گزارش کمیته جهانی آینده کار منتشر شد؛ آیا باید نگران آینده باشیم؟

گزارش کمیته جهانی آینده کار منتشر شد؛ آیا باید نگران آینده باشیم؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این گزارش بر اقدامات اساسی دولت‌ها برای حفظ مشاغل کنونی و خلق موقعیت‌های جدید شغلی توصیه شده است.

آگهی

«کمیته جهانی آینده کار» در آخرین گزارش خود به مساله تغییر در فرصت‌های شغلی و جایگزینی ربات با انسان در آینده پرداخته است. در این گزارش آمده است که دولت‌ها، کارفرمایان و اتحادیه‌ها باید خود را با تغییرات جهانی سازگار کنند.

کمیته جهانی آینده کار که تحت نظر سیریل راماپوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی و استفان لووِن، نخست‌وزیر سوئد اداره می‌شود بخشی از سازمان بین‌المللی کار، یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که وظیفه آن تنظیم استانداردهای کار، توسعه سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای ترویج کار مناسب برای زنان و مردان است.

سیریل راماپوسا روز گذشته در یک نشست خبری در رابطه با گزارش این سازمان چنین گفت: «به طور خلاصه، آینده جوامع وابسته به چگونگی برخورد ما با چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با دنیای کار است، ما باید سیاست‌ها و همچنین اقداماتی را برای تحویل یک دستور کار محور انسان، که همانا این گزارش در اصل بر آن تمرکز می‌کند، صورت دهیم.»

در این گزارش بر اقدامات اساسی دولت‌ها برای حفظ مشاغل کنونی و خلق موقعیت‌های جدید شغلی توصیه شده است.

بیشتر بخوانید:

ربات‌ها می‌توانند کارهایی را که برای انسان‌ها دشوار و خطرناک است، بر عهده گیرند

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

همچنین گای رایدر، مدیرکل سازمان بین المللی کار در جواب این سوال که آیا ربات‌های کارگر در آینده فرصت‌های شغلی را از انسان‌ها خواهند ربود یا خیر گفت: «این سوالی است که بسیاری آن را می‌پرسند، اما این سازمان ترجیح می‌دهد یک جواب مشخص بله یا خیر به آن ندهد. آینده اشتغال تنها براساس پیشرفت فن‌آوری‌های نوین رقم نخواهد خورد، بلکه سیاست‌گذاری‌های دولتی مسیر آن را مشخص خواهد کرد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد که وجود ربات‌ها و فن‌آوری‌های جدید می‌تواند نتایج مثبتی برای جوامع به همراه داشته باشد. آنها سبب افزایش خلاقیت شده، زندگی انسان‍ها را ساده‌تر کرده و سرمایه را به گردش درمی‌آورند.

هنوز مشخص نیست که با افزایش فن‌آوری‌های نوین و جایگزینی کار انسان‌ها با ربات‌ها چه آینده‌ای در انتظار بشر است. در حالی که بسیاری آن را ترسناک می‌دانند، برخی دیگر معتفدند که با سر کار آمدن ربات‌ها انسان‌ها وقت آزاد بیشتری خواهند داشت تا زمان خود را به مسائل دیگری چون تفریح و ارتباط بیشتر با خانواده و دوستان اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا نرخ اشتغال را تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۷۵ درصد می‌رساند

طراحی ربات‌هایی که زبان حیوانات را بلد هستند

هوش مصنوعی تابلوهای امپرسیونیست می‌کشد