چرا سوریه از اس ۳۰۰ استفاده نمی‌کند؟

سامانه دفاع موشکی اس‌۳۰۰
سامانه دفاع موشکی اس‌۳۰۰ Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فارغ از روشن یا خاموش بودن اس‌۳۰۰ در زمان حملات اسرائیل به مواضع «ایرانی» در سوریه، آنچه مشخص است اینکه از قرار معلوم نه تهران و نه تل‌آویو دست‌کم در کوتاه مدت، حاضر به کوتاه آمدن از داشته‌ها و دستاوردهای خود در سوریه نیستند.

آگهی

پس از آن‌که هفته گذشته اسرائیل اعلام کرد به اهداف سپاه قدس ایران در سوریه حمله کرده است، مقام‌های نظامی سوریه و روسیه اعلام کردند که پدافند این کشور بسیاری از موشک‌های اسرائیلی شلیک شده در این عملیات را رهگیری و نابود کرده است.

مقام‌های ارتش روسیه می‌گویند در جریان مقابله با حمله اخیر اسرائیل به سوریه، سامانه‌های دفاع موشکی پنتسیر (اس۱) و باک عملیاتی شده اند. پرسش اینجا است که چرا سوریه از سامانه اس‌۳۰۰ روسیه استفاده نمی‌کند؟

این پرسش در حالی مطرح می‌شود که حشمت‌الله فلاحت پیشه روز پنجشنبه و در بازگشت سفر از سوریه نارضایتی خود را از خاموشی احتمالی این سامانه موشکی پیشرفته در زمان حمله‌های اسرائیل به سوریه اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

روزنامه جروزلم (اورشلیم) پست اسرائیل روز جمعه بیست و پنج ژانویه برای پاسخ به این پرسش دو فرض کلی را مطرح کرد:

۱ نیروهای سوریه‌ برای استفاده از این سامانه بسیار مدرن آماده نیستند

چنین احتمالی پیشاپیش از سوی بسیاری از رسانه‌های رسمی و نیمه رسمی روسیه و سوریه مطرح شده است. گفته می‌شود نیروهای ارتش عربی سوریه تا اواخر ماه فوریه یا اوایل مارس ۲۰۱۹ دوره‌های آموزشی خود را پشت سر می‌گذارند. با این حال معلوم نیست چرا نیروهای روسی امکان کاربست و فعال کردن این سامانه را فراهم نمی‌کنند.

از سوی دیگر در اوایل ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ و پس از تحویل تمام قطعات و تجهیزات اس۳۰۰ به سوریه، رسانه‌های رسمی این کشور خبر از تکمیل این سامانه دفاع موشکی از سوی کارشناسان روس دادند و اعلام شد که بارگذاری و کدهای متناسب با پدافند هوایی سوریه به اس۳۰۰ داده شده است.

۲ هدف سوریه صرفا دفاعی است

این رسانه اسرائیلی به نقل از یک تحلیگر جنگ سوریه در فضای مجازی نوشته است که هدف اولیه دمشق، رهگیری حداکثری موشک‌ها در آسمان برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان حومه شهر‌ها است و سوریه نمی‌خواهد جت‌های اسرائیلی را سرنگون کند. همین «تحلیلگر» می‌گوید اس‌۳۰۰ برای مقابله با حملات بزرگی، نظیر موشک‌های بالستیک است و نه حملات هوایی مانند بمباران‌های اسرائیل.

اسرائیل در حالی به حملات خود علیه مواضع نیروهای ایرانی یا مورد حمایت ایران در سوریه ادامه می‌دهد که شمار بمباران‌های این کشور در ماه اکتبر به شدت کاهش یافته بود؛ این «تغییر تاکتیکی» پس از سرنگونی اشتباهی یک هواپیمای روس در سواحل لاذقیه در زمان حمله جت‌های اسرائیلی روی داد. اما هواپیماهای اسرائیلی در ماه‌های دسامبر و ژانویه بارها سوریه را مورد حمله قرار داده اند.

در حالی که پس از تحویل اس‌۳۰۰ به سوریه، بسیاری تجهیز ارتش این کشور به سامانه ضد موشکی جدید را تحولی در معادلات بحران خاورمیانه توصیف می‌کردند، اسرائیل اعلام کرد نیروهایش برای شکست این سامانه دفاع موشکی در یونان تمرین کرده اند و آمادگی آن را دارند تا بر آن غلبه کنند.

فارغ از روشن یا خاموش بودن اس‌۳۰۰ در زمان حملات اسرائیل به مواضع «ایرانی» در سوریه، آنچه مشخص است اینکه نه تهران و نه تل‌آویو دست‌کم در کوتاه مدت، حاضر به کوتاه آمدن از داشته‌ها و دستاوردهای خود در سوریه نیستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار خودروی بمبگذاری شده در دمشق، پایتخت سوریه 

ترکیه: آماده‌ایم در سوریه «منطقه امن» ایجاد کنیم؛ با دولت اسد رابطه داریم

بحران سوریه؛ آمادگی پوتین برای میزبانی نشست مشترک با ایران و ترکیه