بشوید. مثلا مت دیلون، بازیگر هالیوود که مهمان ویژه این دوره است از او می‌پرسیم آیا هالیوود بعد از جنبش من هم همینطور (Metoo) تغییر می‌کند؟ ‌

مت دیلون در پاسخ می‌گوید: «بله تغییر خواهد کرد. من چیزی را مخفی نمی‌کنم. مردم گاهی چیزی می‌گویند و اجازه ندارند حرفی را که می‌خواهند بزنند و این هم اشتباه است. من واقعا رعایت کسانی را نمی‌کنم که با قلدربازی از قدرتشان برای بی‌اخلاقی استفاده می‌کنند.»

در پایان روز هم همه با موسیقی محلی جشن می‌گیرند. این موسیقی‌‌ها ایده تنوع فرهنگی جشنواره را نیز تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشنواره مهرگان؛ درخشش زنان افغانستان در سینما

جایزه ساخاروف ۲۰۱۸ به یک سینماگر زندانی اوکراینی رسید

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید