روسیه نسبت به دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا هشدار داد

روسیه نسبت به دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا هشدار داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با مجله روابط بین الملل روسیه اعلام کرده «روسیه در کنار ونزوئلا خواهد ایستاد تا از حاکمیت این کشور و اصل عدم مداخله در امور داخلی این کشور حمایت کند»

آگهی

روز پنجشنیه مقام‌های روسیه به آمریکا هشدار دادند تا از هرگونه دخالت نظامی در امور جاری ونزوئلا پرهیز کند. به گفته معاون وزیر امور خارجه روسیه چنین حرکتی از سوی آمریکا به بروز فاجعه ختم خواهد شد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در گفت‌وگو با مجله روابط بین الملل روسیه اعلام کرده «روسیه در کنار ونزوئلا خواهد ایستاد تا از حاکمیت این کشور و اصل عدم مداخله در امور داخلی این کشور حمایت کند»

خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان ونزوئلا روز چهارشنبه خودش را به عنوان رییس جمهوری موقت این کشور معرفی کرد.  مسئله ای که بلافاصله با استقبال کاخ سفید روبرو شد و حمایت برخی کشورهای قاره آمریکا را نیز در پی داشت.

نیکولاس مادورو رییس جمهوری کشور ثروتمند ونزوئلا از سال ۲۰۱۳ بر این کشور حکمرانی کرده و در این سال‌ها روابط دیپلماتیک این کشور با آمریکا به سختی دنبال شده است.

هشدارهای لازم را داده‌ایم

سرگی ریابکوف در پاسخ به احتمال دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا نیز گفته «واشنگتن باید در این زمینه روشن شود. ما هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌ایم. در واقع چنین اتفاقی یک سناریوی فاجعه بار خواهد بود. آنچه می‌تواند بنیاد مدل توسعه‌ای در آمریکای لاتین را به لرزه در آورد.»

کرملین اعلام کرده که مادورو را به عنوان رییس جمهوری قانونی این کشور به رسمیت می‌شناسد. همچنین روسیه اعلام کرده که تا کنون درخواستی از کاراکاس برای همکاری نظامی در وقایع اخیر این کشور دریافت نکرده است.

نمایش دو بمب‌افکن روسی در ونزوئلا و خشم واشنگتن

گرچه ریابکوف به طور مشخص به نام نیکولاس مادورو اشاره نکرده اما معلوم است که منظور او این بوده که مسکو از مادورو پشتیبانی خواهد کرد. او همچنین گفته «ونزوئلا با ما دوست بوده و یکی از شرکای استراتژیک ما به شمار می‌آید. ما این کشور را حمایت کرده‌ایم و حمایت خواهیم کرد.»

دو بمب افکن روسیه با امکان حمل سلاح های هسته ای ماه گذشته در ونزوئلا به نمایش گذاشته شد. نمایشی از حمایت ونزوئلا توسط روسیه که خشم واشنگتن را بر انگیخت.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کودتایی در کار نیست، مساله غصب قدرت است

در شرایطی که کشورهای حامی ونزوئلا از آنچه در این کشور اتفاق افتاده به تلاش برای کودتا یاد می‌کنند اما برای مجلس ملی و مخالفان این کشور اقدام نظامی در شرایط کنونی یک کودتای نظامی نیست بلکه اعتراض و انتقاد به تداوم حضور غیرقانونی مادورو در جایگاه ریاست‌جمهوری این کشور بوده است. آنها بر این باور اند که مادورو قدرت را غصب کرده است.

آنها در همین زمینه به ماده ۳۲۸ قانون اساسی این کشور ارجاع می‌دهند که در آن عنوان شده نیروهای نظامی یک نهاد سازمان یافته برای تضمین استقلال و حاکمیت ملی است. آنها باید به ملت خدمات ویژه ارایه دهند نه شخص یا حزب سیاسی.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره کشتار و سرکوب مخالفان در ونزوئلا شد

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ «قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند»

ادعای رئیس سرویس امنیتی روسیه: اوکراین، آمریکا و بریتانیا در حمله به سالن کنسرت در مسکو دست داشتند