آلمان صد سالگی اعطای حق رای به زنان این کشور را جشن می گیرد

دومین کنفرانس زنان فعال برای کسب حق رای در برلین در سال ۱۹۰۴
دومین کنفرانس زنان فعال برای کسب حق رای در برلین در سال ۱۹۰۴ Copyright Horst Ziegenfusz
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلمان صد سالگی اعطای حق رای به زنان این کشور را جشن می گیرد

آگهی

در فوریه سال ۱۹۱۹، ماریا یوختس در مجلس ملی آلمان این سخنان را بر زبان راند: «خانم ها و آقایان، برای اولین بار در تاریخ آلمان زنان اجازه یافتند تا آزادنه و در تساوی با مردان با مردم سخن بگویند.»

مدارک آرشیو آن دوران نشان می دهد حاضرین در مجلس ملی آن زمان سخنان این فعال حقوق زنان و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان را به تمسخر گرفته بودند. اما حال با گذشت صد سال، حقوق زنان و مبارزات زنان برای دست یابی به حق رای به عنوان مسئله ای جدی در نظر گرفته می شود.

صد سال پیش در چنین روزهایی (۱۹ ژانویه ۱۹۱۹)، آلمان قانونی را تصویب کرد که برای اولین بار به زنان این کشور حق شرکت در انتخابات چه به عنوان نامزد و چه به عنوان رای دهنده را اعطا می کرد.

با برکناری ویلهم دوم از سلطنت و فروپاشی نظام سلطنتی، دولت موقت سوسیال دموکرات آلمان اعلام کرد در انتخابات آینده زنان و مردان بالای بیست سال می توانند شرکت کنند.

بیشتر بخوانید:صد سال پس از اعطای حق رای به زنان بریتانیا؛ وضعیت در ایران و دیگر کشورهای جهان چگونه است؟

کشور تازه استقلال یافته نیوزیلند اولین کشوری است که در سال ۱۸۹۳ به زنان حق رای را اعطا کرد. اولین کشور اروپایی، فنلاند در سال ۱۹۰۶ و بعد از آن به ترتیب نروژ در سال ۱۹۱۳ و دانمارک در سال ۱۹۱۵ به شهروندان زن کشورشان حق رای اعطا کردند.

در اولین انتخابات آلمان بعد از اعطای حق شرکت در انتخابات برای زنان، بیش از ۳۰۰ زن به عنوان نامزد خود را معرفی کردند که از این میان ۳۷ نفرشان به مجلس ملی آلمان راه یافتند.

زنان ایران پس از دهه‌ها مبارزه سرانجام از ۳ مارس ۱۹۶۳ میلادی (۱۲ اسفند ۱۳۴۱ شمسی) صاحب حق رای شدند و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن در چهارچوب «رفراندوم انقلاب سفید» به آنها اعطا شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترامپ زنی را که ۱۴۸ سال پیش محکوم شده بود، عفو می‌کند

لوکزامبورگ؛ مخالفت با حق رای خارجی ها

جنبش «زن، زندگی، آزادی» برنده جایزه مطبوعات اروپا در سال ۲۰۲۳ شد