سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛ آیا دوچرخه‌‌های آنلاین در تهران رونق می‌گیرد؟

عکس ایرنا
عکس ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

« در دوچرخه اپلیکیشنی هیچ منعی برای استفاده زنان وجود ندارد. همسرم گفته بود اگر می‌خواهی دوچرخه‌سواری رونق یابد، زنان هم باید بیایند.»

آگهی

آلودگی هوا هر ساله مخصوصا در فصل‌های سرد سال دامن پایتخت ایران و شهرهای بزرگ کشور را می‌گیرد و همزمان با این مشکل، همیشه راه حل‌هایی نیز مطرح شده است. 

به نظر می‌رسد، این روزها بیش از هر زمان دیگری ضرورت توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در تهران احساس می‌شود. برای نخستین بار دوچرخه‌های آنلاین در تهران راه‌اندازی شده تا شهروندان بتوانند با استفاده از اپلیکیشن دوچرخه را یافته، آن را از حالت قفل خارج کرده و سوار آن شوند.

پیروز حناچی شهردار تهران که پیش از این وعده‌ داده بود به کارزار سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندد، چند بار با برگزارکنندگان این کارزار هم‌مسیر شده تا به وعده‌اش وفا کند.

سه‌شنبه‌های بدون دوچرخه

پیشنهاد تشکیل کارزار سه‌شنبه‌های بدون خودرو سال ۹۴ از سوی فعالان محیط زیست اراک مطرح شد و مورد استقبال شهرهای مختلف کشور قرار گرفت. گروه‌های کوچک در شهرهای مختلف دوچرخه‌سواری در مسیرهای ایمن شهری را در دستور کار قرار داده بودند اما همراهی زنان موجب شد برخی با این کارزار مخالفت کنند.

فقدان خط ویژه دوچرخه یکی از موانع اصلی فراگیر شدن دوچرخه‌سواری در تهران است، نکته‌ای که شهروندان را پس از تجربه یکی دو باردوچرخه‌سواری در تهران نگران می‌کند و گاهی مانع ادامه این کار می‌شود.

تهران ۲۵۰ هزار دوچرخه می‌خواهد

در دوره‌ شهرداری قالیباف صدها خانه دوچرخه بر پا شد اما استقبال چندانی از آن نشد. البته آن موقع به زنان دوچرخه‌ نمی‌دادند و زنان می‌توانستند با ارایه کارت همراه مذکر خود دوچرخه بگیرند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری پیش از این به ایرنا گفته بود: «تهران ۲۵۰ هزار دوچرخه نیاز دارد و اکنون ۱۶۰ خانه دوچرخه و ۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه دوچرخه دارد.»

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا زنان می‌توانند از دوچرخه‌های اپلیکشنی استفاده کنند گفت :«در (طرح) دوچرخه اپلیکیشنی هیچ منعی برای استفاده زنان وجود ندارد. همسرم گفته بود اگر می‌خواهی دوچرخه‌سواری رونق یابد، زنان هم باید بیایند.»

دوچرخه‌سواری رو به رشد

با وجود مخالفت‌ها با دوچرخه‌سواری زنان این روزها روند شکل‌گیری گروه‌های دوچرخه‌سواری زنان و مردان در شهرهای مختلف ایران به چشم می‌خورد. اصفهان، مشهد، یزد و شهرهای شمالی ایران دارای سنت دوچرخه‌سواری هستند. ویژگی مسطح بودن برخی شهرهای ایران امکان بهتری برای دوچرخه‌سواری شهروندان به وجود می‌آورد. آنچه در تهران امری بازدارنده دیده می‌شود.

دوچرخه‌های آنلاین در مناطق ۲ و ۶

حالا «دوچرخه هوشمند بیدود» در دو منطقه ۲ و ۶ تهران آغاز به کار کرده و در هر محله پارکینگ‌هایی دارد. افراد با اپلیکیشن می‌توانند قفل دوچرخه را باز کرده و از آن استفاده کنند. هزینه نیم ساعت استفاده از این دوچرخه‌ها ۱۵۰۰ تومان است. اگر از این طرح استقبال شود، تعداد دوچرخه‌ها افزایش می‌یابد.

تهران سال‌های اخیر شاهد رشد تعداد دوچرخه‌سوارها بوده اما تا به اینجای کار سیاست‌های شهری تاثیری بر آن نداشته و زیر ساخت مناسبی برای این کار فراهم نشده است. تهران پر شده از بزرگراه‌ها و با شروع پاییز و افزایش آلودگی هوا دوچرخه‌سواری در سراشیبی‌های شهر دشوار می‌شود.

با این حال یکی از تهدیدها بر سر راه موفقیت دوچرخه‌های اپلیکیشنی در تهران مساله استفاده زنان از آن خواهد بود. با وجود مخالفت‌ها باید دید واکنش‌ها به استفاده زنان از دوچرخه در تهران چه خواهد بود؟

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساخت اولین «شهرک مسکونی بدون پارکینگ» در ایالات متحده

دادستان اصفهان: دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی ممنوع

هوای آلوده جان کودکان دنیا را تهدید می کند