توافق کشورهای اروپایی؛ کشتی پناهجویان در ایتالیا پهلو می گیرد

کشتی سی واچ در ایتالیا پهلو می گیرد
کشتی سی واچ در ایتالیا پهلو می گیرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از گذشت دوازده روز از ماجرای سرگردان شدن پناهجویان بر روی کشتی آلمان سی واچ، نخست وزیر ایتالیا تصریح کرده است که کشورش تا ساعاتی دیگر آنها را خواهد پذیرفت اما به موجب توافق با شش کشوراروپایی این مهاجران به زودی تقسیم خواهند شد.

آگهی

ایتالیا از توافق بر سر تقسیم پناهجویان سرگردان بر روی دریا با شش کشور اروپایی خبر داد و اعلام کرد افراد گرفتار در این ماجرا به زودی در سواحل کشورش تخلیه می شوند.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کرد که به موجب توافق حاصل شده با شرکای اروپایی ۴۷ مهاجر سرگردان بر روی کشتی سی واچ ۳ SeaWatch طی ساعات آینده تخلیه خواهند شد.

این افراد که از حدود دو هفته پیش در آبهای مدیترانه سرگردانند از سواحل لیبی با هدف رسیدن به کشورهای اروپایی سفر پرمخاطره خود را آغاز کرده بودند.

دولت ایتالیا تاکنون از پذیرفتن افراد سوار بر این کشتی سر باز زده و تاکید کرده بود که این افراد باید در سواحل کشور مالت تخلیه شوند. ماتئو سالوینی که پیشتر ماجرای پذیرفتن پناهجویان کشتی سی واچ را «تازه ترین حرکت تحریک آمیز» بر ضد کشورش قلمداد کرده بود با موجی از انتقاد ها در داخل ایتالیا مواجه شد.

مخالفت با مهاجرستیزی در شهر سیراکوز ایتالیا

وزیر کشور ایتالیا که سال گذشته نیز از پهلو گرفتن یک کشتی حامل ۱۵۰ پناهجوی نجات یافته از مرگ در آبهای مدیترانه خودداری کرده و از پذیرش این افراد در خاک خود جلوگیری کرده بود پس از جنجال های رسانه ای بر سر کشتی نجات سی واچ با هشدار دستگاه قضایی این کشور مواجه شد.

بر اساس گزارش رسانه های ایتالیایی دادگاهی در این کشور به تازگی با متهم کردن ماتئو سالوینی با اشاره به طرح اتهامی علیه وی تحت عنوان «آدم ربایی» به دلیل راه ندادن گروهی از پناهجویان، خواستار محاکمه وزیر کشور شده است.

بیشتر بخوانید:

اینک پس از گذشت دوازده روز از ماجرای سرگردان شدن پناهجویان بر روی کشتی آلمان سی واچ، نخست وزیر ایتالیا تصریح کرده است که کشورش تا ساعاتی دیگر آنها را خواهد پذیرفت اما به موجب توافق با شش کشوراروپایی این مهاجران به زودی تقسیم خواهند شد.

جوزپه کونته که در حضور خبرنگاران سخن می گفت در ادامه تصریح کرد: «لوکزامبورگ آخرین کشوری است که به دعوت ما برای پذیرفتن سهمی از پناهجویان پاسخ مثبت داد تا بدین ترتیب هفت کشور اروپایی بخشی از این بار را برعهده بگیرند.»

نخست وزیر ایتالیا سپس تاکید کرد که عملیات تخلیه مهاجران از کشتی بنیاد خیریه آلمانی سی واچ تا ساعاتی دیگر آغاز می شود.

جدا از ایتالیا و لوکزامبورگ پنج کشور فرانسه، آلمان، پرتغال، مالت و رومانی نیز به موجب توافق اعلام شده قرار است سهمی از پناهجویان کشتی سی واچ را به خود اختصاص دهند.

ماتئو سالوینی پیش از این تاکید کرده بود که پناهجویان به محض ورود به ساحل ایتالیا باید به سوی آلمان، کشوری که بنیاد سی واچ در آن واقع شده و نیز هلند، کشوری که کشتی یاد شده با پرچم آن تردد می کرد، عزیمت کنند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در اردوگاه جزیره ساموس یونان چه می‌گذرد؟

آیا اروپا همچنان با بحران پناهجویان و مهاجران روبروست؟

خطر ۱۵ سال زندان برای وزیر ایتالیایی به اتهام راه ندادن پناهجویان