رونمایی از موشک تازه روسیه و اوج‌گیری چالش با آمریکا

رونمایی از موشک تازه روسیه و اوج‌گیری چالش با آمریکا
Copyright 
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه روز چهاشنبه ضمن رونمایی از موشک تازه خود بر مشخصات فنی و به ویژه بر بُرد آن تأکید کرد.

آگهی

روسیه با رونمایی از یک موشک میانبرد تازه اعلام کرد که خواست آمریکا برای نابودسازی موشک‌های کروز این کشور ناپذیرفتنی است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام این خبر گفت که مسأله موشک‌های کروز 9M729 فرصت تازه‌ای در اختیار ایالات متحده می‌گذارد تا دربارهٔ حفظ پیمان «منع استفاده از موشک‌های میانبرد هسته‌ای» گفتگو کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

روسیه روز چهاشنبه ضمن رونمایی از موشک تازه خود بر مشخصات فنی و به ویژه بر بُرد آن تأکید کرد. به گفته مقامات ارتش روسیه برد این موشک ۴۸۰ کیلومتر است که از برد مدل پیشین آن یعنی 9M728، ده کیلومتر کمتر بوده و بنابراین به هیچ وجه ناقض پیمان «منع استفاده از موشک‌های میانبرد هسته‌ای» که در سال ۱۹۸۷ میان دو کشور منعقد شده نیست.

میخائیل ماتوِیِوسکی،‌ فرمانده موشک و توپخانه ارتش روسیه اعلام کرد حمل کلاهک سنگین‌تر و تجهیزات هدف‌گیری پیشرفته‌تر از برد این موشک نسبت به مدل قبلی کاسته است.

پیمان موسوم به INF ، آزمایش و به‌کارگیری موشک‌های زمین به زمین کروز یا بالستیکی را برای هر دو طرف ممنوع می‌کند که بردی از ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر داشته باشند.

نمایی از موشک 9M729 روسیه، عکس از رویترز

تصمیم قطعی آمریکا برای خروج از پیمان INF

روسیه اعلام کرد که از طریق کانال‌های دیپلماتیک خود اطلاع یافته است که تصمیم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری ایالات متحده برای خروج از پیمان INF قطعی و تغییرناپذیر است. ایالات متحده در ماه دسامبر گذشته با صدور یک ضر‌ب‌الاجل رسمی به روسیه ۶۰ روز مهلت داد تا موضع خود را درباره این پیمان روشن کند.

هفته گذشته نیز نماینده آمریکا در مذاکره با روسیه بر سر موشک‌های میانبرد گفت: «دیدن موشک تأیید نمی‌کند که چه فاصله‌ای را طی می‌کند و در نهایت این زیر پا گذاشتن پیمان است.»

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفته بود هیچ لزومی ندارد کشورش با زیرپا گذاشتن این پیمان موشکهای زمین به زمین تولید کند چراکه درچهارچوب همین پیمان روسیه موشکهای میانبردی دارد که در کشتی یا روی هواپیما نصب شده‌اند.

ولادیمیر پوتین پیش از این تهدید کرده بود در صورت خروج آمریکا از پیمان INF اقدام متقابل خواهد کرد. عکس از رویترز

سایه تکرار خاطره جنگ سرد بر سر اروپا

چشم‌انداز لغو شدن پیمان INF به ویژه کشورهای اروپایی را نگران کرده است چراکه خاطره استفاده از این موشک‌ها در دهه هشتاد میلادی و در میانه جنگ سرد را تداعی می‌کند.

روسیه تهدید کرده است که اگر ایالات متحده پس از خروج از این پیمان چنین موشک‌هایی را به اروپا منتقل کند آنگاه روسیه کشورهای میزبان این موشکها را هدف قرار خواهد داد.

خطر موشک‌هایی از این دست به ویژه از آن رو اهمیت دارد که این موشکها تنها ظرف چند دقیقه از زمان شلیک شدن به هدف خود می‌رسند و در صورت بروز خطا فرصتی برای تصمیم‌گیری بحران باقی نمی‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیمی از جمعیت روسیه بروز جنگی دیگر را قطعی می‌دانند

روسیه موشک فراصوت جدید خود را آزمایش کرد

روسیه یک موشک بالستیک قاره‌ پیمای جدید را در جنوب مسکو بارگیری کرد