بحران آوارگان در اتیوپی؛ ۸ میلیون نفر به کمک های غذایی فوری نیازمندند

با همکاری The European Commission
بحران آوارگان در اتیوپی؛ ۸ میلیون نفر به کمک های غذایی فوری نیازمندند
Copyright @MonicaPinna
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تنش های سیاسی در اتیوپی تقریبا ۳ میلیون نفر را آواره کرده است. دو سوم آنها از جنگ گریخته‌اند و بقیه از خشکسالی و سیل

آگهی

اصلاحات دموکراتیک به اجرا گذاشته شده از سوی ابی احمد نخست وزیر اتیوپی، انحصار قدرت سیاسی و اقتصادی در این کشور را با چالش مواجه کرده است. در اثر تنش ها سیاسی، خشونت های بین قومی در سراسر کشور گسترش یافته است.

تقریبا ۳ میلیون نفر آواره شده‌اند و از این تعداد، دو سوم از جنگ و بقیه از خشکسالی و سیل گریخته‌اند.

تقریبا هشت میلیون نفر هم اکنون در این کشور به کمک غذایی اضطراری نیازمندند.

کولوجی بزرگترین اردوگاه آورگان داخلی در ایالت سومالی در شرق اتیوپی است. این اردوگاه ۸۰ هزار نفر را در خود جای داده است که بیشتر متعلق به گروه قومی سومالیایی هاست که از منطقه ارومیای اتیوپی آمده اند. تقریبا هر روز خانواده ‌های جدیدی از راه می رسند و بیشتر ساکنان این اردوگاه بیشتر از یک سال است که در این اردوگاه ساکن‌اند.

اوبا علی ایسو که ۵ فرزند دارد می گوید: «یک سال و نیم پیش به اینجا آمدم. دو مغازه در ارومیا داشتم که مواد غذایی و لباس می فروختم. وقتی اینجا آمدیم در کلبه چادر مانند کوچکی اقامت کردیم، خیلی اینجا رنج می کشیم.»

آب و لوازم بهداشتی از نیازهای فوری این اردوگاه است. آژانس پناهندگان سازمان ملل که از سوی سازمان کمک های بشردوستانه اتحادیه اروپا تامین مالی شده، توالت و حمام برای ساکنان ساخته و در حال آگاهی دادن به مردم درباره مسائل بهداشتی است.

حلیمو حسن از سازمان بین المللی پناهجویان می گوید: «ما ۱۶ مددکار بهداشت را آموزش داده‌ایم. آنها را از بین همین مردم انتخاب کردیم. هر مددکار ۳۰ زن را آموزش می دهد. آنها مسائل مربوط به پیشگیری را آموزش می دهند و و بعد از پایان جلسات، برای توضیح عملی خانه به خانه می روند.»

اوبا علی ایسو می افزاید: «یاد گرفتم که دستهایم را بخوبی بشویم، بویژه قبل از پختن و صرف غذا. آموختم که ظرفها را بشویم، غذا را پیش از اینکه سرد بشود بخوریم و سپس روی باقیمانده غذا را بپوشانم.»

چند قاعده اولیه می تواند جان بسیاری را نجات دهد. هر هفته مددکاران آژانس پناهجویان سازمان ملل خانه به خانه می روند تا عملی شدن آموزش ها را مورد بررسی قرار دهند. «اوباه» به ما نشان می دهد که او ظرف آب آشامیدنی و ظرف آب غیر آشامیدنی است را در دو ظرف متمایز جای داده است.»

کمیسونر اروپایی برای کمک های بشردوستانه آخر ماه دسامبر گذشته از کمپ کولوجی دیدار کرد. کریستوس استایلینیدز از کمک ۸۹ میلیون یورویی برای سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ خبر داده است.

کریستوس استایلینیدز می گوید: «ما باید روی پروژه های خاص متمرکز شویم. ما بر اجرای طرح کمک های نقدی و کوپنی اصرار داریم زیرا از نظر ما این طرح ها کارآمدترین راه برای آن است که این افراد مستقل شوند و حرمت شان در این شرایط بسیار دشوار حفظ شود. اتیوپی تغییرات سیاسی خیلی عمیقی را تجربه می کند و اتحادیه اروپا اینجاست تا از این اصلاحات بزرگ در این کشوری که شرایط پایداری نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد حمایت کند.»

حدود ۶۰۰ اردوگاه برای آوارگان اتیوپی در این کشور برپا شده است. بیشتر آورگان اردوگاهی ندارد. به روستای «ددر» در منطقه اورومیا می رویم جایی که ۸۰۰۰ آواره زندگی می کنند. بسیاری با ساکنان محلی درآمیخته اند و بسیاری در ساختمانهای اداریی که برای پاسخ به نیاز اضطراری آوارگان تخلیه شده است، ساکن شده‌اند.»

اپراتورهای آژانس پناهجویان سازمان ملل اطلاعات اردوگاههای مختلف را هر دو ماه یکبار به روز می کنند تا تعداد آوارگان و نیازهای آنها را با کمک تکنولوژی جمع آوری کنند. در این ساختمان اداری ۲۰۰ خانواده به مدت یک سال و نیم است سکونت دارند.

هاجو احمد می گوید: «تعداد ما در حال افزایش است. ۱۵۰ کودک اینجا متولد شده‌اند. نگاه کنید کجا می خوابیم، روی کف سیمانی. لباس نداریم. نیازها در حال افزایش است اما آنچه دریافت می کنیم خیلی کم است.»

آگاهی از تعداد آوارگان، رنج سنی، مسیر جابه‌جایی آنها و شرایط زندگیشان، کار مهمی است. آٰژانس پناهجویان سازمان ملل شبکه ای از اپراتورها برای جمع آوری داده ها راه اندازی کرده است که بواسطه آن داده ها در یک پایگاه داده ها جمع آوری می شود.

داریو پودیف از آژانس پناهجویان سازمان ملل می گوید:‌ «پایگاه داده ها شامل اطلاعاتی درباره نیازهای اساسی جمعیت آوارگان می شود و این پایگاه داده ها، مداخلات سازمان های غیردولتی و آژانس های سازمان ملل متحد را آسانتر می کند.»

دولت با آژانس های بین‌المللی همکاری می کند و کم و بیشت در حال ارزیابی مستقل از نیازهای مناطق حساس است و تلاش دارد مانع آن شود که مردم مجبور شوند به مناطق ناامن بازگردند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

«آبی احمد علی» برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۱۹ کیست؟