جزییات تازه درباره کانال ویژه مالی از زبان عراقچی

ایرنا
ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در بلغارستان به سر می‌برد اما به‌دنبال تشکیل رسمی کانال تبادل مالی اتحادیه اروپا با ایران در گفت‌وگو با شبکه یک صداوسیمای ایران جزییاتی ارائه داد.

آگهی

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که در بلغارستان به سر می‌برد به‌دنبال تشکیل رسمی کانال تبادل مالی اتحادیه اروپا با ایران در گفت‌وگو با شبکه یک صداوسیمای ایران جزییاتی را ارائه داد. 

دفتر کانال ویژه مالی اروپا با ایران در پاریس مستقر خواهد بود و حالا عراقچی گفته ایران نیز باید تشکیلات مشابهی با کمک بانک مرکزی در ایران ایجاد کند. هدف اصلی راه‌اندازی این کانال به گفته عراقچی تلاش برای توسعه تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران در سایه تحریم‌های آمریکا است.

به گفته او «هدف از این سازوکار آن است تا مجموعه دریافت‌ها و پرداخت‌های ایران که با اروپا صورت می‌گیرد، صادرات و واردات ما و همه آنها وارد این سازوکار مالی بشود، و از طریق این سازوکار تبادلات دوطرف صورت بگیرد. همچنین قرار است تا سازوکار مشابهی هم به این منظور در ایران تشکیل شود تا بتوانند تبادلات ریالی را برای طرف‌های ایرانی ساماندهی کند. در حقیقت سیستمی است تا شرکت‌هایی که مایل باشند با ایران کار تجاری انجام دهند، تبادلات مالی خود را از طریق این سازوکار صورت دهند.»

خریدهای بین‌المللی ما زیر نظر این کانال مالی

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین تاکید کرد :«این سازوکار وقتی برای ما منفعت کامل را خواهد داشت که برای کشورها و یا شرکت‌های غیراروپایی نیز در دسترس باشد که ظاهراً گام بعدی آن خواهد بود، در این صورت است که مجموعه خریدهای بین‌المللی ما می‌تواند زیر نظر این سازوکار انجام شود.»

او در ادامه درباره چگونگی فعالیت این سازوکار ویژه مالی نیز افزود: «این‌که دقیقاً این سازوکار چگونه کار خواهد کرد در جلسه‌های کارشناسی که ما با طرف‌های اروپایی خواهیم داشت بررسی خواهد شد. بانک مرکزی ما با این مکانیزم باید وارد گفتگو شود و شکل انجام کار را مشخص کند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تلاش برای دور زدن تحریم‌ها

عراقچی همچنین درباره ابعاد تجاری و اقتصادی این کانال مالی نیز توضیح داده «این‌که چقدر شرکت‌های اروپایی مایل باشند با این سازوکار وارد عملیات تبادلات با ایران بشوند البته موضوع بعدی است که باید اطلاع‌رسانی کامل صورت بگیرد. طوری که ما مطلع هستیم اروپایی‌ها این سازوکار را به‌شکلی طراحی کرده‌اند تا شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران کار بکنند مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند، البته فشار آمریکا نیز سر جای خودش هست. آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند که با این سازوکار مقابله خواهند کرد، این‌که طول کشید تا اروپایی‌ها این سازوکار را تعیین کنند برای این بوده که بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند تا این تحریم عملیاتی نباشد.»

ساز و کار مالی برای کالاهای تحریمی

او همچنین افزود:«البته این سازوکار برای کالاهای تحریمی طراحی شده و این‌که برخی گفته‌اند که این سازوکار برای کالاهای غیرتحریمی طراحی شده مانند مواد غذایی و از این قبیل...، ممکن است که شروع کار با این کالاها باشد تا یک مکانیزمی برای پرداخت‌ها شکل بگیرد اما اصولاً این سازوکار برای کالاهای تحریمی مفید خواهد بود و هدف سازوکار هم برای کالاهای تحریمی است. از نظر ما این قدم اول است از مجموعه تعهداتی که اروپایی‌ها در قبال ایران متعهد شده‌اند. در بیانیه ماه می ۲۰۱۷ که بین وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) تدوین شد در آنجا مجموعه‌ای از تعهدات را اروپایی‌ها پذیرفتند، و این قدم اول است که با ایجاد یک کانال بانکی بقیه فعالیت‌ها هم می‌تواند آماده شود.»

کانال باید از تجارت اروپایی با ایران حمایت کند

معاون وزیر امور خارجه افزود: «هدف اصلی این سازوکار این است که از شرکت‌‌هایی که می‌خواهند با ایران وارد تعاملات تجاری شوند، حمایت کنند. این‌که این شرکت‌ها چقدر رغبت کنند تا وارد این کار بشوند منوط به این است که سازوکار به‌درستی طراحی شده باشد و به‌درستی هم به شرکت‌ها معرفی شود. هدف این سازوکار این است که کاری کند تا شرکت‌هایی که با ایران کار می‌کنند توسط آمریکا تحریم نشوند. اروپا به‌لحاظ سیاسی به‌دنبال این است تا فرصت تبادل تجاری با ایران را داشته باشد اما باید ببینیم که این امر در عمل چگونه پیش خواهد رفت. امیدواریم که این کانال مالی به‌طور کامل اجرا شود و ناقص نباشد و همه کالاها را در بر بگیرد.»

امیدواریم اروپا وارد بازی تاخیری نشود

عراقچی درباره زمان عملیاتی شدن این سازوکار نیز گفته «امروز (پنجشنبه) بعدازظهر این سازوکار توسط سه کشور اروپایی رسماً اعلام خواهد شد. فدریکا موگرینی هم به‌نمایندگی از اتحادیه اروپا در این رابطه بیانیه صادر خواهند کرد. آماده‌سازی این کانال دو سه ماهی طول می‌کشد چرا که ایران نیز باید مکانیزم مشابهی ایجاد کند تا این سازوکار به‌طور کامل عملیاتی شود. امیدواریم اروپایی‌ها در این زمینه تعجیل کرده و وارد بازی‌های تأخیری نشوند و عملیاتی شدن این سازوکار را به‌زودی شاهد باشیم، ولی گام‌های بیشتر لازم است تا برداشته شود.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بدون اراده طرفین کانال مالی بین ایران و اروپا بی خاصیت خواهد بود»

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

سه کشور اروپایی در انتقاد از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران بیانیه مشترک صادر کردند