خوان گوایدو: مخالفان با نظامیان ونزوئلا مخفیانه دیدار کردند

خوان گوایدو: مخالفان با نظامیان ونزوئلا مخفیانه دیدار کردند
Copyright REUTERS
Copyright REUTERS
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«توقف حمایت ارتش از آقای مادورو برای ایجاد تغییر در حکومت بسیار مهم است و اکثر افراد مشغول به خدمت در این نهادها موافق هستند که کشمکش اخیر در کشور غیرقابل قبول است.»

آگهی

خوآن گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا می‌گوید که اپوزیسیون این کشور با نیروهای نظامی و امنیتی این کشور ملاقات‌های مخفیانه‌ای داشته و از آنها خواسته‌اند تا با توقف حمایت از نیکولاس مادورو، زمینه را برای برکناری وی و انتقال قدرت فراهم کنند.

روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه سی‌ام ژانویه مقاله‌ای به قلم این رهبر مخالفان ونزوئلا منتشر کرد. خوان گوایدو در این مقاله با شرح وضعیت بحرانی در کشورش، به تشریح اهداف و آینده سیاسی تحت ریاست جمهوری موقت خود پرداخت.

آقای گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا در روزهای پایانی ژانویه خود را رئیس جمهور موقت این کشور معرفی کرد و در برابر جمعیت معترض به سیاست‌های مادورو سوگند یاد کرد.

رهبران کشورهای اروپایی، ایالات متحده، کانادا و چندین کشور آمریکای لاتین خوان گوایدو را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته اند.

روز پنج شنبه، ۳۱ ژانویه نیز پارلمان اروپا با اکثریت آرا با تصویب یک قطعنامه آقای گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا پذیرفت و از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواست تا به صورت جداگانه آقای گوایدو را به رسمیت بشناسند.

از سوی دیگر قدرت‌های جهانی نظیر روسیه و چین و همچنین نیروهای نظامی ونزوئلا همچنان از نیکولاس مادورو و باقی ماندن او در قدرت حمایت می‌کنند.

مقاله خوان گوایدو در نیویورک تایمز و ترسیم آینده ونزوئلا

خوان گوایدو در مقاله نیویورک تایمز بار دیگر انتخاب مجدد نیکولاس مادورو در انتخابات سال گذشته میلادی را غیرقانونی خوانده و می‌گوید: «مدت شش سال اصلی ریاست جمهوری مادورو، دهم ژانویه امسال به پایان رسیده و حضور او در دفتر ریاست جمهوری غیرقانونی است.»

وی در ادامه توضیح می‌دهد که با پایان ریاست جمهوری و در صورت برگزار نشدن انتخابات قانونی، بر اساس ماده ۲۳۳ قانون اساسی ونزوئلا، قدرت به رئیس پارلمان این کشور منتقل می‌شود. آقای گوایدو می‌افزاید: «به همین دلیل ادای سوگند من در تاریخ ۲۳ ژانویه را نمی‌توان ریاست جمهوری خودخوانده نامید.»

وی پس از شرح فعالیت خود در جنبش دانشجویی زمان حکومت هوگو چاوز می گوید: «زمانی که مشخص شد کشور تحت رهبری چاورز به سمت توتالیتاریسم (تمامیت‌خواهی) می‌رود من به جنبش دانشجویی پیوستم که نقش موثری در شکست هوگو چاوز در همه‌پرسی سال ۲۰۰۷ داشت.» گوایدو می‌افزاید: «همان نسل از برادران و خواهران از روزهای جنبش دانشجویی امروز در کنار من هستند. طیف‌های سیاسی مختلف در ونزوئلا می‌خواهند که دموکراسی را به کشور بازگردانند. اما ابتدا باید آزادی را دوباره به دست آوریم.»

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در ادامه با اشاره به کشته شدن ۲۴۰ نفر در «اعتراضات صلح‌آمیز» سال‌ ۲۰۱۷ و زندانی شدن ۶۰۰ نفر در سال‌های حکومت نیکلاس مادورو می‌نویسد: «الگوی تمامیت‌خواه در حکومت مادورو گسترش پیدا کرد و با زیاد شدن فشارها اولین اقدام وی سرکوب و آزار و اذیت مخالفان بود.»

خوان گوایدو در این مقاله سه گزینه را برای ماه‌های آینده در ونزوئلا مطرح می‌کند: «اول: تقویت مجلس ملی به عنوان آخرین بنیاد دموکراسی، دوم: بیشتر شدن حمایت جامعه بین المللی به ویژه گروه لیما (سازمان متشکل از ده کشور آمریکای لاتین)، اتحادیه اروپا و ایالات متحده و سوم: اطمینان از اجرایی شدن حق تعیین سرنوشت برای مردم ونزوئلا.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

رویترز
نیکلاس مادورو در مراسم افتتاح دادگاه عالی در کاراکاسرویترز

آقای گوایدو با اشاره به رسمیت شناخته شدن ریاست جمهوری موقت خود توسط ۵۰ کشور می‌افزاید که از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و چندین سازمان بشردوستانه خواسته است تا از وی حمایت کنند.

رهبر مخالفان ونزوئلا می‌نویسد که روند مشخص کردن سفیران ونزوئلا در کشورهای خارجی و همچنین بازیابی دارایی‌های مسدود شده ونزوئلا در خارج از کشور را آغاز کرده است.

آقای گوایدو، حمایت نیروهای نظامی از معترضان و مخالفان را کلید انتقال قدرت خوانده و می‌گوید: «ما جلسات مخفیانه‌ای با اعضای نیروهای مسلح و امنیتی داشته ایم. گزینه عفو عمومی نیز برای کسانی که در جنایت علیه بشریت دست نداشته باشند مطرح شد. توقف حمایت ارتش از آقای مادورو برای ایجاد تغییر در حکومت بسیار مهم است و اکثر افراد مشغول به خدمت در این نهادها موافق هستند که کشمکش اخیر در کشور غیرقابل قبول است.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک فرمانده ارشد ارتش ونزوئلا به گوایدو پیوست

دادستانی عمومی ونزوئلا خوان گوآیدو را ممنوع الخروج کرد

آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند