وکیل و خانواده موسس عرفان حلقه: ادامه زندان محمدعلی طاهری غیرقانونی است

 وکیل و خانواده موسس عرفان حلقه: ادامه زندان محمدعلی طاهری غیرقانونی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وکیل و خانواده موسس عرفان حلقه: ادامه زندان محمدعلی طاهری غیرقانونی است

آگهی

احمد خسروی، وکیل محمدعلی طاهری، موسس عرفان حلقه در مصاحبه با یورونیوز می گوید که موکلش به صورت غیرقانونی در زندان نگهداری می شود و باید بدون قید و شرط آزاد شود.

آقای خسروی می گوید که براساس قوانین جمهوری اسلامی محکومیت محمدعلی طاهری تمام شده و ادامه زندان او با هیچ سازوکار قانونی سازگار نیست.

محمدعلی طاهری، موسس عرفان حلقه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام «افساد فی الارض» از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال زندان و در دو نوبت به اعدام محکوم شده بود. احکام اعدام او از سوی دیوان عالی کشور نقض شد اما بار دیگر به ۵ سال زندان محکوم شده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

احمد خسروی، وکیل محمدعلی طاهری می گوید: «مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و همچنین ماده ۵۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری، مجازات ایشان تمام شده است. یعنی مدت مجازاتی که به صورت غیرقانونی برای ایشان صادر شده هم تمام شده، باید بلافاصله آزاد شود و غیرقانونی در زندان نگهداری می شود.»

او توضیح می دهد: «آقای طاهری چند محکومیت داشت. [حکم] پنج سال زندان و جزای نقدی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب [داشت] که حالا مجددا شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حکم ۵ سال زندان داده است. در حالی که براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی که درباره تعدد جرم است، صرف نظر از اینکه جرم متوجه ایشان بوده یا نه و حکم درست بوده یا نه، یکی از مجازات‌ها یعنی مجازات اشد قابل اجرا است. بنابراین یکی از این مجازات‌های ۵ سال زندان باید اعمال می شد که آن هم در ۱۸ بهمن ۹۴ تمام شده و سایر مجازات ها قابل اجرا نیست. ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری هم می گوید در مواردی که متهم با احکام متعدد در شعبه های متعدد محکوم شده آخرین شعبه ای که رای داده یعنی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر می بایست تمام احکام را نقض و حکم ثابت صادر می کرد. متاسفانه این اتفاق درباره آقای طاهری نیفتاد. به‌رغم اینکه ما متذکر شدیم و بعد از صدور حکم هم تقاضا کردیم اما اعمال نکردند. الان ایشان همچنان به صورت غیرقانونی در زندان است؛ مجازاتش تمام شده اما ایشان را رها نمی کنند.»

خصومت شخصی یا پشت پرده؟

به گفته احمد خسروی «شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر که براساس قانون یا باید حکم را تایید و یا نقض می کرد در یک اتفاق بسیار نادر و بی‌سابقه در سیستم قضایی کشور، عینا حکم را تایید کرد اما عناوین اتهامی دیگری به عنوان اتهام جدید برای آقای طاهری تعیین کرد. یعنی افساد فی الارض را برداشت و سه اتهام ارتداد، سب النبی و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی را اضافه کرد. در صورتی که برای همین سه اتهام در تاریخ ۱۳ تیر ۹۵ از شعبه ۳ بازپرسی دادسرای امنیت تهران [قرار] منع تعقیب صادر شده و پرونده مختومه شده و قابلیت طرح ندارد. این مساله بسیار عجیبی است که هیچ حقوقدانی سر در نمی آورد که چطور شده حکمی که برای افساد فی الارض صادر شده و ما به آن اعتراض کردیم تایید شده اما عناوین اتهامی تغییر کرده است.»

آقای خسروی در پاسخ به این سوال که دلیل این نوع رفتار با آقای طاهری چیست می گوید: «دلیل اش برای ما هم آشکار نیست. خصومت شخصی است یا پشت پرده چه خبر است ما هم نمی دانیم. ما حقوقدان و وکیل مدافع هستیم و از دیدگاه قانون نگاه می کنیم و می بینیم با هیچ ماده قانونی سازگار نیست حتی با قوانین خود جمهوری اسلامی ایران هم سازگار نیست. علت و انگیزه اش برای ما هم مشخص نیست.»

عده ای در سیستم امنیتی، مبارزه با طاهری را تکلیف شرعی می دانند

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سابق محمدعلی طاهری که طی سالهای گذشته پیگیر پرونده او بود و دو بار حکم اعدام با پی گیری او در دیوان عالی کشور نقض شده در مصاحبه با یورونیوز می گوید: «گاهی در دستگاههای امنیتی افرادی هستند که فعالیتشان بیش از یک ضابط است. دیدگاه عقیدتی دارند و بر مبنای آن فعالیت می کنند. آنها آقای طاهری و تشکیلاتی را که ایشان با عنوان عرفان حلقه درست کردند یک دیدگاه انحرافی می دانند و برای اینکه چنین چیزی را ثابت کنند خیلی سرمایه گذاری کردند. بودجه گرفتند و افرادی را استخدام کردند. برهمین مبنا به شدت پیگیر هستند که عرفان حلقه انحرافی است و آقای طاهری موجب انحراف جوان ها می شود. در چنین وضعیتی این دستگاه قضایی است که باید بی طرفانه رسیدگی کند ولی متاسفانه مشکل آقای طاهری این است که یک عده در سیستم امنیتی، تکلیف شرعی خود می دانند با آقای طاهری مبارزه کنند و قدرت هم دارند.»

آقای علیزاده طباطبایی می گوید: «به همین خاطر من اصرار داشتم که آقای طاهری تقاضای آزادی مشروط بکند و از زندان بیرون بیاید. نگران بودم که باز اتهام جدید و پرونده جدید درست کنند و محکومیت مجدد بدهند. اما آقای طاهری بی گناه است. مرتکب جرمی نشده و بر همین تکیه دارد و با اینکه شامل آزادی مشروط است اما درخواست آزادی مشروط برای حکم جدیدی که صادر شده نمی کند.»

محمدعلی طاهری در دهه ۸۰ شمسی با راه انداختن موسسه ای فرهنگی هنری با عنوان «عرفان حلقه» به معرفی نوعی طب مکمل با عنوان «فرادرمانی» اقدام کرد. کتاب های او با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران منتشر شد و چند بار از سوی مقام های حکومت ایران مورد تقدیر قرار گرفت. او اما از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر می برد.

مساله ای که در سال‌های گذشته واکنش گسترده هواداران و مریدان اش در ایران و خارج از کشور را برانگیخته و بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار رواداری بیشتر حکومت ایران نسبت به پیروان ادیان و عقاید دیگر شدند.

تقاضای سلب تابعیت از نظام جمهوری اسلامی ایران

آذردخت طاهری، خواهر محمدعلی طاهری در مصاحبه با یورونیوز می گوید که برادرش در بند ۸ زندان اوین که یک بند عمومی است زندانی است و خواستار سلب تابعیت از نظام جمهوری اسلامی ایران شده است. خانم طاهری می گوید: «آقای طاهری بیشتر از ۸ سال است که در اسارت ماموران امنیتی سپاه است و در این مدت تحت آزار و شکنجه های فیزیکی و روحی بوده و ظلم و ستم بسیاری به ایشان شده است. همانطور که هر زندانی چیزی جز جان خودش در اختیار ندارد که صدای خودش را به گوش همه برساند و خواهان برقراری عدالت برای خودش شود او هم دست به اعتصاب غذاهای مکرر و طولانی زده و حتی زمانی که خانواده اش زیر تهدید بودند اقدام به خودکشی کرد. به تمام مقامات ایران شکوائیه نوشت و همه کارهایی را که یک زندانی می تواند بکند انجام داد اما هیچ پاسخی نگرفت.»

خانم طاهری می افزاید: «شاگردان آقای طاهری در همه جای دنیا هر کدام با هر توانی که داشتند تلاش کردند و ما به عنوان خانواده ایشان تاکنون ۱۷۹ بار در تورنتو به طور مسالمت آمیز تجمع کرده ایم. به سازمان ملل در نیویورک سفر و در سال ۲۰۱۳ با آقای نجفی، معاون آن موقع آقای روحانی ملاقات کردیم. بیشتر از یک ساعت تمام واقعه را شرح داده و پرونده کاملی را به ایشان دادیم. آقای نجفی گفتند که متاثر شده اند و به من قول دادند که ظرف یک ماه رسیدگی کنند و جواب بدهند مسلما انتظار می رفت که بررسی عادلانه در پرونده صورت بگیرد اما دریغ از حتی یک جواب.»

خواهر محمدعلی طاهری می گوید که برادرش به دلیل بی اعتنایی مقامات جمهوری اسلامی خواستار سلب تابعیت از نظام جمهوری اسلامی ایران شده است: «با همه پی گیری ها، ایشان با بی اعتنایی مقامات روبرو شد و تنها راهی که برای شان مانده این است که سلب تابعیت از نظام جمهوری اسلامی بکند و امیدواریم این مساله تلنگری باشد به اینکه مقامات به خودشان بیایند و به این ماجرا خاتمه دهند.»

براساس قوانین ایران اتباع این کشور در صورت سلب تابعیت، ظرف سه ماه باید ایران را ترک کنند. احمد خسروی، وکیل محمدعلی طاهری می گوید که پیگیر سلب تابعیت موکل خود است: «ماده ۹۸۸ قانون مدنی این امکان را برای اتباع ایرانی قائل شده که از مجرای قانونی تقاضای سلب تابعیت بکنند. شرایطی هم دارد اینکه ۲۵ سال تمام داشته و خدمت سربازی را انجام داده باشند و مهم تر اینکه هیات وزیران تایید کرده باشد. ما داریم از طریق ریاست جمهوری پی گیری می کنیم و طبق قانون باید به ما جواب بدهند که با تقاضای ایشان موافقت می شود یا نه و علت اش را هم بگویند. اگر قبول کنند آقای طاهری باید ظرف ۳ ماه ایران را ترک کند.»

محمدعلی طاهری، موسس عرفان حلقه، ۲۳ دی ماه در نامه ای به حسن روحانی نوشته است: «اینجانب به علت اینکه متجاوز از هشت سال و نیم است که به بهانه‌ها، برچسب‌ها و پاپوش‌های مختلف در اسارت کارشناسان امنیتی ثارالله قرار دارم و با استناد به مدارک پیوست و شکایات متعدد ارائه شده از سال ۹۰ تاکنون تحت فشار و تهدید، ظلم و ستم و بی‌عدالتی همه‌جانبه از جمله اقدامات مجرمانه سازمان یافته مقامات قضائی و تبانی آنها با یکدیگر در جهت ترور شخصیتی و فیزیکی قرار داشته و تظلم خواهی من و وکلایم و گروه‌ها و نهادهای داخلی و بین المللی نیز از هیچ طریقی به نتیجه نرسیده، دیگر امیدی به برقراری و رعایت «عدالت» در نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارم. بنابراین به مصداق آیه شریفه: اِنَّ الَّذین تَوفاهُمُ الملائکَه ظالمی اَنْفسِهِم قالوا فیمَ کُنتُم قالوا کُنَّا مُستَضعَفینَ فِی الارضِ قالوا أَلَمْ تَکُن أرضُ اللهِ واسِعَهً فَتُهاجِرُوا فیها فَاولئِکَ مَأواهُم جَهنَّم و ساءَتْ مَصیراً (نساء۹۷) به حکم وظیفه انسانی و شرعی خود و اجتناب از استضعاف تحمیل شده، بدینوسیله درخواست "سلب تابعیت" خود را از نظام جمهوری اسلامی ایران به آن مقام محترم تقدیم می‌دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وکیل محمدعلی طاهری در گفتگو با یورونیوز از آزادی وی خبر داد

بهمن کشاورز حقوقدان سرشناس ایرانی در ۷۵ سالگی درگذشت

منداییان، یکتاپرستانی کمتر شناخته شده و پیروان یکی از قدیمی‌ترین ادیان جهان