موگرینی: بنا بر ۱۳ گزارش آژانس اتمی، ایران به تعهدات هسته‌ای پایبند بوده است

عکس از ایرنا
عکس از ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اتحادیه اروپا به طور کامال از اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. دلیلش هم خیلی ساده است، ما می‌بینیم که این توافق تا اینجا نتیجه‌بخش بوده است»

آگهی

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تایید ثبت کانال مالی ویژه اروپا و ایران گفت: « بر اساس ۱۳ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به طور کامل به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.» موگرینی همچنین ساعاتی بعد با انتشار یک بیانیه رسمی اعلام کرد: «به همکاری با اعضای اتحادیه اروپا برای توسعه سازوکار مالی ادامه می‌دهیم و کار مشترک ما برای حفظ برجام، به همراه دیگر طرف‌های این توافق و شرکای بین‌المللی ادامه دارد. رفع تحریم‌های ایران یک جنبه حیاتی از برنامه برجام است.»

او افزود: «انتظار می‌رود اعلام رسمی کانال مالی با ایران تا چند ساعت دیگر توسط همکارانم از فرانسه، آلمان و انگلستان انجام شود.»

این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا ضمن حمایت و اسقبال از ایجاد ابزار ویژه مالی گفته «اواخر سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم نهایی برای راه‌اندازی این کانال مالی انجام شد. آن موقع در حاشیه مجمع برای اجرای کامل توافق هسته‌ای جلسه‌هایی نیز با ایران داشتیم.»

موگرینی همچنین تاکید کرد :« اتحادیه اروپا به طور کامال از اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. دلیلش هم خیلی ساده است، ما می‌بینیم که این توافق تا اینجا نتیجه‌بخش بوده است.»

او همچنین تاکید کرد که «این توافق عامل کلیدی برای امنیت این منطقه است. البته اتحادیه اروپا تحریم‌های دیگری هم دارد که داستان آن متفاوت است. آنطور که در برجام هم پیش‌بینی شده بود، تجارت مشروع با ایران ادامه پیدا خواهد کرد.»

ایران تا کنون از ایجاد این کانال مالی استقبال کرده و آمریکا نیز همچنان که انتظار می رفت روی خوشی به شکل‌گیری کانال مالی ویژه اتحادیه اروپا با ایران نشان نداده است. باید دید با مخالفت‌ها و تمهیدات تحریمی آمریکا برای شرکت‌های طرف تجاری با ایران، آیا تغییری در تجارت اروپایی‌ها در ایران اتفاق خواهد افتاد یا نه؟ در عین حال تلاش نخستین این کانال مالی بر تسهیل امور دارویی و غذایی متمرکز شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استقبال ایران از راه‌اندازی ساز و کار تجاری: برای تعامل سازنده با اروپا آماده‌ایم

هشدار ترامپ به اروپا درباره سازوکار ویژه مالی ایران

ایران برای پیگیری مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام اعلام آمادگی کرد