ویدئو؛ اعتراضات خیابانی روزهای اخیر در ونزوئلا

رویترز
رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هزاران جوان معترض ونزوئلایی خواستار برکناری نیکولاس مادورو، رییس جمهوری کنونی این کشور هستند،؛ اعتراضات و درگیری‌هایی که تا کنون ۲۰ نفر کشته‌ برجای گذاشته و به بازداشت ۳۵۰ نفر انجامیده است.

آگهی

هزاران جوان معترض ونزوئلایی خواستار برکناری نیکولاس مادورو، رییس جمهوری کنونی این کشور هستند،؛ اعتراضات و درگیری‌هایی که تا کنون ۲۰ نفر کشته‌ برجای گذاشته و به بازداشت ۳۵۰ نفر انجامیده است. برخی از تظاهرکنندگان به رویترز گفته اند که مادورو نتوانسته به وعده‌هایش برای بهبود وضعیت کنونی ونزوئلا عمل کند و وضعیت وخیم اقتصادی و فساد گسترده مردم را ناراضی‌تر از همیشه کرده است.

تظاهرات خیابانی پس از آن شروع شد که خوان گوآیدو خود را رییس‌جمهوری موقت معرفی و اعلام کرد که دولت نیکولاس مادورو مشروعیت ندارد. گوآیدو خواهان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور است. نیکولاس مادورو او را متهم به کودتا می‌کند.

بنا داریم از خشونت در تظاهرات خیابانی دوری کنیم

سازمان‌ دهندگان تظاهرات اخیر در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا به رویترز گفته‌اند که بنا دارند از هرگونه درگیری و خشونت در تظاهرات خیابانی جلوگیری شود تا تجربه تظاهرات سال ۲۰۱۷ ونزوئلا تکرار نشود. سال ۲۰۱۷ نیز منتقدان دولت مادورو با حضور در خیابان‌ها مخالفت‌شان با دولت مرکزی ونزوئلا را اعلام کرده‌بودند. طی ماه‌ها تظاهرات خیابانی مخالفان ۱۲۰ نفر کشته شدند. با این حال تظاهرات روز چهارشنبه در این کشور با آتش زدن خودرو از سوی تظاهرکنندگان و درگیری با پلیس همراه بود.

مرگ ۲۰ نفر و دستگیری ۳۵۰ شهروند ونزوئلایی

میشل با‌شله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در پیامی نسبت به درگیری‌ها و برخورد پلیس ونزوئلا با مخالفان دولت هشدار داده و از مرگ ۲۰ نفر و دستگیری دست‌کم ۳۵۰ نفر توسط دولت ونزوئلا خبر داده است. او همچنین خواستار تحقیق مستقل درباره برخورد پلیس ونزوئلا با شهروندان در درگیری‌های اخیر شده است.

آمریکا، کانادا، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین تا کنون از گوآیدو به عنوان رییس‌جمهوری موقت کشور ونزوئلا حمایت کرده‌اند. وضعیت بد اقتصادی در این کشور باعث شده تا بیش از ۳ میلیون ونزوئلایی کشور خود را ترک کنند.

با این حال مادورو کماکان از سوی روسیه، چین، ترکیه، ایران و برخی دیگر از کشورها حمایت می‌شود. مادورو و نیروهای سیاسی طرفدار او بر این باورند که حوادث اخیر ونزوئلا ریشه در مداخله آمریکا در سیاست داخلی این کشور دارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید

خبر خوش برای مردم ونزوئلا؛ نرخ تورم به ۱۹۳ درصد رسید

بزرگترین تبادل زندانیان بین آمریکا و ونزوئلا؛ متحد مادورو در ازای ۱۰ آمریکایی و یک پیمانکار فراری