تنش دیپلماتیک بر سر مهاجران؛ فرانسه سفیر ایتالیا را احضار کرد

تنش دیپلماتیک بر سر مهاجران؛ فرانسه سفیر ایتالیا را احضار کرد
Copyright Revol Web
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لوئیجی دی مایو گفت: «مردم آفریقا دست به مهاجرت می‌زنند زیرا برخی از کشورهای اروپایی و در صدر آنها فرانسه هرگز دست از استعمار آفریقا برنداشته‌اند.»

آگهی

در پی اظهارات یک سیاستمدار ایتالیایی علیه سیاست‌های مهاجرتی فرانسه، سفیر ایتالیا در پاریس به وزارت امور خارجه فرانسه احضار شد.

این اقدام دولت فرانسه در پی آن صورت گرفت که لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش عوامگرای «پنج ستاره» در ایتالیا بار دیگر فرانسه را هدف انتقادات خود قرار داد. ناتالی لوازو، وزیر مشاور در امور اروپایی فرانسه روز دوشنبه یکم بهمن ضمن احضار ترزا کاستالدو، سفیر ایتالیا در پاریس اظهارات روز یکشنبه لوئیجی دی‌مایو را «نپذیرفتنی» و «بی‌مورد» خواند.

دی‌مایو روز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواسته بود تا پاریس را به دلیل سیاست‌های این کشور در آفریقا تحریم کند زیرا به گفتۀ او سیاست‌های فرانسه علت اصلی فاجعه‌ای است که در دریای مدیترانه برای مهاجران روی می‌دهد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، هم اکنون در داخل کشورش نیز با بحران سیاسی حاصل از اعتراض‌های «جلیقه زردها» روبروست.

لوئیجی دی مایو که سمت معاونت شورای وزیران ایتالیا را در اختیار دارد و همزمان وزیر توسعه اقتصادی این کشور نیز محسوب می‌شود، از اتحادیه اروپا خواست که علیه کشورهایی که منجر به گسترش فقر در آفریقا شده‌اند تحریم‌هایی را وضع کند و این کار را نیز از کشور همسایه یعنی فرانسه شروع کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

او با تاکید بر اینکه «جای آفریقایی‌ها در آفریقاست و نه در قعر مدیترانه» گسترش فقر در آفریقا را عامل اصلی مهاجرتها دانست.

لوئیجی دی مایو گفت: «اگر امروز مردم آفریقا کشورشان را ترک می‌کنند و دست به مهاجرت می‌زنند به این دلیل است که برخی از کشورهای اروپایی و در صدر آنها فرانسه هرگز دست از استعمار آفریقا برنداشته‌اند... دهها کشور آفریقایی همچنان منبع درآمد فرانسه هستند و فرانسه از پولی که در این کشورها به دست می‌آورد بدهی‌های عمومی خودش را می‌پردازد... اگر فرانسه آفریقا را استعمار نمی‌کرد پانزدهمین اقتصاد جهان می‌شد اما اکنون از مسیر استعمار آفریقا به یکی از برترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است.»

او اعلام کرد که در هفته‌های پیش رو به ابتکار جنبش «پنج ستاره» طرحی در پارلمان ایتالیا ارائه خواهد شد که از دولت ایتالیا و نهادهای اروپایی می‌خواهد تا تمام کشورهایی را که دست از استعمار آفریقا برنمی‌دارند، تحریم کنند.

پیش از این در اوایل ماه ژانویه نیز لوئیجی دی مایو همچنین ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا حمایت خود را از معترضان «جلیقه زرد» فرانسه اعلام و ادعا کرده بودند که تنها چند ماه تا برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، «اروپای جدیدی» در حال پیدایش است.

آقای دی مایو با اشاره به تولد جنبش «پنج ستاره» در ایتالیا در سال ۲۰۰۹ میلادی که دسته‌بندی‌های سیاسی سنتی در این کشور را زیر سوال برد، اعلام کرده بود: «جلیقه زردها مقاومت کنید... من از شهروندان صادقی که علیه رئیس جمهوری که حکومتش در برابر مردم است به پا خاسته‌اند، حمایت می‌کنم.» او همچنین در ادامه با آرزوی به پایان رسیدن دولت امانوئل ماکرون، گفته بود: ««او هرچه زودتر به خانه‌اش برگردد، بهتر است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر کشور ایتالیا: برای مبارزه با خلافت اسلامی در اروپا به ملی‌گراها رای دهید

آشتی پاریس و رم؛ سفیر فرانسه به ایتالیا باز می‌گردد

پنج نکته کلیدی درباره نتایج انتخابات پارلمان ایتالیا