اسپانیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا خواستار برگزاری انتخابات «آزاد» در ونزوئلا شدند

اسپانیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا خواستار برگزاری انتخابات «آزاد» در ونزوئلا شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورت عدم اعلام برگزاری انتخابات تا هشت روز آینده، چهار قدرت اروپایی خوان گوآیدو، رهبر مخالفان را به‌عنوان رئیس جمهوری به رسمیت خواهند شناخت.

آگهی

اسپانیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا به نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا ۸ روز فرصت دادند تا انتخابات جدید برگزار کند، در غیر این‌ صورت تهدید کردند همانند آمریکا، خوان گوآیدو، رهبر مخالفان را به‌عنوان رئیس جمهوری به رسمیت خواهند شناخت.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از موضع قدرت‌های اروپایی در قبال بحران ونزوئلا حمایت کرد.

این ضرب‌الاجل تنها ساعاتی پیش از تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران ونزوئلا اعلام شد.

پدرو سانچز، رئیس دولت «سوسیالیست» اسپانیا صبح شنبه با طرح این درخواست از رئیس جمهوری ونزوئلا خواست تا انتخابات «درست، آزادانه و شفاف» برگزار کند و «چنانچه اعلام برگزاری این انتخابات تا ۸ روز آینده صورت نگیرد، اسپانیا خوان گوآیدو را به‌عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت خواهد شناخت تا وی برگزاری انتخابات را بر عهده گیرد.»

بیشتر بخوانید:

دقایقی پس از اعلام موضع اسپانیا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز با انتشار یک توییت، آمادگی خود را برای به رسمیت شناختن رهبر مخالفان ونزوئلا به‌عنوان رئیس جمهور، اعلام کرد. مارتینا فیتز، سخنگوی دولت فدرال آلمان هم بر اجرای این رویکرد تاکید کرد.

اعلام موضع قدرت‌های بزرگ اروپایی درباره بحران ونزوئلا در حالی انجام شد که اتحادیه اروپا، روز جمعه و به دلیل اختلاف نظر بین کشورهای عضو نتوانست به موضعی مشترک در قبال این موضوع دست پیداد کند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا هم ساعاتی پس از فرانسه و آلمان، با انتشار یک پیام توییتری، درخواست شرکای اروپایی خود را تکرار کرد.

خوان گوآیدو، رهبر نوظهور مخالفان نیکولاس مادورو که ۳۵ سال دارد، هفته گذشته خود را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا وی را در این منصب به رسمیت شناخت.

رویترز
ارتش و دادگاه قانون اساسی ونزوئلا همچنان از نیکولاس مادورو حمایت می‌کنندرویترز

علاوه بر ایالات متحده، کانادا، برزیل و بسیاری دیگر از کشورهای قاره آمریکا از خوان گوایدو، رهبر خودخوانده، حمایت می‌کنند.

روسیه، ترکیه، ایران و چین بر حمایت خود از نیکولاس مادورو تاکید کرده اند. با وجود پیشنهاد مکزیک و روسیه برای میانجیگری میان مخالفان و دولت برای دستیابی به یک راه حل برای پایان بحران سیاسی در ونزوئلا و اعلام آمادگی مادورو برای گفت‌وگو با رهبر مخالفان، خوان گوآیدو اعلام کرد با رئیس جمهوری ونزوئلا مذاکره نخواهد کرد.

ارتش و دادگاه قانون اساسی ونزوئلا بر حمایت خود از مادورو تاکید کرده اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قدرت نمایی تازه مادورو؛ مانور نظامی با تانک‌های روسی

گوآیدو: مادورو در صورت کناره‌گیری از قدرت در ونزوئلا عفو می‌شود

مادورو در واکنش به انتقال هواپیمای ونزوئلا به آمریکا: راهزن دیوانه هواپیمای ما را دزدید